diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn')
-rw-r--r-- | vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn | 43 |
1 files changed, 21 insertions, 22 deletions
diff --git a/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn b/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn index 8c06fe13..0441000f 100644 --- a/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn +++ b/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn @@ -1,7 +1,7 @@ [[!meta title="Tæt på Tove - En vandring i Tove Ditlevsens spor og spejlinger"]] [[!if test="included()" then=""" -[[!img td_1960er_storedanske.jpg size=500x class=solo caption="Kilde: Store Danske Encyclopædi, fotograf ikke angivet."]] +[[!img dystbobbel_tove.png class=blog caption="Kilde: Store Danske Encyclopædi, fotograf ikke angivet." link=/vejviseren/toveditlevsen_essay]] Følg sporet af en kendt og utilregnelig digter. Vi følger Tove Ditlevsen fra højden af hendes berømmelse, og baglæns gennem celebrityskilsmisse, psykoser og stoffer, kærlighed og digt med livet som indsats. @@ -10,10 +10,10 @@ Følg sporet af en kendt og utilregnelig digter. Vi følger Tove Ditlevsen fra h """ else=""" -#Tæt på Tove +# Tæt på Tove -##En vandring i Tove Ditlevsens Spor og Spejlinger. -###af Paul Hartvigson +## En vandring i Tove Ditlevsens Spor og Spejlinger +### af Paul Hartvigson --- @@ -25,7 +25,7 @@ else=""" > mit ansigt. *(fra Selvportræt 5, De Voksne 1969)* -[[!img td_1960er_storedanske.jpg size=500x class=solo caption="Tove Ditlevsen 1917-1976. Eller var det 1918? Her fotograferet i 1960'erne. Kilde: Store Danske Encyclopædi, fotograf ikke angivet."]] +[[!img dystbobbel_tove.png class=solo caption="Tove Ditlevsen 1917-1976. Eller var det 1918? Her fotograferet i 1960'erne. Kilde: Store Danske Encyclopædi, fotograf ikke angivet."]] [[Link til vores Tove Ditlevsen byvandring|/tove_ditlevsen_spor/]] @@ -80,7 +80,7 @@ Tove Ditlevsen var den fattige pige fra Vesterbro, der slog igennem med digte, der emmer af nysgerrig uskyld og længsel. Det image slap hun aldrig af med, for generationer af unge læste hendes ord med hjertebanken. -##Fattige børn på Boulevarden +## Fattige børn på Boulevarden Vi går om hjørnet til HC Andersens Boulevard, og her sider digteren selv i form at statue med blankslidte bukser fra alle de voksne børn fra alle lande der har sat sig i hans skød. @@ -98,7 +98,7 @@ Andersen var vandret hertil, men de jagede begge lykken - målrettet er så mege sin længsel til ord af guld. Tove havde et liv af vilde sats, kærlighed og opbrud og skrev sin historie med sit eget blod. -[[!img td_ogbror.jpg size=250x caption="Barndomsbillede af Tove og hendes bror Edvin ved Glyptoteket på HC Andersen Boulevard. Familien var fattig, men kulturelt ambitiøs."]] +[[!img td_ogbror.jpg class=tall caption="Barndomsbillede af Tove og hendes bror Edvin ved Glyptoteket på HC Andersen Boulevard. Familien var fattig, men kulturelt ambitiøs."]] Vejen ned ad den fine Boulevard er et godt sted at overveje det sociale. At det er dyrt at være fattig. Ikke at Tove Ditlevsen på den måde var @@ -121,7 +121,7 @@ I de sidste linier af ”de Evige Tre” står der > …én gang hver hundrede år kan det ske > de smelter sammen til én. -[[!img td_va_vejviser.jpg size=500x class=solo caption="Fra Kraks Vejviser, 1965"]] +[[!img td_va_vejviser.jpg