summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/udfordringen/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/udfordringen/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/udfordringen/index.md195
1 files changed, 195 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/udfordringen/index.md b/vejviseren/udfordringen/index.md
new file mode 100644
index 00000000..2c48f783
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/udfordringen/index.md
@@ -0,0 +1,195 @@
+[[!meta title="Sammenstød på Grænsen"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img Nbro-station-s.jpg class="blog" alt="Nørrebro Station" link="/vejviseren/udfordringen"]]
+
+Hvor Nørrebro møder Nordvest, bliver øjet ramt af et kaotisk
+byrum. Her er et mylder af trafik, og folk fra hele verden.
+Læs om et charmerende og rodet sted i byen, hvor der løber en
+gammel grænse igennem.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/udfordringen/]]
+
+"""
+else="""
+
+# Sammenstød på grænsen
+
+Byvandring med larm, trafik og bygninger af spredt alder, der
+ikke udstråler harmoni. Tag Udfordringen – for sådan hedder
+vores tur til et spændende sted i København. Turen starter i
+travlheden på et sted der både er velkendt og ”ikke noget
+særligt”– der hvor Nørrebro møder Nordvest.
+
+[[Udfordringen: prøv vores byvandring mellem Nørrebro og Nordvest|udfordringen-tur]]
+[[Se vores video-intro Ved Nørrebro Station|/video/2014/nbro]]
+[[!img Nbro-station-s.jpg class="solo" alt="Nørrebro S-togsstation"]]
+
+Biler og busser trænger gennem viadukten. Stopper for rødt
+foran et rum af rivende færdsel og umage bygninger. Nørrebro
+Station, der krummer sig i grafittimalet funkis. Trafiklysene
+på Navnløse Plads sætter klumper af fodgængere i bevægelse
+– motorer starter, og cykler drejer lovpligtigt eller skærer
+sig hasarderet gennem mængden. Det er København, hvor byen er
+stresset og allermest sig selv.
+
+Navnløse Plads ligger hvor Nørrebrogade ender ved viadukten og
+fortsætter i Frederikssundsvej. Fra Frederiksberg kommer Nordre
+Fasanvej – og det er Lygten der fører nordpå mod Bispebjerg. Et
+stort trafikkryds midt i København
+
+Navnløse Plads. Det er en tilsnigelse, for hjørnet af pladsen
+hedder Lyngsies Plads, med brostensbelægning, skulptur og en
+buste af Lyngsie, der ledte Arbejdsmændenes forbund. Den lille
+stationsbygning hørte til Slangerupbanen. Med den i ryggen kan
+vi tage bestik af krydset.
+
+På den anden side af Lygten ulmer en blok af en
+transformatorbyging i røde mursten. Ved siden af Nørrebro
+station et forsiret lejlighedshus fra 1904, og nede ad Nordre
+Fasanvej ligger andre og umage gamle huse fra den tid. Skrås
+over Lyngsies Plads ligger en moderne nyere bygning i
+brutalt svulmende beton, med skilte der skriger på opmærksomhed
+for supermarked og sengetøjslager. Frederikssundsvej har lave
+skure og en tom plads, før solide 30’er-ejendomme rejser sig
+betryggende.
+
+Mikset fortsætter i menneskebilledet. Det er en kæmpe korsvej
+mellem to etnisk blandede bydele. Mellemblond, arabisk, somali,
+engelsk, inuit, og ukendt. Hvad der nok skal afskrække nogen.
+Men det er fremtidens København i et kaotisk clash.
+
+[[!img vednorrebro.jpg class="solo" alt="Trafik ved Nørrebro"]]
+
+## Spor og grænser
+Historien har formet det tilsyneladende kaos på Navnløse Plads.
+Frem til 1901 lå her grænsen mellem København og Utterslev Sogn,
+hvor Lygteåen løb. København udvidede sig i efter voldene faldt.
+Og som kommunens land blev fyldt op, kom der mere og mere styr
+på byggeregler, fabrikker, udskænkning og faderløses vel.
+
+Kommunens grænse gik ved Lygteåen. På den anden side af broen
+var der ikke den store kontrol. Uden for bygrænsen voksede et
+Klondike frem med værtshuse, værksteder og fabrikker i lave huse.
+(Opkaldt efter en plan- og lovløs guldgraverlejr i Canada). Ved
+Lygteåen var det efterhånden en anseelig forstad til København
+– uden ordentligt tilsyn. Fx med de berømte Lersøbøller, der
+fortrak over i buskadset ved Lersøen, når de blev panserbasserne
+i København for meget. Sognerådet i Utterslev skulle agere
+sheriff på landsbyens overdrev, men der var ikke kræfter eller
+interesse. Hverken i at jage granvoksne uromagere ved Lersøen
+eller håndhæve lukketider i smugkroerne. Mon ikke også noget
+af det guld der blev lavet i det Klondike fandt vej til nogle
+af gårdejernes lommer.
+
+I 1901 fik Københavns Kommune overhalet de fleste spekulanter
+inden om, opkøbte flere sogne og pressede Hovedstadens grænser
+helt ud til Husum, Vanløse Valby og Kongens Enghave.
+Frederikssundsvej kom efterhånden til at føre til nye bydele
+med arbejderlejligheder og vidtstrakte villaveje. Men man
+mærker stadig den brudlinje, hvor grænsebroen gik over Lygteåen.
