diff options
-rw-r--r-- | vejviseren/erik_balling_locations.mdwn | 170 |
1 files changed, 106 insertions, 64 deletions
diff --git a/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn b/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn index 59398a81..a064c489 100644 --- a/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn +++ b/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn @@ -2,7 +2,8 @@ [[!if test="included()" then=""" -Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med billeder af et karakteristisk København. +Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med +billeder af et karakteristisk København. [[!img kispus_drgade.jpg class=blog link=vejviseren/erik_balling_location]] @@ -11,103 +12,144 @@ Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med billeder """ else=""" -#Locations i Erik Ballings København. +# Locations i Erik Ballings København +Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med +billeder af et karakteristisk København. +Skrevet 2018 ved Olsen-bandens 50 års jubilæum, hvor vi lancerer en +serie af byvandringer i Valby. -Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med billeder af et karakteristisk København. +Olsen-bandens København virker som en verden med ganske særlig stil, og +byen bliver en slags medspiller med sine skiftende scener. Fra Børsens +spir til Bankbygninger med bonede gulve, til fabrikker, vagtskure og +slidte småfabrikker og baggårde. Erik Balling havde sans for det særlige +ved København gennem hele sin lange karriere. - - - - -Skrevet 2018 ved Olsen-bandens 50 års jubilæum, hvor vi lancerer en serie af byvandringer i Valby. - - - -Olsen-bandens København virker som en verden med ganske særlig stil, og byens bliver en slags medspiller med sine skiftende scener. Fra Børsens spir til Bankbygninger med bonede gulve, til fabrikker, vagtskure og slidte småfabrikker og baggårde. Erik Balling havde sans for det særlige ved København gennem hele sin lange karriere. - - - -Her er et par eksempler først som sidst i instruktørkarrieren - - +Her er et par eksempler først som sidst i instruktørkarrieren. Kispus - [[!img kispus_intro.png class=high caption="Der er komposition og kontrast i startbilledet på Danmarks første spillefilm i farve."]] +[[!img kispus_intro.jpg class=high caption="Der er komposition og kontrast i startbilledet på Danmarks første spillefilm i farve."]] +Da biografpublikummet kunne opleve den første danske farvefilm i 1956, +blændede Balling op for Christianshavns Slotsplads med Børsen i baggrunden. -Da biografpublikum kunne opleve den første danske farvefilm i 1956, blænder Balling op for Christianshavns Slotsplads med Børsen i baggrunden. Tre postbude i rødt kører ind i billedet som kontrast til de grønne tegltage, og etablerer at det er morgenstunden. Den unge heltinde kommer til syne i rask gang forbi kameraet, og historien er i gang. Det er en historie om kærlighed, klæder og forviklinger i øvrigt, med Helle Virkner som den unge sypige Eva. +Tre postbude i rødt kører ind i billedet som kontrast til de grønne +tegltage, og etablerer at det er morgen. Den unge heltinde kommer til +syne i rask gang forbi kameraet, og historien er i gang. Det er en +historie om kærlighed, klæder og forviklinger i øvrigt, med Helle +Virkner som den unge sypige Eva. -Senere i historien forlader hun sin arbejdsplads, en systue på Christianshavn. Som det ydre valgte Balling et tidligere støberi i Dronningensgade. +Senere i historien forlader hun sin arbejdsplads, en systue på +Christianshavn. Som det ydre valgte Balling et tidligere støberi i +Dronningensgade. -[[!img