[[!meta title="Kæmpernes Ø"]]
[[!if test="included()" then="""
Refshaleøen er evetyrlig isolation i overstørrelse. Her er størrelse og
slid fra kæmpehallerne på det gamle B&W, til husbåde og skæve skure langs kajerne.
[[!img fisker.jpg size=500x class=solo]]
[[Læs mere...|/vejviseren/refshale_intro]]
"""
else="""
Kæmpernes Ø
[[!img fisker.jpg size=500x class=solo]]
Refshaleøen er en afkrog af dramatiske dimensioner.
[[!template id=note text="""Cykelture til Refshaleøen den 23.-8 og 30-8 kl. 14.00. Afgang fra Christianshavns Torv. Husk egen cykel. Se Åbne Ture, oppe til højre."""]]
Navnet ligger mærkeligt i munden, og øen stikker ud østpå som en gevækst
ved indsejlingen til Københavns Havn. Øen er hægtet på Amager og
Christianshavn via lange veje og sære sving, der fører til en vendeplads
med smukt lagte brosten. Bag ved ligger skure, store bygninger og et par
gigantiske haller, pladser og veje af gammel beton og hullet asfalt.
Stier går ind i et landskab af slidt industri, hvor der bygges på drømme
bag frønnede hegn og rustne gitre.
[[!img cph_climb.jpg size=500x class=solo]]
Fornemmelsen af tomhed og stilhed følger med de kæmpe dimensioner.
Burmeiser & Wain var giganten i dansk industri, og værket på Refshaleøen
er dimensioneret til mange tusinde af værftets 8.000 ansatte. Haller og
vægge har genlydt af hamre, svejsemaskiner, pumper og kraner. Øen blev
bygget ud gennem hundrede år i takt med hvad teknikken krævede og
kapitalen tillod. I dette overstørrelseslandskab kan man i første omgang
have svært ved at finde de efterfølgere, der har indtaget kæmpernes ø,
siden værftet lukkede i 1990.
[[!img refshale-skraaning.jpg size=500x class=solo]]
Nu er her lejet ud til store og små, fra Det Kongelig Teaters
kulisseværksteder til opfindere og gourmetkokke, værksteder, tegnestuer,
paintball, øverum til teatre, lydstudier til høj musik, raketfabrik
og actionfyldt underholdning i de store haller. De kæmpe dimensioner,
horisonten og den svimlende havluft er åbenbart godt for kreativiteten.
Hvert år fyldes her også op ved store arrangementer som Distortion,
Copenhell og Uhørt festivalerne. Det fik et særligt omfang og efterspil
ved Eurovision Song Contest i 2014.
Måske fik skrivebordsgeneralerne fra Wonderful Copenhagen grandiose
fornemmelser, da de indåndede atmosfæren og skuede ind i de mægtige
Sektionshaller, hvor showet skulle stå. Det efterlod en regning på
100 millioner kroner til københavnerne, hvad der selvfølgelig er småpenge
i forhold til hvad der blev pumpet i at redde B&W. Under alle
omstændigheder kan det blive dyrt at gå i giganternes fodspor!
Det behøver dog ikke altid gå så galt; Byvandring.nu kan sørge for
udforskning af øen med respekt for budgettet og uden sløseri af offentlige midler.
[[!img raketvejskilte.jpg size=500x class=solo]]
Historien om en Rævehale
En refshale er en sandtange, der formes af strømmen. I dette tilfælde
strømmen gennem Københavns Havn, da der stadig var gennemløb. For enden
opstod en lille ø, hvor der blev bygget en kanonstilling til søforsvar:
Lynetten. Refshalen forsvandt under bølgerne, men gav navn til grunden.
[[!img refskort1865.png size=500x caption="Frederikshavn står der med store bogstaver,
men det skal man ikke lade sig forvirre af. Det kaldtes 'Citadellet Frederikshavn'.
Betegnelsen gik af brug i løbet af 1900-tallet, hvilket er meget godt, for Fladstrand
i Nordjylland havde fået købstadsrettigheder og det mere klædelige navn Frederikshavn i 1818."]]