+
+[[!img nrrebrostation1930.jpg alt="Nørrebro Station i 1930" class="solo"]]
+
+S-togsbanen løber nogenlunde langs den gamle kommunegrænse
+– den eneste højbane i København – med porte ind til værksteder
+neden under. Men banen er først fra 1930 (ligesom billedet
+herover). Forgængeren løb skråt gennem det nuværende Nørrebro,
+hvor der nu er parker og cykelstier.
+
+## Remisen ved Verdens Ende
+Der hvor Nordbanen – toglinien før 1930 - krydsede Nørrebrogade
+lå en gang verdens ende. Eller med andre ord, her lå remisen.
+Skulle man længere herfra var det til fods – indtil 1901. I
+årtierne efter blev remisen udbygget, og var en mere og mere
+central del af transporten i København.
+
+Det var slut i 1970’erne, da København var holdt op med at
+vokse og sporvognene blev opgivet. I 1975 blev Remisen lavet
+om til Nørrebrohallen – så bygningen blev ved med at være et
+centrum. Nu bare for det lokale foreningsliv. Efter en
+renovering for et par år siden er stilen mere smartness end
+sure sokker.
+
+[[!img superkileoctopus.jpg class="solo" alt="Blæksprutten fra Superkilen"]]
+
+Udenfor Nørrebrohallen ligger Den Røde Plads. Det er den
+markante start på Superkilen, som også er en af udfordringerne
+i området. Denne gang er provokationen bevidst. Superkilen
+strækker sig 800 meter frem til Tagensvej med 50 genstande
+fra hele verden. Neonstandere med kinesiske tegn,
+thai-boksering, kulsort japansk blæksprutte-rutchebane,
+marokkansk fontæne, italienske lysmaster og stole, bænke,
+cykelstativer og skraldespande af de forskelligste
+udformninger. Bag projektet står bl.a. tegnestuen BIG med
+den velkendte arkitekt Bjarke Ingels i spidsen og
+kunstnergruppen Superflex.
+
+Superkilen hylder områdets globale og multikulturelle
+karakter – så derfor er det et omdiskuteret projekt. Projektet
+har forvandlet et kedeligt stykke cykelsti og park til noget,
+der tiltrækker lokale beboere af meget forskellig oprindelse.
+
+På Superkilen er selv kloakdækslerne fra hele verden.
+[[Læs om dem her.|/vejviseren/drainspotting]]
+
+[[!img norrehjerte.jpg class="solo"]]
+
+## Op og ned på Nørrebro
+Nørrebroparken og Superkilen ligger på det gamle jernbaneterræn.
+Førhen vendte boligerne ryggen til stedet, og fabrikkerne lå
+op ad banen. Nogle af industriens tunge virksomheder lå på
+Nørrebro; Atlas, Titan, General Motors. Arbejdspladserne
+rykkede væk i 1960’erne og 70’erne. Nogle fabrikker blev revet
+ned og gav plads til bebyggelse, såsom Papirfabrikkerne, hvor
+Mjølnerparken er i dag, og Glud og Marstrand, der nu er
+Emaljehaven. Det er med til at give kvarteret sin egen stil.
+
+Nørrebrogade har haft sine op og nedture. Det blev en aktiv
+gade med flotte forretninger, selvom det ikke var et velstående
+kvarter. Der var handskemager og danseskole i samme bygning som
+den store Nora Bio – og talrige specialforretninger som naboer.
+Men fra 60’erne flyttede mange til forstæderne, og de nye
+indkøbscentre trak kunder fra vidt og bredt. I dag er der
+Elgiganten i det gamle Nora Bio, og stort set kun Jupiter Cykler
+stammer tilbage fra 60’erne (men bygningen er nutidig). Der er
+både guldsmede og bagere med dansk-arabisk klientel og temmelig
+mange shawarmabarer, når man går fra den gamle remise og op mod
+Nørrebro Station.
+
+[[!img Norrebro_01592.jpg class="solo" alt="Remisen" caption="Blik på Remisen som den tog sig ud ca. 1970"]]
+
+I dag er Nørrebrogade stærkt trafikreguleret. Det er populært
+hos cyklisterne, men kan få nogle bilister op i det røde felt.
+Handelsstandsforeningen hævder at traffikreguleringen er skyld
+i at Nørrebrogade aldrig rejser sig igen som forretningsgade.
+Til gengæld er der folk ude i Nordvest, der kunne ønske sig en
+smule trafikkontrol på den anden side af Nørrebro Station. Der
+er nok at diskutere, hvor Nørrebro møder Nordvest.
+
+Den karakteristiske stationsbygning er delvis skjult bag et
+grønt hegn. Her graves der ud til metrostationen Nørrebro. Når
+den åbnes i 2018 (eller lidt senere) står området til at blive
+en helt central del af København, med sit mylder af mennesker,
+trafikproblemer og udfordring af sanserne.
+
+Man kan mene, hvad man vil om etniske minoriteter, multikultur,
+trafikbegrænsninger, Bjarke Ingels og udviklingen i det hele
+taget. Du kan også tage Udfordringen som tur med Byvandring.nu,
+og lære et sjovt stykke København nærmere at kende.
+
+
+## Links
+[[Udfordringen - prøv vores byvandring hvor Nørrebro møder Nordvest|udfordringen-tur]]
+
+Området var også en udfordring for firs år siden, med en
+kunstner der fejrede det. Læs om [[Folmer Bendtsen, maleren med bananvognen|/vejviseren/folmerbendtsen]].
+
+[[!img Folmer-B-sneborn.jpg alt="Folmer Bendtsen" class="solo"]]
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel sted norrebro superkilen remisen ]]
+[[!meta date="2014-03-12"]]