summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2022-04-12 21:29:16 +0200
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2022-04-12 21:29:16 +0200
commit4ff3c13cd221443a728893480a2bd6f803af299c (patch)
treeb7b188113ddb8c8ba5ba22071b232a7b6be933dc
parente374939cab7c773977f0752f17529547a1b4e227 (diff)
-rw-r--r--monumenter_kastellet.mdwn10
1 files changed, 8 insertions, 2 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet.mdwn b/monumenter_kastellet.mdwn
index d87c7eeb..98e2bc66 100644
--- a/monumenter_kastellet.mdwn
+++ b/monumenter_kastellet.mdwn
@@ -4,9 +4,9 @@
Gå på opdagelse mellem mindesmærker i de historiske omgivelser ved Kastellet og Langelinje.
-[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=blog link=til-sig-selv]]
+[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=blog link=/monumenter_kastellet]]
-[[Læs mere...|link-til-sig-selv]]
+[[Læs mere...|/monumenter_kastellet]]
"""
else="""
@@ -27,6 +27,8 @@ Langelinie og Kastellet var scene for den tyske invasion i 9.4. 1940, hvad der o
###Krigsmonumenter.
Områdets militære identitet gør det egnet til minder fra flere krige, der tegner et billede af Danmarks historie i Europa. Der er Huitfeldsøjlen til minde om en om svenskekrigene, monumenter for de slesvigske krige, og fra verdenskrigene. Efter Anden Verdenskrig fortæller monumenterne om danske deltagelse i internationale indsatser, både under FN og udenfor (Bosnien og Irak).
+[[!img kastelminde.jpg class=high caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]]
+
###Omgivelserne.
Da de første monumenter blev sat op var det et militært område og et havneområde, hvor der løb en nydelig promenade igennem. Så man valgte at placere kirker med kongelige forbindelser som den engelske og den svenske, og kunstneriske og historiske monumenter.
Samtidig løb der også en jernbane fra Frihavnen gennem kastellet til Nordre Toldbod. I 1989 blev Kastellet bragt tilbage til sin gamle form med støtte fra Maerskfonden, og området kom til at tage sig mere eksklusivt ud, hvilket tog fart med Frihavnens omskabelse til boligområde efter år 2000.
@@ -34,6 +36,8 @@ Samtidig løb der også en jernbane fra Frihavnen gennem kastellet til Nordre To
###Grønlandsmonumenter
Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland, og Danmarks overherredømme over Grønland, hvad der var en vigtig baggrund for Danmarksekspeditionen.
+[[!img mla9april.png class=high caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen andet end *det var en dansker* eller hvem er har skudt på den under krigen, andet end *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]]
+
##At se på monumenter.
Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt, så er det også udtryk for en historie, og et stort arbejde fra dem der vil have et monument, ofte gennem fundraising og indsamlinger. Der er ikke sjældent tovtrækkerier omkring udformning og placering mellem givere og fx kommune. Nogle af de store mindesmærker har været i konkurrence, hvor flere kunstnere har lavet deres bud, fx monumentet for de skibbrudne under 1. Verdenskrig eller monumentet for Danmarks Udsendte inde i kastellet. De kunne have fået et helt anden udformning, og fortalt en anden historie.
@@ -43,6 +47,7 @@ Når man ser på flere oplever monumenter efter hinanden, så er der flere histo
Det er selvfølgeligt at der er nogle ting der mindes og hædres og andre ting der ikke er med. Vi har ikke en mindesten i Churchillparken om fx samarbejdspolitikken, sortbørshandelen eller selvfølgelig de danske østfrontsfrivillige på tysk side. Det er selvom det er del af besættelsen i Danmark og af historien vi skal overveje.
+[[!img norge_danmark.png class=high caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]]
##Brug til undervisning.
@@ -52,6 +57,7 @@ For at holde eleverne vågne kan man give dem et ark med stikord og emner, som d
Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper. Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten, eller på den begivenhed som monumentet taler om. Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge eller krigene mellem Finland og Sovjet for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark.
+[[!img kz-fanger.png class=high caption="Knud Nellemoses figur på monumentet fir danske kommunistiske kz-fanger."]]
###Kunst og krop.
Man kan tale om historien bag et monument, men også dets udformning. Monumenterne handler om krig og nød, og det er spændene at se på hvordan mennesker fremstilles. Mange af figurerne er symbolske, Mor Danmark figuren i monumentet for de Slesvigske Krige. Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge? Hvem af dem er hvem? Hvorfor er de i øvrigt nøgne? Ville man lave monumentet på samme måde i dag?