summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-09-01 19:37:21 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-09-01 19:37:21 +0200
commit4711257b823f87dc606eb3abc8f852b552fb14f7 (patch)
tree84859676a4f0bc8941edbb7f113deeffe4ae1753
parenta2f5cd5622cee59369852f808b572bf18f9b5d11 (diff)
-rw-r--r--vejviseren/malmoe-skitse.mdwn72
1 files changed, 72 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..bcdbebda
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
@@ -0,0 +1,72 @@
+
+[[!meta title="Malmø og København - forbindelser og forskelle."]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img flensborghus_spejl.jpg]]
+
+Det er værd at kigge nærmere på Malmø. Byen har i perioder stået i stampe og i skyggen af andre. Andre gang har der været rivende udvikling. Og lige nu er en spændende tid at lære byen at kende på, Både for byens egen skyld. Og også på grund af det vi har til fælles og det der skiller os.
+
+[[Læs mere...|vejviseren/malmoe-skitse]]
+
+"""
+else="""
+
+
+#Malmø og København - forbindelser og forskelle.
+
+Bare ræk hånden frem, så får du Malmø forærende. En by på næsten 300.000 indbyggere med parker og promenader, gamle stræder, markeder og moderne havnefront. Du kan hurtigt føle dig hjemme, og så pludselig mærke de fine nuancer og store forskelle, der skiller. En af forskellene er Malmøs lange kamp for at komme ud af andre byers skygge.
+
+[[!img jugendgotik.jpg class=solo]]
+
+Øresund er årsagen til både København og Malmø. Østersøens brakke vand mødes og blandet med det tungere saltvand fra Kattegat. I Middelalderen førte strømmene kæmpe sildemængder til området hver høst. Der gav vinternæring til folk, og tiltrak handelsfolk.
+
+På den tid sørgede Biskop Absalon for at Danmark beherskede begge sundets sider. Han var blevet både biskop i Roskilde og Ærkebiskop i Lund. Det var egentlig mod kirkens egne regler, men Absalon var både et juridisk og et strategisk talent. Han befæstede København med sin borg og sikrede fast færgefart mellem Skåne og Sjælland. Dermed opstod grundlaget Malmø.
+
+Malmø. Navnet lyder flot af en ø af jern. Det betyder dog egentlig ”grushøj”. Byen lå på et nogenlunde tørt område mellem rørsøer ved Øresunds sumpede kyst. Men krydsede handelsvejen mellem Sjælland og Skåne, ruten op og ned gennem Øresund. Byen blev købstad omkring 1250, og blev hurtigt en af Danmarks vigtigste byer.
+
+[[!img peterkyrka-davidgoliat.jpg class=solo]]
+**David og Goliat, kalkmalerier Johannes Døberens kapel i Skt Peters Kirke.**
+
+I Gamla Stan gamle bygninger som den middelalderlige Skt. Peters kirke. Den er tvillingekirke til Vor Frue i København, som gik til ved brand og bombardement. Her er også Jørgen Kochs murstenshus med takket gavl. Han var magtfuld købmand og borgmester omkring reformationen, og flere kongers fortrolige. Han spillede en rolle da lutheranerne vandt indpas i Malmø som første sted i Norden. Byen måtte gennem en belejring i Grevens Fejde. Sejrherren Christian III byggede det nuværende Malmöhus, en imponerende murstensborg, der en gang var byens ansigt mod Øresund.
+
+###Byen i skyggen.
+Christian IV favoriserede København og satte Malmø og andre af rigets byer i skyggen. Da Carl 10. Gustav førte sin hær over isen i 1658 og truede København. Så søgte danskerne om fred. Hele Skåne kom altså under Sverige uden kamp og på grund af Københavneriet. Malmø blev en udpost langt fra Stockholm, hinsides skov og store søer, med en stor militær garnison til at beskytte mod danskerne og holde øje med skåningene som man ikke stolede på. Lund fik et universitet i 1666, hvor adelens og præsternes børn kunne blive opdraget til svensk sindelag. Malmø stod i stampe i mange år-
+
+I starten af 1800-tallet kom der gang i anlægget ordentlig havn. Meget af æren – og pengene - skyldes købmanden Frans Suell. Gennem held i uheld var han engang kommet i besiddelse af et lille bjerg af tobak, og tjente sig en formue på salget. Dermed starter en kæmpe udbygning af Malmø ud i en lavvandet del af Øresund.
