summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/todo.mdwn
blob: c7d2c4279ff7638a4de513ea9cd7ae3b939cb9fc (plain)

[[!img overformynderiet.jpg class=deco]] [[!img dieselvindue.jpg class=deco size="200x200"]]

#Todo

BILLEDER: Standarcformater til fx. 4:3 (300:225)format, firkantet format. Muligvis også "friseformat" på 3:1 (300:100) : Det giver størst frihed, hvis formaterne styres af den der redigerer. Jeg anbefaler en bredde på 600px i 3.4 formatet, det passer nogenlunde med klummebredden i standard vinduesvisning. Brug evt. et nedskaleret eller beskåret billede til inline visning. Det tager ikke så meget plads op og giver smagsprøverne den her "blog roll" feeling. Desværre kan Ikiwiki ikke gøre dette automatisk (på nuværende tidspunkt).

[[!img dieselvindue.jpg]]

FARBAR: opdelt i måske tre blokke: Aktuelle ture (liste), Sidste Nyt (blog) og Fremhævet tur (evt. tilfældig). : Jeg går videre med det i uge 2 og tester det på en intern side, fx todo eller [blog]. Jeg kan skele til hvordan det er gjort på letsgo.dk.

AKTUELLE TURE: kalenderfunktion med de nærmest kommende ture. Er der mulighed for noget der opdaterer sig selv? : Nej

AKTUELLE TURE: Er der mulighed for at købe og betale ture o.a. i forvejen - og at sende billet (ifgl. udfydt skema) eller en kode? : Desværre ikke. Det kan vare år før det (evt.) bliver realiseret.

BLOG: Bedre placering af illustrationer. De lægger sig fint i nyhedsbrevet, men ikke på blogsiden, hvor de lægger sig til højre for den enkelte post. : Nyhedsbrevet skræller al hjemmesidens CSS bort. Problemet på bloggen - og generelt på byvandring.nu er løst ved at frisebillederne har fået deres egen CSS class.

BLOG: hvordan laver jeg forfatter nametags på enkelte poster. I nyhedsbrevet står de frem som forfattet af "anonymous". : Der er tilføjet [[!meta name="Paul Hartvigson"]] på siden blog. Hvis test giver negativt resultat, så kopier det ind på det specifikke indlæg og test igen. Giv venligst en tilbagemelding på resultatet.

BLOG - Indholdsfortegnelse: Der skal være en lille liste ved bloggen (i Farbar?) af de nyeste poster. Der skal være en oversigtsside med samlet indhold. Både i tid og efter tags. Her kan tags til indlæg være nyttigt, så den store indholdsfortegnelse kan bruges som register. : Automatisk arkivfunktion kan nemt etableres. Sig til når du vil teste noget konkret.

BLOG - når jeg feeder ind i nyhedsbrevet, så står der nyheder fra BLOG - jeg vil gerne havde bloggens navn til at fremstå som: Vejviseren (jeg har kodet det, ikke testet det endnu). : Meld testresultatet tilbage. Jeg regner med at problemet løser sigselv når der blogindlæggene i fremtiden leveres fra /vejviseren.

Slet venligst uaktuelle punkter! [[Oversigt]]

[[blogarkiv]]

[[2013kampagne]]

[[marts2012design]]
##Marts 2010

###Manual. HASTER IKKE! Det er svært for mig at overskue funktioner og muligheder i programmet. Måske kunne jeg opbygge en manual set fra brugerperspektiv.

Brug denne [[side|instruktioner]]

###Billedstørrelser Billeder skal markeres med !img - så bliver de til links, og størrelsen kan markeres. Se eksemplerne ovenfor (i redigeringsmodus).

  • hvis du vil have et billede til at linke til en anden side, skriv link="sidenavn"
  • intet link skrives link="none"
  • alt-tekster skrives også i henvisningen, skriv alt="Solnedgang gennem et fabriksvindue"

###Tags Hvordan skal et "tag" se ud?

Se det i redigeringsvinduet. Denne side er nu tagget med cykel, undervisning, nørrebro (norrebro) og todo.

[[!tag cykel undervisning todo]]

For overskuelighedens skyld laver vi den konvention at tags placeres i bunden af siden.

###Andre sprog Engelske sider - et flag at klikke på, eller noget lignende - til at komme til en (lille) engelsksproget afdeling af sitet - måske kan jeg lave et andet layout her MED TIDEN.

Skriv en introside, så lægger jeg et lille flag ned i footeren, når der er noget at henvise til. Vi skal lave et lille parallelt website med menuer og det hele. Man skal også kunne komme tilbage igen.

###Undervisningsture En særlig afdeling af sitet, men stadig det samme.

  • Der skal være en særlig menubar. Kan også være en særlig version af sidebar.
  • Et andet logo (kridt på tavle)
  • Der er lidt mere tekst på de beskrivelser, då der skal flere billeder ind.

###Artikel til download Upload en pdf-fil og lav en henvisning (link). Det er god stil at skrive hvor meget den fylder.

###Wiki Jeg tænker på en wiki til mine begreber angående byvandring. Jeg har brug for nogle råd dér.

Ikiwiki er en wiki. Vi kan lave endnu et ben på websitet. Har du brug for endnu et særligt design?

Hver artikel skriver du som en side for sig. Siderne kan knyttes sammen vha. tagging.

