summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/underground.mdwn21
1 files changed, 20 insertions, 1 deletions
diff --git a/vejviseren/underground.mdwn b/vejviseren/underground.mdwn
index 63e675e5..81a364bc 100644
--- a/vejviseren/underground.mdwn
+++ b/vejviseren/underground.mdwn
@@ -1,3 +1,16 @@
+[[!meta title="Sic Transit Nørreport Undergroundl"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img norreportforbi.jpg]]
+Sic Transit: Vi har mistet et markant sted, som ingen husker. På én gang et af de mest ubehagelige steder i byen, og et af de mest besøgte.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/underground/]]
+
+"""
+else="""
+
+
[[!img rejsekort.jpg class=deco]]
[[!img norreportforbi.jpg class=deco]]
[[!img norreportslut.jpg class=deco]]
@@ -5,13 +18,19 @@
I august lukkede Danmarks første undergrundsperron. Den kom i drift i 1919 og var en eftertanke i planlægningen. I 94 år nåede den at være fjerntogsperron på Københavns travleste station.
+
+Tekst
+
+
+"""]]
+
Peronnen var smal, og togene stopppede med hvinende bremser. Her var damp eller lugten af diesel, mens mennesker stod klumpet sammen. Peronnen var endeløs, oplyst af blegt neonlys. Overhovedet ikke et rart sted - men et knudepunkt i trafikken som vi trolig fandt os i. Om det så var ved at stikke hovedet i en avis, proppe en smøg i kæften eller musik i ørerne.
Nu er den lukket for arbejde, og opstår i ny og mere menneskevenlig form til April 2014.
Nørrebro Underground gjorde gamle København til en moderne metropolis, med al den fremmedgørelse og sanselige ubehag der fulgte med den udmærkelse. Det er hermed tilladt at tænke tilbage på dette forfærdelige sted med vemod.
-**tag på byvandring.nu, du - i morgen kan være for sent, sgu'!**
+**tag på byvandring.nu, du - i morgen er for sent, sgu'!**
[[!tag blog]]