summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/hojbropladsmysteriet.mdwn12
1 files changed, 6 insertions, 6 deletions
diff --git a/vejviseren/hojbropladsmysteriet.mdwn b/vejviseren/hojbropladsmysteriet.mdwn
index 4edfe8b8..d4771eb2 100644
--- a/vejviseren/hojbropladsmysteriet.mdwn
+++ b/vejviseren/hojbropladsmysteriet.mdwn
@@ -15,7 +15,7 @@ else="""
###Gamle fotos afslører når byen pynter sig ældre end den er.
*af Paul Hartvigson marts 2024*
-[[!img fritz_th_benzen1905.jpg class=solo size=500x caption="Facaden fra Christians IV's tid på et billede fra 1905... da den var under 10 år gammel af Franz Th. Benzen."]]
+[[!img fritz_th_benzen1905.jpg class=solo size=500x caption="Facaden fra Christians IV's tid på et billede fra 1905... da den var under 10 år gammel af Fritz Th. Benzen. Kilde kbhbilleder.dk"]]
En ærværdig renaissancebygning på Højbro Plads var ikke nær så gammel som vi gik og troede. Beviset skulle findes i et 178 år gammelt fotografi. Vi blev klar over sagen under en prøvegang på turen København i Fokus, der har premiere i april 2024. Guide og videokunstner Jeanette Land Schou er dykket ned i fotografiets to første generationer i København, og laver en tur om det nye medium, og hvad det afslører og gamle København
@@ -24,14 +24,14 @@ En ærværdig renaissancebygning på Højbro Plads var ikke nær så gammel som
[Køb billet til lørdag 13.4. kl. 11.00.](https://billetto.dk/e/kobenhavn-i-fokus-byen-gennem-linsen-1840-1920-billetter-903831)
[Køb billet til lørdag 2.4. kl. 11.00.](https://billetto.dk/e/kobenhavn-i-fokus-byen-gennem-linsen-1840-1920-billetter-9038910)
-[[!img 1909_Amagertorv.jpg class=solo size=500x caption="Det moderne Amagertorv med Storkespringvandet og Højbrohus - og til højre renaissancefacaden. Hoffotograf Peter Elfeldt."]]
+[[!img 1909_Amagertorv.jpg class=solo size=500x caption="Det moderne Amagertorv med Storkespringvandet og Højbrohus (samt et automobil) - og til højre renaissancefacaden. Hoffotograf Peter Elfeldt i 1909."]]
###Flotte facader på Amagertorv og omegn
Se nu dette fine billede fra Højbro Plads med Storkespringvandet fra 1894 og det nybyggede Højbrohus lige bag ved. De er tydeligvis nye skikkelser i det gamle bybillede. Til højre i billedet ser man en facade i nederlandsk renæssance – eller Christian IV stil. Den står der også i dag oig spejler 1600-talsfacaden til Royal Copenhagen ovre på den anden side af Amagertorv.
Men kigger man på et ældre billede – fra 1846, ser husrækken anderledes ud. I stedet for et et bredt hus med svungne gavle, er der to bygninger. Nabohusene er genkendelige, både firefags hjørnebygningningen, og det smalle hus på hjørnet af Højbro Plads og Lille Kirkestræde. Derfor er det kunstfærdige hus opført senere, altså et tidspunkt mellem 1846 og 1909.
-[[!img 1846hojbroplads.jpg size=500x class=solo caption="Det gamle foto fra 1846 af Georg A. Schou. Kilde kbhbilleder.dk."]]
+[[!img 1846hojbroplads.jpg size=500x class=solo caption="Det tidlige foto fra 1846 af husrækken på nordøst-siden af Højbro Plads af Georg A. Schou. Kilde kbhbilleder.dk."]]
Og når vi går til hjemmesiden [Indenfor Voldene](http://www.indenforvoldene.dk/hoejbro-plads-5-7), får vi svaret, at ombygningen skyldes arkitekten Martin Borch, og er fra årene 1896-97. Og den ombygning inkluderer også dele af huset helt til højre i billedet. I dag er der kun det smalle stykke med Espresso House tilbage af dét, på hjørnet af Lille Kirkestræde.
@@ -45,11 +45,11 @@ Jeg har i Ã¥revis bildt mig ind at huset pÃ¥ Højbro Plads var fra Christian IVâ
[[!img orangeramme.jpg class=solo size=500x caption="Torvet marts 2024 fotograferet fra 1 sal i Royal Copenhagen bygningen, den orange ramme angiver ca. hvad der er på billedet fra 1846. Paul Hartvigson"]]
###Det nye gamle København
-På den måde afslører fotografiet København. Og byen udvikler sig sandelig mellem de første fotos i 1840’erne tres år frem. Den trange residensstad klemt inde bag voldene udvikler sig til en pyntesyg metropol med historicistisk hang til tårne og gesimser.
+På den måde afslører fotografiet København. Og byen udvikler sig sandelig mellem de første fotos i 1840’erne tres år frem. Den trange residensstad klemt inde bag voldene udvikler undervejs sig til en pyntesyg metropol med historicistisk hang til tårne og gesimser. Søren Kierkegaards København bliver til Herman Bangs hovedstad.
-Tag nu Nikolaj kirkespir, som blev sat på det ellers nøgne tårn i 1913 af Brygger Jacobsen, med forlæg fra et kobberstik fra 1700-tallet. På det øverste billede der man det som det havde været i over 100 år efter branden i 1795. Koglen på toppen var tids-viser, og var på oppe til middag og blev så hevet ned. Så kunne man se fra markedspladserne om det var formiddag eller eftermiddag.
+Et eksempel på persiodens tidsforvirring nu Nikolaj kirkespir, som blev sat på det ellers nøgne tårn i 1909 af Brygger Jacobsen, med forlæg fra et kobberstik fra 1700-tallet. På de øverste billede ser man det som det havde været i over 100 år efter branden i 1795. Koglen på toppen var tids-viser, og var på oppe til middag og blev så hevet ned. Så kunne man se fra markedspladserne om det var formiddag eller eftermiddag. Men den slags gammelagtigheder var der ikke plads til i det moderne København.
-Det er mest arkitekter der kan ærgre sig over at en bygherre vælger at bygge en historisk efterligning frem for noget moderne. Offentligheden til gengæld kan reagere ganske kraftigt når der kommer noget for nyt og dristigt ind i den gamle by. De skete fx da Storkespringvandet blev opstillet i 1894. Folk stimlede ind for at se det, og det kom l koprorlige slagsmål mellem dem der synes det var pænt, og andre der fandt det for landligt til en storby. I en periode blev springvandet derfor spærret af. Kunst i det offentlige rum er altid god for en rask meningsudveksling.
+Det er især arkitekter der kan ærgre sig over at en bygherre vælger at bygge en historisk efterligning frem for noget moderne. Offentligheden til gengæld kan reagere ganske kraftigt når der kommer noget for nyt og dristigt ind i den gamle by. De skete fx da Storkespringvandet blev opstillet i 1894. Folk stimlede ind for at se det, og det kom l koprorlige slagsmål mellem dem der synes det var pænt, og andre der fandt det for landligt til en storby. I en periode blev springvandet derfor spærret af. Kunst i det offentlige rum er altid god for en rask meningsudveksling.
[[!img storkespringvand1894.jpg class=solo size=500x caption="Satirehæftet Blæksprutten fra 1894 skildrer de vilde scener ved det nyåbnede Storkespringvand."]]