På kortet fra 1865 kan man se kanonstillingen, og den stiplede linie viser hvor
der kunne fyldes op med brokker, der især blev sejlet til.
B&W var presset for plads på Christianshavn, og opførte sit nye værft på
øen fra 1872, hvad der indledte en 118 års historie med næsten 1000
søsætninger af skibe. På kortet fra 1895 ses, at der er bygget fra syd mod nord.
[[!img refskort1895.jpg size 500x class=solo]]
Den østlige del af øen – med de store sektionshaller - blev indvundet og
bebygget fra 1950’erne. Med nyeste teknik blev skibene fremstillet i
kæmpe sektioner i Sektionshallerne. Delene blev transporteret ud med
kraner og samlet i den lange Byggedok, der stod færdig fra 1961.
Byggedokken er stadig funktionel som tørdok, og er blevet brugt til at
samle fundamenter til havvindmøller.
[[!img refshale_ubaad.jpg size=500x class=solo caption="Danmarks eneste aktive ubåd ved
Raketmadsens Rumværksted med den store Sektionshal i baggrunden."]]
Meget af Københavns havn er formet med opfyld. Se artikel om det.
Den lange vej: Svag stank og sagte susen
B&W’s matrikel fylder over halvdelen af øen, og det mærkes stadig på
transporten. Refshalevej slår en stor bue uden om værftets gamle grund,
forbi bådeklubben og med afstikker til Lynetten. Nu er det ikke navnet
på en fæstning mod fjendtlige flåder, men skidt og strøm. Lynetten er
Danmarks største vandrenseanlæg med tanke og anlæg i serier, som vort
brugte vand passerer igennem. I den yderste række er det vindmøllerne,
der rejser sig højt og understreger vores lidenhed.
Bortset fra at begge anlæg er til ære for storbymennesket, især den
halve million af os der får vores toilet- og opvaskevand renset herude.
[[!img refshale_passage.jpg size=500x class=solo caption="Når man er kommet gennem det
tidligere B&W er der adgange til øens nordvestlige hjørne gennem et par låger i hegnet."]]
Smutveje og spisning
Fodgængere og cyklister kan undgå turen langs rensningsanlægget. Her er
smutvejsporte og adgangsstier langs kajer og bassiner, der vender over
mod Sjælland. På den anden side af det gamle B&W ligger mere maleriske
miljøer, husbådehavn, klatrevægge og værksteder, Teaterøens øvelokaler
og flere små virksomheder.
For en af enderne af Reshalevej finder man strandbaren Halvandet – der
udtales på en anden måde en man lige skulle tro. Her er brikse og
parasoller, minigolf og hele flasker champagne til salg, eller øl og vand
til de mindre opstemte. Man skal lægge halvandet hundrede for en burger
eller sandwich i god stil. Det er ikke stedet at nyde sin medbragte mad.
[[!img refshale_halvandet.jpg size=500x class=solo caption="Standstemning på Halvandet.
Eventuel badning foregår fra en tømmerflåde."]]
Der er begrænsede muligheder for at købe mad på øen. Men Sejlklubben
Lynetten er god for traditionel dansk mad. Tæt på Havnebussens anløbsplads
ligger gourmetrestauranten Amass og en kantine i forbindelse med Aamanns
køkken. Disse to steder bør man reservere.
Fremtiden for Refshaleøen er nogle år henne – efter 2021 kan øen blive
udviklet. Hvis der kommer en havnetunnel, vil den inddrage Refshaleøen.
Men indtil videre er Refshaleøen en kreativ afkrog, i skyggerne af Kæmpens bolig.
[[!img refshale_ilandgang.jpg size=500x class=solo caption="For at undgå de lange tilkørselsveje
til Refshaleøen kan man også lande ved Havnebussens nordligste anløbsplads og
fortsætte ad stien til Restaurant Amass og så videre."]]
"""]]
[[!tag blog vejviseren]]