summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2022-04-12 21:43:21 +0200
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2022-04-12 21:43:21 +0200
commitb18690d1fc7b933ca6022a56ef43823fa5a1561a (patch)
treef1e61befd863cccc5eb81aa4b3eb0126bbbe433b
parent4ff3c13cd221443a728893480a2bd6f803af299c (diff)
-rw-r--r--monumenter_kastellet.mdwn20
1 files changed, 5 insertions, 15 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet.mdwn b/monumenter_kastellet.mdwn
index 98e2bc66..c7a269e6 100644
--- a/monumenter_kastellet.mdwn
+++ b/monumenter_kastellet.mdwn
@@ -49,15 +49,13 @@ Det er selvfølgeligt at der er nogle ting der mindes og hædres og andre ting d
[[!img norge_danmark.png class=high caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]]
-##Brug til undervisning.
+##Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet..
-Kortene er lavet til planlægning af undervisning. Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet, og bruge monumenterne til at bygge op og give perspektiv, fx gennem lærerens fortælling.
+Kortene er lavet så de kan bruges planlægning af undervisning. Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet, og bruge historierne bag monumenterne til at bygge op og give perspektiv, fx gennem lærerens fortælling. For at holde eleverne opmærksomme kan man give dem et ark med stikord og emner, som de kan krydse af undervejs på turen. Stikordene kommer an på den rute læreren vælger, altså hvad der passer i undervisningen.
-For at holde eleverne vågne kan man give dem et ark med stikord og emner, som de kan krydse af undervejs på turen. Stikordene kommer an på den rute læreren vælger, altså hvad der passer i undervisningen.
+Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper. Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten, eller på den begivenhed som monumentet taler om. Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge eller krigene mellem Finland og Sovjet for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark. Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper, kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det. Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt.
-Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper. Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten, eller på den begivenhed som monumentet taler om. Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge eller krigene mellem Finland og Sovjet for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark.
-
-[[!img kz-fanger.png class=high caption="Knud Nellemoses figur på monumentet fir danske kommunistiske kz-fanger."]]
+[[!img kz-fanger.png class=high caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]]
###Kunst og krop.
Man kan tale om historien bag et monument, men også dets udformning. Monumenterne handler om krig og nød, og det er spændene at se på hvordan mennesker fremstilles. Mange af figurerne er symbolske, Mor Danmark figuren i monumentet for de Slesvigske Krige. Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge? Hvem af dem er hvem? Hvorfor er de i øvrigt nøgne? Ville man lave monumentet på samme måde i dag?
@@ -67,15 +65,7 @@ Man se på kontrasten mellem Knud Nellemoses lille figur oven på monumentet ove
En videregående opgave er at have eleverne til at komme med forslag til hvordan de ville lave deres eget monument over en begivenhed.
-
-
-
-
-[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=solo]]
-
-[[!img /img/hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]]
-
-[[Læs mere |/vejviseren/artikellink]]
+*I ønskes et dejligt besøg ved Langelinie og Kastellet, selvom det evt. bare er hjemme fra computeren.*
##Kilder
Litteratur: Magt, Minder, Mennesker. KØS Museum for kunst i det offentlige rum, Køge 2015.