class=solo caption="Fra Kraks Vejviser, 1965"]] Og det var måske Toves lykke og ulykke at hun fandt den store kærlighed, og at den store kærlighed ikke kunne holde. Huset i HC Andersens Boulevard @@ -131,7 +131,7 @@ sig selv og sine omgivelser i en beretning om ægteskabeligt forlis skrevet mellem sine to selvmord. Det ene var i 1974, hvor hun blev fundet og genoplivet. Det andet var i 1976, hvor hun havde gemt sig godt. -[[!img td_opvaskflugt.jpg size=250x caption="Ib Spang Olsen lavede denne illustratiion til Tove Ditlevsens Essay *Flugten fra Opvasken*. Det er rart at tænke på at kreative mennesker også havde svært ved at holde hus i 50'erne."]] +[[!img td_opvaskflugt.jpg class=tall caption="Ib Spang Olsen lavede denne illustratiion til Tove Ditlevsens Essay *Flugten fra Opvasken*. Det er rart at tænke på at kreative mennesker også havde svært ved at holde hus i 50'erne."]] Det larmer på Boulevarden af biler på vej til og fra Amager. Boulevarden var anlagt til promenade i 1890’erne, og ikke hovedvej i tre spor. Men folk har @@ -145,8 +145,7 @@ opvaskemaskinen. Reelt krævede kernefamilien den hjemmegående husmors kyndige Far-mor-og-børn var idealet som man sigtede efter – og høj som lav kunne kæntre imod. Det er stadig et ideal som det er svært at ryste af sig. - -##Post Mortem +## Post Mortem Kryds Boulevarden og gå mod Politigården, forbi kasseagtige ejendomme, Nykredits gamle og nye hovedkvarter, til du når Politigårdens alvorlige facade. Det er så godt et sted som noget at fremlægge beviser og beskyldninger. @@ -164,7 +163,7 @@ Hvad der er digt og virkelighed i erindringer og romaner er aldrig helt klart. Nogle har klaget over den behandling de fik i hendes prosa – bl.a. digteren Piet Hein, som kærestede med Tove i 40'erne og mente sig udleveret i erindringerne. Andre mennesker, der var tæt på hende, accepterede at det var reglerne, -der gjaldt - også Victor andreasen efter han endegyldigt var blevet eksmand i 1971. +der gjaldt - også Victor Andreasen efter han endegyldigt var blevet eksmand i 1971. Den anklagede kan altså ikke bare påberåbe sig utilregnelighed, men også sin digteridentitet. I et af brevene til Familiejournalen skriver en kvinde på 25 med 5 børn, @@ -179,7 +178,7 @@ lige så velment, som det er velinformeret. Vi er her ikke for at dømme, men for at undres over kunsten og livet – og vi kan forlade Politigårdens knugende skygge og gå over i Glyptotekets have mellem skulpturer som digte i bronze. -##Pigen i midten. Midten af turen. +## Pigen i midten. Midten af turen. Jeg kender ingen klar tilknytning mellem Tove Ditlevsen og Glyptotekets have. Men den ligger på ruten og egner sig til ophold og eftertanke. Jeg kan sagtens forestille mig hende her i forskellige stadier i hendes liv. @@ -189,7 +188,7 @@ Der er en statue af moderen med klæbende børn, der nok havde givet hende kvalm Og der en stående bronzestatue der hedder „Moderne Pige”, og kan give anledning til citere fra Kvindesind (1955). -[[!img td_modenepige.jpg size=250x caption="Moderne Pige, statue fra 1930 af Gerhard Henning i Glyptotekets Have"]] +[[!img td_modenepige.jpg class=tall caption="Moderne Pige, statue fra 1930 af Gerhard Henning i Glyptotekets Have"]] > Der bor en ung pige i mig som ikke vil dø > Hun er ikke længere mig og jeg ikke hende @@ -204,7 +203,7 @@ Den nyeste statue, der er