summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2017-09-05 10:25:36 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2017-09-05 10:25:36 +0200
commitefbada36c75222df4bdb7da9e407ad2b4610dd2a (patch)
treed4a763360c657dbcb03cde464dfc306aaaedeb2b /vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
parentd40235bf968576c72b490238f85ce5c8e50a5aab (diff)
Update image classes.
Diffstat (limited to 'vejviseren/malmoe-skitse.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/malmoe-skitse.mdwn20
1 files changed, 10 insertions, 10 deletions
diff --git a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
index 714d0305..8cac361d 100644
--- a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
+++ b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img flensborghus_spejl.jpg class=solo size=500x link=vejviseren/malmoe-skitse]]
+[[!img flensborghus_spejl.jpg class=blog link=vejviseren/malmoe-skitse]]
Det er værd at kigge nærmere på Malmø. Byen har i perioder stået i
stampe og i skyggen af andre. Andre gange har den været i rivende
@@ -23,7 +23,7 @@ og store forskelle, der skiller.
En af forskellene er Malmøs lange kamp for at komme ud af andre byers skygge.
-[[!img jugendgotik.jpg class=solo size=500x]]
+[[!img jugendgotik.jpg class=solo]]
Østersøens brakke vand mødes
og blandes med det tungere saltvand fra Kattegat. I Middelalderen førte
@@ -41,7 +41,7 @@ Byen lå på et nogenlunde tørt område mellem rørsøer ved Øresunds sumpede
Den lå på handelsvejen mellem Sjælland og Skåne, samt søruten op og ned gennem Øresund.
Byen blev købstad omkring 1250 og blev hurtigt en af Danmarks største og vigtigste byer.
-[[!img peterkyrka-davidgoliat.jpg class=solo size=500x caption="David og Goliat, kalkmalerier Johannes Døberens kapel i Skt Peters Kirke."]]
+[[!img peterkyrka-davidgoliat.jpg class=solo caption="David og Goliat, kalkmalerier Johannes Døberens kapel i Skt Peters Kirke."]]
I Gamla Stan findes gamle bygninger som den middelalderlige Skt. Peters kirke.
Den er tvillingekirke til Vor Frue i København, som gik til ved brand og
@@ -71,7 +71,7 @@ Gennem held i uheld var han engang kommet i besiddelse af et lille bjerg af toba
og tjente sig en formue på salget. Dermed startede en kæmpe udbygning af
Malmø ud i en lavvandet del af Øresund.
-[[!img IMG_8525.jpg class=solo size=500x caption="Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kocks og Frans Suells huse lige ved hinanden. Begge var magtfulde købmænd af tysk oprindelse, men i øvrigt levede de med 240 års afstand."]]
+[[!img IMG_8525.jpg class=solo caption="Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kocks og Frans Suells huse lige ved hinanden. Begge var magtfulde købmænd af tysk oprindelse, men i øvrigt levede de med 240 års afstand."]]
Byen blomstrede op i slut-1800-tallet med jernbane og industri,
og voksede til mod havnen og i alle andre retninger. Industriens og
@@ -87,7 +87,7 @@ industri, kunst og håndværk. Udstillingen løb over sommeren 1914.
Så i august trak kejserrigerne Tyskland og Rusland sig ud, for de var
kommet i krig med hinanden, og så var kun de mindre kongeriger Sverige og Danmark tilbage.
-[[!img xxbaltiska.jpg size=250x class=solo]]
+[[!img xxbaltiska.jpg class=tall]]
### Hjemmet og Kranen, Tårnet og Broen
Malmø fik dynamik igen efter nogle årtier. Fra 1930’erne blev byen i
@@ -96,7 +96,7 @@ byggede murstenshuse og ordentlige lejligheder. Det ligner et udtryk
for ”Folkhemmet”, et begreb, som den socialdemokratiske leder
(og Malmødreng) Per Albin Hansson satte som idealet for Sverige.
-[[!img moriskanrose.jpg class=solo size=500x class=solo caption="Folkets Park ved Möllevången var arbejderbevægelsens egen park siden 1892, og er fortsat en af byens oaser."]]
+[[!img moriskanrose.jpg class=solo caption="Folkets Park ved Möllevången var arbejderbevægelsens egen park siden 1892, og er fortsat en af byens oaser."]]
Vigtigst blandt byens industrier var Kockums skibsværft, der havde
15.000 arbejdere, da det var størst. Den kæmpe Kockumskran blev rejst
@@ -108,7 +108,7 @@ I sidste ende gik også Malmøs storværft ned. I 2002 blev kranen skilt ad
og fragtet til Sydkorea. Hyundai havde købt den for en enkelt
dollar og løftet om bortskaffelse. Byen havde mistet sit industrielle omdrejningspunkt, og et stykke af sin sjæl.
-[[!img kockumskranen_500.jpg class=solo size=500x]]
+[[!img kockumskranen_500.jpg class=solo]]
Som sin opgave havde kranen løftet fundamenter til pylonerne i Øresundsbron,
og på en måde var den med til at åbne for den nyeste epoke i Malmøs saga. For broen skabte vækst, og forbandt igen Skåne med de danske øer.
@@ -119,7 +119,7 @@ til København, men det fik ikke opbakning. Måske fordi København er
Tårnenes By (i flertal) – og et enkelt meget stort tårn ville kunne
gøre de andre til skamme? I Malmø havde man til gengæld brug for et fyrtårn for fremtiden.
-[[!img torsohundsurf.jpg class=solo size=500x]]
+[[!img torsohundsurf.jpg class=solo]]
Neden for skyskraberen ligger et stort område af tæt og lavt byggeri
med vand og grønt imellem. Det opstod af boligmessen Bo01, en stor
@@ -134,7 +134,7 @@ Fra Västra Hamnens elegante promenade er der en skøn udsigt til Öresundsbron.
Den forbinder de to sider af Øresund der hængte sammen i 500 år, indtil de
blev skilt ad ved krig i 1658. Siden 2002 hænger siderne atter sammen.
-[[!img brofrahamn.jpg class=solo size=500x]]
+[[!img brofrahamn.jpg class=solo]]
Der er masser af forskelle på København og Malmø, og på dansk og svensk.
Men oplev forskellen i stedet for at stole på fordommene. For eksempel var
@@ -144,7 +144,7 @@ Sjællænderne tager til Malmø igen.
Det vil byvandring.nu gerne hjælpe med.
-[[!img mollevanghandel.jpg class=solo size=500x]]
+[[!img mollevanghandel.jpg class=solo]]
"""]]