+
+[[!img IMG_8525.jpg class=solo]]
+**Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kochs og Frans Suells huse lige ved hinanden. De var begge af tysk oprindelse, men ellers er der nosten 300 år imellem dem.**
+
+Byen blomstrede opi slut-1800-tallet med jernbane og industri, og voksede til mod havnen og i alle andre retninger. Industriens og handelsens borgerskab indrettede sig med overdådig arkitektur, blandt andet jugendstil . Samtidig voksede arbejderbevægelsen i de overfyldte gamle bydele, og i de små lejligheder bag Möllevångskvarterets nye facader
+
+For omkring 100 år siden ville Malmø sætte sig Europakortet gennem store Baltiske Udstilling, hvor Østersølandene udstillede deres fineste industri, kunst og håndværk. Udstillingen løb over sommeren 1914. Så i August trak Kejserrigerne Tyskland og Rusland sig ud – for de var kommet i krig med hinanden, og så var kun de mindre Kongeriger Sverige og Danmark tilbage.
+
+[[!img xxbaltiska.jpg class=solo]]
+
+###Hjemmet og Kranen, Tårnet og Broen.
+Malmø fik dynamik igen efter nogle årtier. Fra 1930’erne blev byen endnu mere en industrimetropol. Der kom nye kvarterer med nøgternt byggede murstenshuse og ordentlige lejligheder. Det ligner et udtryk for ”Folkhemmet”. Det var begrebet som den socialdemokratiske leder (og Malmødreng) Per Albin Hansson satte som idealet for Sverige.
+
+Vigtigst af byens industrier var Kockums skibsværft, der havde 15.000 arbejdere da det var størst. Den kæmpe Kockumskran blev rejst i 1973-74. Den var 140 meter høj, og kunne løfte 1500 tons på en gang. Kæmpe skibsdele kunne tumles og drejes. Her blev bygget supertankere blev i lidt over 10 år. I tilbageblikket virker opførelsen som en trodsig gestus, i en periode hvor værtsindustrien kom i krise i hele Europa. I enden gik også Malmøs storværft ned. I 2002 blev kranen skilt ad og bugseret bort til Sydkorea. Hyundai havde købt den for en enkelt dollar og løftet om bortskaffelse. Byen havde mistet sit industrielle omdrejningspunkt.
+
+[[!img kockumskranen_500 class=solo]]
+
+Som sin opgave havde kranen løftet fundamenter til pylonerne i Øresundsbron, og på en måde var den med i at åbne den nyeste epoke i Malmøs saga. Turning Torso-bygningen der rejste sig i Västra Hamnen er et andet symbol for ambitionerne. Man have forsøgt at sælge Turning Torso-projektet til København, men det fik ikke opbakning. Måske er det fordi København er Tårnenes By (i flertal) – og et enkelt meget stort tårn måske ville måske gøre de andre til skamme? I Malmø havde man til gengæld brug for et fyrtårn for fremtiden.
+
+[[!img torsohundsurf.jpg class=solo]]
+
+Neden for skyskraberen ligger et stort område af tæt og lavt byggeri med vand og grønt imellem . Det opstod af boligmessen Bo01. En stor udstilling af bæredygtigt byggeri og klimatilpasset byggeri i 2001. Og det udstillingsområde udgør en del af nye bydel ved Øresund. Der er nyt byggeri, og tilpasninger af den gamle industrianlæg i hele havnearealet, hvor Kockums engang var dominerende. Værket var en overgang tyskere. Det er nu tilbage på svenske hænder og bygger ubåde og krigsskibe i flådebyen Karlskrona
+
+Fra Västra Hamnens elegante promenade er der en skøn udsigt til Öresundsbron. Den forbinder de to sider af Øresund der hængte sammen i 500 år, indtil de blev skilt ad ved krig i 1658. Siden 2002 hænger siderne atter sammen.
+
+[[!img havnefront.jpg class=solo]]
+
+Der er masser af forskelle på København og Malmø, og på dansk og svensk. Men oplev forskellen i stedet for at stole på fordommene. For eksempel var Malmø i stand til at afholde Melodi Grand Prix i 2013 uden at lave et kæmpe underskud. Skåningerne har for længst opdaget København. Nu er det på tide at Københavnerne tager til Malmø igen.
+
+Det vil byvandring.nu gerne hjælpe med.
+
+
+
+"""]]
+
+[[!tag blog]]