opstillet, er „Trold der Lugter Kristenblod”, fuld af dæmoni, som minder mig om Toves digte om hekse, riddere og drager, der er i slutningen af samlingen „Den Hemmelige Rude” fra 1961. -###Denne vandring i Tove Ditlevsens spor er en historie fortalt bagfra +### Denne vandring i Tove Ditlevsens spor er en historie fortalt bagfra Helge fortalte mig at historier kunne fortælles fra flere retninger. Helge var god til at gentage sig selv. Helge Andersen underviste mig i dansk i Gymnasiet 1979-82, og havde adgang til begejstring, @@ -227,7 +226,7 @@ Et af de digte, Helge trak af stald flere gange, var af Tove Ditlevsen. Digtet er fra Pigesind i 1939. Det var Toves først udgivne digtsamling. -##Den unge pige digter. Den unge digter dør. +## Den unge pige digter. Den unge digter dør. Vi skal nu til Vesterbro ad Tietgensgade og over Tietgensbroen, med Hovedbanegårdens spor. Statuen „Moderne Pige” er fra 1930 og udstråler tidens ideal af sund ungdom. Tove 12 år - eller måske 13. @@ -288,7 +287,7 @@ Hendes pointe var at debutere som purung 19-årig – før der rigtig var noget der hed teenager – og ikke som 20-årig. Her bliver hun upålidelig fortæller. Hun skabte den unge digterinde som en myte, hun i længden ikke kunne løbe fra. -[[!img td_vb_sidegadeguide.jpg size=500x class=solo caption="Fra turen 7.2. 2015"]] +[[!img td_vb_sidegadeguide.jpg class=solo caption="Fra turen 7.2. 2015"]] I digtet „Selvportræt” - digtet, der er citeret i artiklens start - erindrer fortælleren sin venten på den udeblevne ungersvend. @@ -328,7 +327,7 @@ Digteren er sit eget digt, således skriver Tom Kristensen, der trods alle forsøg og brådsøer af alkohol hverken fik drukket eller slået sig ihjel, men endte sin odysse som Tom (men ikke helt tørlagt) på Thurø. -##Sandheden om Tove Ditlevsen +## Sandheden om Tove Ditlevsen > Det er herligt at lyve med store blå øjne > og fable om bedrifter man intet kender til. @@ -337,7 +336,7 @@ eller slået sig ihjel, men endte sin odysse som Tom (men ikke helt tørlagt) p (fra Pigesind, 1939) -[[!img td_ditlevsen_ung.jpg size=250x caption="Portrætfoto af Rie Nissen"]] +[[!img tovepublic.png class=tall caption="Ungdomsfoto, fotograf ukendt, [Wikipedia](https://en.wikipedia.org/wiki/File:Tove_Ditlevsen.png)"]] Tove digtede sig selv. Løj sig til ansættelser som stor pige og blev fyret igen, fordi hun ikke kunne, hvad hun havde lovet. @@ -361,7 +360,7 @@ skal man sige sandheden? Jeg har aldrig mødt mennesker, der blev spor lykkeligere af at høre sandheden?”* --- -###Litteratur +### Litteratur Jens Andersen: „Til Døden os Skiller” (biografi af Tove Ditlevsen) Tove Ditlevsen: „Samlede Digte” Tove Ditlevsen: „Erindringer: Barndom, Ungdom og Gift (1968 – 1971) @@ -374,11 +373,11 @@ Tom Kristensen: „Hærværk” (1930) og Mindedigt til Gustaf Munch-Petersen (1 [[Læs om vores Tove Ditlevsen byvandring|/tove_ditlevsen_spor/]] -[[!img td_vb_migskilt.jpg size=250x class=solo caption="Guide Paul Hartvigson starter turen. Billeder fra 7.2. er taget af Viggo Bækgaard, Frederiksberg."]] +[[!img td_vb_migskilt.jpg class=tall caption="Guide Paul Hartvigson starter turen. Billeder fra 7.2. er taget af Viggo Bækgaard, Frederiksberg."]] """]] [[!tag vejviseren blog]] -[[!tag artikel person ditlevsen sted vesterbro]] +[[!tag artikel personer ditlevsen sted vesterbro]] [[!meta date="2015-02-10"]] |