##2009

  • [TOURS] undersiden. Et andet design? den er primært en liste. Kan man lave et kort med billeder der dukker op når man kører cursor hen over eller noget andet fancy der giver liv.

20/6 Det lyder avanceret, men er nok ikke umuligt.

#Opgaver ##Indhold

  • Introtekster til beskrivelser, lav instruktion! (Siri)

##Struktur

  • Kalenderoversigt (Jonas)

##Design

##Typografi

#Spørgsmål

  • ¿Paul: er der nogen mulighed for dobbelspaltet - hvis jeg skal lave en længere liste (index-agtigt)?

20/6 Det kan lade sig gøre.

  • ¿Paul 22/1: er der en kode for at åbne eksterne henvisning i et andet vindu ( target="_blank?")

20/6 Vil undersøge det.

  • ¿Navneændring af sider lader ikke til at virke?

20/6 Navne kan ikke ændres via admin-websitet. Det kan kun jeg (og Jonas). Skriv liste over hvad du vil have ændret her på siden. Som forberedelse til flersproget version anbefales at alle sider navngives på engelsk.

  • ¿Kan vedhæftede billeder slettes, kan hele undersider slettes (for overskuelighedens skyld?

20/6 Jeg kan ikke slette fra .nu . Det er en af ulemperne ved at slutdata ikke ligger på vores egen server. Hvad der en gang er uploadet kan ikke fjernes uden en nørds hjælp. Lav en liste her, så får jeg ham til den en dag.

  • ¿Paths: spiller det en rolle hvor jeg opretter et dokument fra - fx oprettede jeg link fra en turbeskrivelse om Islands Brygge til Vesterbro. Bliver path bestemt af hvor henvisningen til en ny side først oprettes, eller hvorfra den først åbnes og skrives i?

20/6 Sider bliver tilsyneladende kun automatisk lagt i roden hvis man opretter dem derfra, men før du godkender en ny side, kan du vælge hvor den skal ligge i den lille drop-down valgbar over redigeringsvinduet.

[[!meta title="lirum larum og katten lægger æg"]] [[!meta date="1970-08-01"]]

[[!if test="included()" then=""" Denne tekst er en teasertekst. Den kan kun ses i inline visninger af siden""" else=""" Resten ses her. Men nu er jeg selvfølgelig ret spændt på at se siden vist på todosiden. Der burde kun stå disse få linier. """]]

Jeg har kigget på siden i Safari. I nogle af siderne starter teksten først der hvor billedsøjlen stopper. Den er fin i Firefox.

Hvilke sider drejer det sig om? Det kan være, jeg kan se en forskel.

Jeg skal have lavet særlige sidebars for de dele af hjemmesiden der er hhv. Skoler og Gymnasier og Tours in English. Der er formodentlig en slags kode der skal skrives på hver underside om det.

Det kan laves sådan at en særlig sidebar kan dukke op på sider med et tag, jeg foreslår school og english - det er de vist allerede tagget med.

Kan den grønne farve komme tilbage på Skole-siderne?

Jeg ser på det. Jeg var ikke klar over at farven var væk.

(jeg har iøvrigt fjernet det grønne "byvandring.nu" billede øverst i billedfrisen. Den var også blevet presset sammen. Det samme gælder en af illustrationerne i turen Geniernes Guldalder (fra Thorvaldsens Museum).

Det er ikke rettet på byvandring.nu. Jeg får Jonas til at kigge på det. Han er i New York, og vågner først senere.

Sammenpresningen tyder på at man nu skal angive nøjagtig relativ størrelse på billederne; jeg undersøger det.

Til Tours in English vil jeg også gerne have en anderledes topbar - hvor jeg kan skrive links på engelsk.

Det kræver at alt hvad du skriver på engelsk er undersider til english.

Og jeg har igen-igen glemt hvordan jeg egentlig laver en tekst. Dvs. at der er en teaser og en fuld tekst. Jeg må lige gennemskue det - kan det nok selv. Men hvis du kunne anvise hvad du mener er den mest logiske rækkefølge at oprette undersider i, når jeg beskriver en ny tur.

Opret en side ved at skrive et link til den fra en eller anden side. Navngiv uden mellemrum og specialtegn, fx [[Tivoli]] eller [[Zoologisk Have|zoo]]. Gem med note.

Tryk på spørgsmålstegnet ?Tivoli, og den nye side vil åbne. Skriv teksten.

Før du gemmer teksten, så gå ind i drop-downmenuen oven over tekstfeltet og vælg placering. Almindelige turbeskrivelser ligger i tours, altså tours/tivoli. Teasertekst til tivoli skal hedde tours/tivoli/teaser. Er der brug for en skoleteaser, hedder den fx tours/tivoli/school. Altså er det logisk at oprette hovedsiden først, derefter den tilhørende teaserside. Giv den tags efter de inline oversigtssider, den skal dukke op i.

Det er faktisk også muligt at skrive teaserteksten i samme fil som beskrivelsen. En del af teksten bruges, når siden vises inline, en anden på selve siden. Det er dog ikke nødvendigvis smart, hvis der er behov for at samme turbeskrivelse kan have forskellige teasertekster.

En inline tekst kan også foldes ud og klappes sammen. God fx til blogindlæg.