kispus_still.png class=high caption="Den gamle fabrik i Dronningensgade er kulisse i Kispus, og blev ti år senere hjemsted for Filmmuseet, der boede hyggeligt og småt rammer indtil 1996, hvor det rykkede sammen med Filminstituttet Gothersgade."]] +[[!img kispus_still.png class=high caption="Den gamle fabrik i Dronningensgade er kulisse i Kispus, og blev ti år senere hjemsted for Filmmuseet, der boede hyggeligt og småt indtil 1996, hvor det rykkede sammen med Filminstituttet Gothersgade."]] -Veninden bliver hentet på motorcykel af sin kæreste og vi ser dem forsvinde op ad Dronningsgade, som fremstår mere snavset og meget travlere i 1956 end i dag. +Veninden bliver hentet på motorcykel af sin kæreste og vi ser dem +forsvinde op ad Dronningsgade, som fremstår mere snavset og meget +travlere i 1956 end i dag. [[!img kispus_drgade.png class=high caption="Balling fanger folkelivet i Christianshavn fra før slumstormere og gårdrydninger."]] -Eva går den anden vej, ensom og ned mod volden. Erik Balling fortæller historien ikke bare med skuespillerne, men også med stederne. Og med vejret. Filmen starter, hvor der endnu ligger sne, men foråret rykker ind kærlighedsintrigerne udfolder sig. - -[[!img kispus_volden.png class=high"]] - - - -##De kendte klassikere - -Erik Ballings store folkekære værker er Olsen Banden, Huset på Christianshavn og Matador (som jeg ser bort fra, da vi ikke har byvandringer i Korsbæk). - -Det folkelige Christianhavn er også rammen for den Huset på Christianshavn på TV 1970-77. Balling holdt ved både steder og skuespillere. Helle Virkner vender tilbage til bydelen som fru Flyttemand Olsen, og der er mange andre kendte ansigter. Amagergade var scenestykke for de små intriger omkring de løjerlige beboere. Det står stadig Rottehullet på den lille bygning overfor selve "huset", hvor Emma regerede i bodil Udsens skikkelse. Det er næsten som etableret i et stykke folkelig fredning, dog ikke som værtshus men som et par andelslejligheder. - -Olsen-bandens bruger locations fra hele København (og så fjernt som Paris og Costa del Sol). Det er allermest byen der er baggrund. Hvad enten det er kendte bygninger eller ukendte og undseelige skure der er bagtæppe kan de ses, aflæses og på en måde genkendes af tilskueren, selv de ukendte er en del af byens billede. - -Christian Monggaard skriver et afsnit i sin Balling-biografi om Olsen-bandens visuelle stil (side 312-15), om en instruktør der meget stilbevidst IKKE bruger avancerede tricks. En assistent (Ove Sprogøes søn) foreslog en dristig kameratur for effektens skyld. Balling forklarede den unge mand hvad ideen var ”Olsen-banden er tegneseriefigurer, som vi har gjort levende o skaber en verden omkring. De bevæger sig horisontalt fra billede til billede, fra rude til rude, lige som man læser en tegneserie, og de kommer altså ikke kørende i sjove kameravinkler, allerhøjst et zoom.” - -Det er en grund det er let at følge med i Olsen-banden, også for os der kan nyde billeder af byen fra for 35 – 50 år siden. Det giver så også rytme, ro og mulighed for at karaktererne kan udfolde sig. - - +Eva går den anden vej, ensom og ned mod volden. Erik Balling fortæller +historien ikke bare med skuespillerne, men også med stederne. Og med +vejret. Filmen starter, hvor der endnu ligger sne, men foråret rykker +ind i takt med at kærlighedsintrigerne udfolder sig. + +[[!img kispus_volden.png class="high"]] + +## De kendte klassikere + +Erik Ballings store folkekære værker er Olsen Banden, Huset på +Christianshavn og Matador (som jeg ser bort fra, da vi ikke har +byvandringer i Korsbæk). + +Det folkelige Christianhavn er også rammen