summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn6
1 files changed, 2 insertions, 4 deletions
diff --git a/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn b/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
index 73d399fa..0ee4ae09 100644
--- a/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
+++ b/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
@@ -66,7 +66,7 @@ Andre velhavende jøder forholdt sig mere diskret, som Gedalias genboen Moritz M
[[!img gedalia_skydeskive.jpg class=high caption="Gedalia - sebnere Baron Gedalia - blev medlem af det fine Skydebrødreselskab. Hans målskive til lejligheden viser den fine adresse på Højbro Plads med Slotskirken i baggrunden. På billedet ledsager vekselleren arbejdsmændene der slæber guldet i tøner på en båre. Kilde: Wikipedia."]]
-##Den store mand på Børsen
+###Den store mand på Børsen
Tietgen placerede sig centralt i Børsen. Selvom han var en ”ny mand” og udpeget til at forvalte andres penge, opbyggede han sig til en magtfaktor i forretningsverdenen . De historier rammer fyldt fornemt ud, så der kom en særlig mystik om Børsen, som Københavns finansielle hjerte. Bygningen blev også beklædt med røde mursten, for at se mere autentisk Christian IV-agtig ud. Og den klassiske Merkur med vinger på fødderne - gud for alkymi, handel or rygter - blev det antikke symbol for den moderne bank.
Sammen med hans succes som forretningsmand blev Tietgen en næsten mystisk figur i sin levetid, og fik stort råderum. Da kritikken rejste sig under 1870’ernes kriseår, var han magtfuld nok til at stoppe sine modstander, og og undgå at få gransket sine manipulationer af markedet. For hans succes skyldtes ikke bare rent geni.
@@ -113,11 +113,9 @@ Omkring år 1900 var Danmarks store skibsreder HN Andersen. Han grundlagde sit
[[!img frihavnskort1899.jpg class=high caption="Kort fra 1899 med Frihavnen, i forlængelse af Kastellet. I den øastlige side er ser Refshaleøen i sin oprindelige udstrækning, Lynetten og Trekroner.."]]
-Frihavnen
-
Da ØK først etablerede sig i Danmark i 1897 var det i Asia House i Københavns Frihavn .Den var opstået 1891-94 som et svar på konkurrencen fra Tyskland med Hamburgs nye store Hafenstadt og Kielerkanalen, der truede Københavns position. Det blev et prestigeprojekt, udført af toparkitekter i flotte materialer. Den moderne havn rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane, og var afspærret med dobbelte gitre, på grund af den toldfrie status.
-De store liners kunne lægge til på Langelinie Kaj, i stedet for at skulle sejle ind i inderhavnen. I dag er her krydstogtshavn om sommeren. Udviklingen fortsatte i Nordre Frihavn, som i dag rummer Århusgadekvarteret i Nordhavn.
+De store oceangåendeliners kunne lægge til på Langelinie Kaj, i stedet for at skulle sejle ind i inderhavnen. der var ruter til England,. Frankrig, New York og længere væk I dag er her krydstogtskaj om sommeren. Udviklingen fortsatte i Nordre Frihavn, som i dag rummer Århusgadekvarteret i Nordhavn.
[[Vores tur i Frihavnen|/frihavnen]]