summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-09-01 19:40:44 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-09-01 19:40:44 +0200
commit9140763e636492b30c84b9da21a1111e72aceb7b (patch)
tree8b0a6decd080cb39f3c6efbd4d399811ec2f14fe
parent4711257b823f87dc606eb3abc8f852b552fb14f7 (diff)
-rw-r--r--vejviseren/malmoe-skitse.mdwn7
1 files changed, 3 insertions, 4 deletions
diff --git a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
index bcdbebda..68846e52 100644
--- a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
+++ b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
@@ -1,4 +1,3 @@
-
[[!meta title="Malmø og København - forbindelser og forskelle."]]
[[!if test="included()" then="""
@@ -36,7 +35,7 @@ Christian IV favoriserede København og satte Malmø og andre af rigets byer i s
I starten af 1800-tallet kom der gang i anlægget ordentlig havn. Meget af æren – og pengene - skyldes købmanden Frans Suell. Gennem held i uheld var han engang kommet i besiddelse af et lille bjerg af tobak, og tjente sig en formue på salget. Dermed starter en kæmpe udbygning af Malmø ud i en lavvandet del af Øresund.
[[!img IMG_8525.jpg class=solo]]
-**Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kochs og Frans Suells huse lige ved hinanden. De var begge af tysk oprindelse, men ellers er der nosten 300 år imellem dem.**
+*Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kochs og Frans Suells huse lige ved hinanden. Begge var magtfulde købmænd af tysk oprindelse, men i øvrigt var der næsten 300 år imellem dem.*
Byen blomstrede opi slut-1800-tallet med jernbane og industri, og voksede til mod havnen og i alle andre retninger. Industriens og handelsens borgerskab indrettede sig med overdådig arkitektur, blandt andet jugendstil . Samtidig voksede arbejderbevægelsen i de overfyldte gamle bydele, og i de små lejligheder bag Möllevångskvarterets nye facader
@@ -49,7 +48,7 @@ Malmø fik dynamik igen efter nogle årtier. Fra 1930’erne blev byen endnu mer
Vigtigst af byens industrier var Kockums skibsværft, der havde 15.000 arbejdere da det var størst. Den kæmpe Kockumskran blev rejst i 1973-74. Den var 140 meter høj, og kunne løfte 1500 tons på en gang. Kæmpe skibsdele kunne tumles og drejes. Her blev bygget supertankere blev i lidt over 10 år. I tilbageblikket virker opførelsen som en trodsig gestus, i en periode hvor værtsindustrien kom i krise i hele Europa. I enden gik også Malmøs storværft ned. I 2002 blev kranen skilt ad og bugseret bort til Sydkorea. Hyundai havde købt den for en enkelt dollar og løftet om bortskaffelse. Byen havde mistet sit industrielle omdrejningspunkt.
-[[!img kockumskranen_500 class=solo]]
+[[!img kockumskranen_500.jpg class=solo]]
Som sin opgave havde kranen løftet fundamenter til pylonerne i Øresundsbron, og på en måde var den med i at åbne den nyeste epoke i Malmøs saga. Turning Torso-bygningen der rejste sig i Västra Hamnen er et andet symbol for ambitionerne. Man have forsøgt at sælge Turning Torso-projektet til København, men det fik ikke opbakning. Måske er det fordi København er Tårnenes By (i flertal) – og et enkelt meget stort tårn måske ville måske gøre de andre til skamme? I Malmø havde man til gengæld brug for et fyrtårn for fremtiden.
@@ -65,7 +64,7 @@ Der er masser af forskelle på København og Malmø, og på dansk og svensk. Men
Det vil byvandring.nu gerne hjælpe med.
-
+[[!img mollevangshandel.jpg class=solo]]
"""]]