for serien Huset på +Christianshavn på TV 1970-77. Balling holdt ved både steder og +skuespillere. Helle Virkner vender tilbage til bydelen som fru +Flyttemand Olsen, og der er mange andre kendte ansigter. Amagergade +var scenestykke for de små intriger omkring de løjerlige beboere. +Der står stadig Rottehullet på den lille bygning overfor selve "huset", +hvor Emma regerede i Bodil Udsens skikkelse. Det er næsten som +etableret i et stykke folkelig fredning, dog ikke som værtshus men som +et par andelslejligheder. + +Olsen-banden bruger locations fra hele København (og så fjernt som +Paris og Costa del Sol). Det er allermest byen, der er baggrund. +Hvad enten det er kendte bygninger eller ukendte og undseelige skure +der er bagtæppe, kan de ses, aflæses og på en måde genkendes af +tilskueren, selv de ukendte steder er en del af byens billede. + +Christian Monggaard skriver et afsnit i sin Balling-biografi om +Olsen-bandens visuelle stil (side 312-15), om en instruktør der meget +stilbevidst IKKE bruger avancerede tricks. En assistent (Ove Sprogøes +søn) foreslog en dristig kameratur for effektens skyld. Balling +forklarede den unge mand hvad ideen var: *”Olsen-banden er +tegneseriefigurer, som vi har gjort levende og skaber en verden +omkring. De bevæger sig horisontalt fra billede til billede, fra rude +til rude, lige som man læser en tegneserie, og de kommer altså ikke +kørende i sjove kameravinkler, allerhøjst et zoom.”* + +Det er en grund til at det er let at følge med i Olsen-banden, også for +os, der kan nyde billeder af byen fra for 35 – 50 år siden. Det giver så +også rytme, ro og mulighed for at karaktererne kan udfolde sig. [[Læs mere om vores tur til Olsen Bandens Valby.|/vejviseren/olsenbandevalby2018]] - - -##Afsked i sydhavnen - -Ballings sidste spillefilm instruktør på slumromancen Midt Om Natten, udtænkt af de unge talenter Kim Larsen og Egon Clausen, som lod sig lokke til Nordisk Film. +## Afsked i Sydhavnen - +Ballings sidste spillefilm som instruktør var slumromancen Midt Om Natten, +udtænkt af de unge talenter Kim Larsen og Egon Clausen, som lod sig lokke +til Nordisk Film. -I historien bliver Arnold (Egon Clausen) og Benny (Kim Larsen) og deres medboere hjemløse ud efter politiet rydder det hus de er flytter ind i på Nørrebro. Måske var de passende huse på Nørrebro besat, så det er Sverigesgade på Amagerbro der er rammen, en gade med små og store huse. +I historien bliver Arnold (Egon Clausen) og Benny (Kim Larsen) og deres +medboere hjemløse efter politiet rydder det hus de er flyttet ind i på +Nørrebro. Måske var de passende huse på Nørrebro besat, så det er +Sverigesgade på Amagerbro, der er rammen, en gade med små og store huse. -[[!img midtomnatten_sverigesgade.jpg class=high caption="Gadet i åbningen af Midt om Natten, i sekunderne før politiet rykker talstærkt ind."]] +[[!img midtomnatten_sverigesgade.jpg class=high caption="Gaden i åbningen af Midt om Natten, i sekunderne før politiet rykker talstærkt ind."]] -Handlingen flytter sig til et havneområde, hvor de husvilde unge sig ned i et frit samfund i en nedlagt fabrik, med de udfordringer der efter hånden følger af egne drømme, følelsers forviklinger og ydre pres, i form af rockeragtige typer og Poul Bundgaard som populistisk politiker. +Handlingen flytter sig til et havneområde, hvor de husvilde unge slår +sig ned i et frit samfund i en nedlagt fabrik, med de udfordringer der +efterhånden følger af egne drømme, følelsers forviklinger og ydre pres, +i form af rockeragtige typer og Poul Bundgaard som populistisk politiker. -Men før det går galt, skaber Arnold og Benny kontakter