[[!meta title="Den store turismebølge rammer igen i 2022"]]
[[!if test="included()" then="""
Gå med og se de første store bølger af turister ramme Københavns kajer i år.
Efter to års fravær vender den store turisme tilbage i maj 2022.
Byvandring.nu kaster et kærligt og kritisk blik på krydstogtsturismen
i Wonderful Copenhagen på de to travle søndage 8.5. og 22.5.
[[!img cykelamalienborg.jpg class="blog" size="500x" link="turisme2022"]]
[[Læs mere...|turisme2022]]
"""
else="""
Den store turismebølge rammer igen i 2022
Gå med og se de første store bølger af turister ramme Københavns kajer i år.
Efter to års fravær vender den store turisme tilbage i maj 2022.
Byvandring.nu kaster et kærligt og kritisk blik på krydstogtsturismen
i Wonderful Copenhagen på de to travle søndage 8.5. og 22.5.
Første udflugt: Søndag 8.5. kl. 9.00. Køb billet på Billetto
Anden udflugt: Søndag 22.5. kl. 10.00. Køb billet på Billetto
[[!img cykelamalienborg.jpg class="solo" size="500x"]]
Turismen vender tilbage
Corona-epidemien satte meget af verden på pause.
I to år har københavnerne stort set haft byen for sig selv.
Men nu rammer bølgen igen.
Gennem 2010’erne steg og steg turismen,
og i 2019 var nåede vi næsten bristepunktet.
København var på vej til at blive træls for de lokale,
som i Barcelona og Amsterdam,
hvor det lokale liv blev druknet i masseturismens strømme.
Byvandring.nu vil bidrage til debatten om nutidens og fremtidens turisme
gennem sæsonen i 2022.
Vi gør det i samarbejde med Turistføreruddannelsen på RUC,
hvor turleder Paul Hartvigson også er underviser.
Og selvom det er svært at huske tilbage til 2019,
så kommer turismen tilbage.
Mere trængsel i Nyhavn, klaprende rullekufferter og Air BnB udlejninger,
flere hoteller under opbygning og flere krydstogstskibe med dagsgæster
der skal opleve det ægte København på 6 timer. Det fortæller statistikken.
Hvad gør turisterne ved byen?
Hvad betyder de for byens liv og erhverv?
Hvilket billede får de af København?
Er der bedre måder at håndtere turismen end den måde, vi allerede benytter?
[[!img visitdk_turismegraf.jpg class="high" size="300x" caption="Det gik kun en vej, før det gik en anden vej. Nu er udfordringen tilbage."]]
Grafen viser tydeligt at væksten i turismen især var i storbyerne op gennem 2010'erne.
Tallene er baseret på overnatninger, og her tæller krydstogtsturismen ikke med,
fordi overnattende passagerer på et skib falder i en anden kategori,
for de overnatter formelt uden for landet.
Men når skibene kommer til København og andre havne,
så er krydstogtsturisterne til stede og bidrager til det samlede tal.
Kilde til graf: Visit Denmark rapport.
Følg turismen på de første store anløbsdage
Søndagene 8. og 22. maj er de første datoer,
hvor hele tre store skibe lægger til ved Langelinie og Ocean Kaj.
Turbusser og vandregrupper vil sætte præg på centrale dele af byen.
Vi starter begge ture med at runde Langelinie kajen,
og følger turisterne på den traditionelle rute:
Langelinie, Den lille Havfrue, Gefionspringvandet, Amalienborg og Nyhavn.
Vi går ind i postkortsfortællingen om Wonderful Copenhagen.
Hvordan viser byen sig frem, og hvilke historier byder sig til?
På byvandringen vil vi både følge og betragte strømmen af turister fra krydstogtskibene
og se på logistik og souvenirs undervejs.
Turen fortæller også om et smukt stykke af havnen med dens historier,
eventyr og minder om militær og marine,
der bliver et postkort af Danmark for gæsterne.
Hvis man selv har prøvet at være turist i det fremmede,
kan man her blive klogere på det element man bevæger sig i,
hvad der bliver fortalt og hvad man selv skal regne ud.
[[!img kajakamalienborg.jpg class="solo" size="500x"]]
Krydstogt i perspektiv
De store udsving i antallet af turister i København skyldes især krydstogtsskibene.
Byen er en af de største anløbshavne i Østersøen for disse sejlende mastodonter,
der ofte har 2000 – 3500 passagerer, og mange af dem færdes i byen,
især på guidede ture med bus, og det kan give potentielt over 10.000 ekstra turister i byen på de dage.
