summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/jernbanetur.mdwn
blob: c1714e5abacf22ad76446023001dcd4ba55e8c82 (plain)

[[!meta title="Byvandring på Banen"]]

[[!if test="included()" then=""" [[!img gulepalae.jpg]]

Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, der hører til toghistorien.

[[Læs mere...|/jernbanetur]]

""" else=""" [[!img gulepalae.jpg class=deco]] [[!img banespejlinger.jpg class=deco]] [[!img perronfolk.jpg class=deco]] [[!img dsbskilt.jpg class=deco]] [[!img kineserby.jpg class=deco]] [[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]

#Byvandring på Banen

To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.

[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort. """]]

Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.

[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]

Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier. Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem.

NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.


Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro

Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.

Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier.

Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]

"""]]

[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling]]