i det lokale miljø og laver aftaler med skrothandleren Charlie (Buster Larsen) og får charmeret sig til kredit hos købmanden (Ove Sprogøe) Købmandsbutikken på hjørnet overfor Sydhavn Station er karakteristisk murstensfunkis fra 30’erne. Her møder de to venner købmandens datter Susan Himmelblå (Birgitte Raaberg).Ud over Ballings billeder og Egon Clausens talent, er det Kim Larsens sange, der gør filmen til en klassiker. +Men før det går galt, skaber Arnold og Benny kontakter i det lokale +miljø, laver aftaler med skrothandleren Charlie (Buster Larsen) og får +charmeret sig til kredit hos købmanden (Ove Sprogøe). Købmandsbutikken +på hjørnet over for Sydhavn Station er karakteristisk murstensfunkis +fra 30’erne. Her møder de to venner købmandens datter Susan Himmelblå +(Birgitte Raaberg). Ud over Ballings billeder og Egon Clausens talent, +er det Kim Larsens sange, der gør filmen til en klassiker. -[[!img midtomnatten_kiosk.png class=high caption="Kiosken er genkendelig i dag også, her i et foto fra Danske Film. Foto Bent Willemoes."]] +[[!img midtomnatten_kiosk.png class=high caption="Kiosken er genkendelig i dag også, her i et foto fra Danske Film. Foto Bent Willemoes." link="https://www.danskefilm.dk/lokation.php?id=799&film_id=426"]] [Link til hjemmeside med filmlocations](https://www.danskefilm.dk/lokation.php?id=799&film_id=426) -Balling havde tit og ofte brugt Sydhavnen og Islands Brygge i for den karakteristiske baggrund af slidt havnekaj og skure, eller når man skulle finde et skummelt skur eller en passende ramme for et indviklet indbrud eller en Bøffens forsøg på at aflive Egon Olsen. Området var fra 1960’erne og frem et industrilandskab under afvikling. I Men det var OGSÅ under opbrud og i bevægelse. Det fanger man i slutscenen i Midt om Natten. Erik Balling siger på en måde farvel til sit København. +Balling havde tit og ofte brugt Sydhavnen og Islands Brygge for den +karakteristiske baggrund af slidt havnekaj og skure, eller når han +skulle finde et skummelt skur eller en passende ramme for et indviklet +indbrud eller et af Bøffens forsøg på at aflive Egon Olsen. Området var +fra 1960’erne og frem et industrilandskab under afvikling. I Men det var +OGSÅ under opbrud og i bevægelse. Det fanger man i slutscenen i Midt om +Natten. Erik Balling siger på en måde farvel til sit København. [[!img midtomnatten_tusindfryd.jpg class=high caption="I slutscenen ser Tusindfryd (Holger Boland) filosofisk ud fra ødelæggelsen. I dag er området fuldt af ejerlejligheder med udsigt gennem store glaspartier"]] - -[Se klippet her.](https://www.youtube.com/watch?v=RYE6qaqco2o&t=16s) - - -Der skulle gå årtier, men i dag er den slidte og skæve by næsten væk. Mange huse står flotte og renoverede tilbage, men de små skure og vakkelvorne trapper er fortrængt, og tomme grunde er flydt op, på grund af fremskridtet, arbejdstilsynet og husprisernes himmelflugt. +[Se klippet her.](https://www.youtube.com/watch?v=RYE6qaqco2o&t=16s) -###Kilder: -John Lindskog: Skide Godt Egon. 30 år med Olsen Banden (Egmont 1998) -Christian Monggaard: Balling – hans liv og film. (Informations Forlag 2011) +Der skulle gå årtier, men i dag er den slidte og skæve by næsten væk. +Mange huse står flotte og renoverede tilbage, men de små skure og +vakkelvorne trapper er fortrængt, og tomme grunde er fyldt op, på grund +af fremskridtet, arbejdstilsynet og husprisernes himmelflugt. +### Kilder +**John Lindskog:** Skide Godt Egon. 30 år med Olsen Banden. *(Egmont 1998)*. +**Christian Monggaard:** Balling – hans liv og film. *(Informations Forlag 2011)*. Dansk Film Database - - """]] [[!tag blog]] |