[[!meta title="Ind med 4-toget"]]
[[!if test="included()" then="""
[[!img hovedbanegaard.jpg size=200x]]
Indre Vesterbro. Jernbanen og kvæghandelen lagde fundamentet for et
farligt og festligt kvarter. Det brogede rygte hænger ved, selvom
Halmtorvet er blevet pænt, og Kødbyen bliver kulturel. Vi går om de
hjørner, hvor gammelt møder nyt, og hører om Istedgade har overgivet
sig.
"""
else="""
[[!img hovedbanegaard.jpg align="right" size="" alt="" class=deco]]
[[!img IMG_3754.jpg align="right" size="" alt="" class=deco]]
[[!img skydebanegade.jpg align="right" size="" alt="" class=deco]]
[[!img papagai-mur.jpg align="right" size="" alt="" class=deco]]
[[!img vtorveftermiddag.jpg align="right" size="" alt="" class=deco]]
Ind med 4-toget
[[!template id=note text="""Specialtur: Baggårdsruten. Den 24.-10 kl. 15-17 afholdes en særlig version af Ind med 4-toget, der går på sporet af da det stod værst til med Vesterbro for, fra stoffernes og pornoens indgot i tresserne og frem til byfornyelsen. Mødested: Hovedbanegården, modeltoget."""]]
Indre Vesterbro. Jernbanen og kvæghandelen lagde fundamentet for et
farligt og festligt kvarter. Det brogede rygte hænger ved, selvom
Halmtorvet er blevet pænt, og Kødbyen bliver kulturel. Vi går om de
hjørner, hvor gammelt møder nyt, og hører om Istedgade har overgivet sig.
Byvandringen undersøger det Indre Vesterbro. En gang var det en grøn
forstad lige uden for byens travleste port, med kvæghandel og forlystelsessteder.
Vi følger bydelens udvikling gennem byggeboom og strømme af indvandring.
Her delte fabrikker og lejekaserne baggårde, op ad billige hoteller og skumle værtshuse.
Hvor der en gang var sumpede strandenge kom jernbanen og Kødbyen til.
Da København voksede stort, kom storbyens dynamiske hjerte til at ligge her.
Men Vesterbro var også hjem for jævne familier, og byens underverden
trivedes i et tolerant kvarter. Fra 1970’erne var Indre Vesterbro slidt ned,
med plat, junk og porno som de eneste brancher i vækst. I dag er Halmtorvet
og Kødbyen attraktive adresser for cafeer og kulturliv.
Vi ser på det kæmpe byfornyelsesprojekt, der har genskabt Vesterbro siden 90’erne.
Hvad kostede det? Hvilke kampe blev kæmpet? Hvem vandt på det, og hvad
blev der af de svage? Hvem tilhører Vesterbro i dag og i fremtiden?
[[!template id=note text="""Varighed 1,5 - 2 timer efter ønske.
Turen starter på Hovedbanegårde og slutter ved Vesterbro Torv. Vi kan også aftale andet start- og slutsted.
"""]]
En variant af turen går tættere på de sociale forhold på Vesterbro: [[Baggårdsturen.|baggaardstur_vesterbro]]
"""]]
[[!tag vesterbro-standard]]
[[!meta date="2013-08-01"]]
[[baggaardstur_vesterbro]]