summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/underground/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/underground/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/underground/index.md45
1 files changed, 45 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/underground/index.md b/vejviseren/underground/index.md
new file mode 100644
index 00000000..a2be0748
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/underground/index.md
@@ -0,0 +1,45 @@
+[[!meta title="Sic Transit Nørreport Underground"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img norreportforbi.jpg class="blog"]]
+**Sic Transit:** Vi har mistet et markant sted, som ingen husker.
+På én gang et af de mest ubehagelige steder i byen, og et af de mest besøgte.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/underground/]]
+
+"""
+else="""
+
+[[!template id="deco" text="
+[[!img rejsekort.jpg class="deco"]]
+[[!img norreportforbi.jpg class="deco"]]
+[[!img norreportslut.jpg class="deco"]]
+"]]
+# Sic Transit Nørreport Underground
+
+I august 2013 lukkede Danmarks ældste undergrundsperron. Den kom i drift i 1919
+og var en eftertanke i planlægningen. I 94 år nåede den at være fjerntogsperron
+på Københavns travleste station.
+
+Peronnen var smal, og togene stopppede med hvinende bremser. Her var damp eller
+lugten af diesel, mens mennesker stod klumpet sammen. Peronnen var endeløs, oplyst
+af blegt neonlys. Overhovedet ikke et rart sted - men et knudepunkt i trafikken
+som vi trolig fandt os i. Om det så var ved at stikke hovedet i en avis, proppe
+en smøg i kæften eller musik i ørerne.
+
+Nu er den lukket for arbejde, og opstår i ny og mere menneskevenlig form til
+april 2014.
+
+Nørrebro Underground gjorde gamle København til en moderne metropolis, med al den
+fremmedgørelse og sanselige ubehag der fulgte med den udmærkelse. Det er hermed
+tilladt at tænke tilbage på dette forfærdelige sted med vemod.
+
+**tag på byvandring.nu, du - i morgen er for sent, sgu'!**
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren ]]
+[[!tag artikel sted noerreport ]]
+
+[[!meta date="2013-08-10"]]