Og det er ikke mennesker med tid til at nyde og vente.
De er i byen 6 timer i gennemsnit og skal nå at have den rigtige oplevelse i det tidsrum.
Krydstogtskajerne
Den oprindelige kaj for krydstogtsskibene er Langeliniekaj, der er bygget som afgangskaj for fortidens passagerliners. Den er den ældste krydstogtskaj, i kort afstand fra den Lille Havfrue, Amalienborg og Nyhavn. Der kan også ligge skibe ved Nordre Toldbod, der er et gammel færgeleje. Skibene tæt på byen er næsten altid Port of Call, det vil sige dagsbesøg, hvor der ikke er passagerer der stiger af og på.
[[!img copenhagen-cruise-port-map-large.jpg class="solo" size="500x"]]
Kortet er fra Københavnssiden whatsinport.com, som er et af flere sites med information til krydstogtspassagerer
Fra omkring år 2000 blev området med ubrugte fagtbygninger ved Orientkaj (Freeport på kortet) brugt til anløb for større skibe, og skibe der havde turnover. Det vil sige hvor passagerer starter og slutter deres krydstogt, hviket indebærer meget mere transport med busser og lastbiler, som det er svært at presse ind omkring Langelinje. Dette område er i dag udbygget til Århusgadekvarteret, med Orientkaj som endestation for metroen.
I 2014 åbnede tre af fire nye terminaler på Ocean Kaj yderst i Nordhavn. Her er der kapacitet til de største skibe på op til 4000 passagerer, og andre skibe turnover. Oceankaj har meget dårlig forbindelse for turister. Metrostationen Orient Kaj er flere kilometer væk, og busdriften er ikke nem at gennemskue. Derfor er turisterne ofte henvist til at tage de arrangerede sightseeingture fra skibet. På den måde er de også sikre på at komme tilbage til ordentlig tid.
Hele Nordhavnsområdet er påvirket af at der kun er én vej ud og ind i det store areal. Hvis der kommer kø, så kan det tage lang tid for turistbusserne at komme ud i området omkring Nordhavn Station. Da der pågår byggeri og byudvikling inderst i Nordhavn kan er godt være dage, hvor der er arbejdskørsel samtidig med der er mange busser og lastbiler til og fra skibene.
Alt i alt kan København have anløb af op til 9 krydstogtsskibe på én gang,
men en samlet kapacitet på ca. 25.000 personer.
Mange af gæsterne deltager i ekskursioner eller går i byen på egen hånd.
Andre skal transporteres til og fra lufthavn og hoteller.
Gæsterne bor på skibene, men de færdes i gaderne, ofte på organiserede ture.
Der er en række miljøproblemer på skibene,
fra alt det der dumpes i søen,
at de ældre skibe genererer elektricitet ved at brænde diesel
og ikke modtager strøm fra land.
Der bliver kørt forsyninger til skibene langvejs fra.
Det berører vi kun lidt på turen.
Hovedsagen er at se hvordan turismen virker,
og den indflydelse den har på livet i byen.
[[!img havfruekaos.jpg class="high" size="300x" caption="Også I 2015 kunne der været trængsel om seværdighederne, når hele verden skulle opleve Wonderful Copenhagen."]]
Hvordan kan byens infrastruktur tage turismen?
Metroringen blev åbnet i oktober 2019.
På grund af nedlukningen i 2020-21 så vi ikke
om den var i stand til at lette presset på byen i den travle sommer.
Det finder vi ud af i år.
Krigens dønninger
Kronjuvelen for krydstogter i Østersøen har været Skt. Petersborg,
en storslået by med kanaler, slotte, palæer og gribende historier om Zarens hof, rigdomme, revolution og krig.
Man kunne tro at krigen Rusland-Ukraine
ville holde turisterne væk fra Østersøen og dermed fra København.
Rederierne ændrer i stedet ruterne,
så de 2-3 dage i Skt. Petersborg bliver fordelt på Stockholm,
København, Tallinn og andre havne.
Så derfor får København anløb af flere skibe i 2022 og ikke færre.
Danske havne som Rønne, Kalundborg, Aarhus og Skagen har også anløbsdage,
hvor dagliglivet vil bliver stærkt påvirket.
Måske bliver det ikke i 2022 at bristepunktet bliver nået,
men det er rettidig omhu at se på turismen og diskutere den.
[[!img maerskklokke.jpg class="solo" size="500x"]]
Kilder
Visit Denmark rapport. Turisme i Danmark 2021
"""]]
[[!tag blog vejviseren]]
[[!tag artikel turisme]]
[[!meta date="2022-05-01"]]