diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/refshale_intro/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/refshale_intro/index.md | 34 |
1 files changed, 17 insertions, 17 deletions
diff --git a/vejviseren/refshale_intro/index.md b/vejviseren/refshale_intro/index.md index e1a28467..afb58c7c 100644 --- a/vejviseren/refshale_intro/index.md +++ b/vejviseren/refshale_intro/index.md @@ -6,7 +6,7 @@ Refshaleøen er evetyrlig isolation i overstørrelse. Her er størrelse og slid fra kæmpehallerne på det gamle B&W, til husbåde og skæve skure langs kajerne. -[[!img fisker.jpg class="blog" link="/vejviseren/refshale_intro"]] +{{ img(path="fisker.jpg" class="blog" link="/vejviseren/refshale_intro") }} [[Læs mere...|/vejviseren/refshale_intro]] @@ -14,11 +14,11 @@ slid fra kæmpehallerne på det gamle B&W, til husbåde og skæve skure langs ka else=""" # Kæmpernes Ø -[[!img fisker.jpg class="solo"]] +{{ img(path="fisker.jpg" class="solo") }} Refshaleøen er en afkrog af dramatiske dimensioner. -[[!template id=note text="""Cykelture til Refshaleøen den 23.-8 og 30-8 kl. 14.00. Afgang fra Christianshavns Torv. Husk egen cykel. Se Åbne Ture, oppe til højre."""]] +{{ note(text="""Cykelture til Refshaleøen den 23.-8 og 30-8 kl. 14.00. Afgang fra Christianshavns Torv. Husk egen cykel. Se Åbne Ture, oppe til højre.""") }} Navnet ligger mærkeligt i munden, og øen stikker ud østpå som en gevækst ved indsejlingen til Københavns Havn. Øen er hægtet på Amager og @@ -28,7 +28,7 @@ gigantiske haller, pladser og veje af gammel beton og hullet asfalt. Stier går ind i et landskab af slidt industri, hvor der bygges på drømme bag frønnede hegn og rustne gitre. -[[!img cph_climb.jpg class="solo"]] +{{ img(path="cph_climb.jpg" class="solo") }} Fornemmelsen af tomhed og stilhed følger med de kæmpe dimensioner. Burmeiser & Wain var giganten i dansk industri, og værket på Refshaleøen @@ -39,7 +39,7 @@ kapitalen tillod. I dette overstørrelseslandskab kan man i første omgang have svært ved at finde de efterfølgere, der har indtaget kæmpernes ø, siden værftet lukkede i 1990. -[[!img refshale-skraaning.jpg class="solo"]] +{{ img(path="refshale-skraaning.jpg" class="solo") }} Nu er her lejet ud til store og små, fra Det Kongelig Teaters kulisseværksteder til opfindere og gourmetkokke, værksteder, tegnestuer, @@ -61,7 +61,7 @@ omstændigheder kan det blive dyrt at gå i giganternes fodspor! Det behøver dog ikke altid gå så galt; Byvandring.nu kan sørge for udforskning af øen med respekt for budgettet og uden sløseri af offentlige midler. -[[!img raketvejskilte.jpg class="solo"]] +{{ img(path="raketvejskilte.jpg" class="solo") }} ## Historien om en Rævehale @@ -70,10 +70,10 @@ strømmen gennem Københavns Havn, da der stadig var gennemløb. For enden opstod en lille ø, hvor der blev bygget en kanonstilling til søforsvar: Lynetten. Refshalen forsvandt under bølgerne, men gav navn til grunden. -[[!img refskort1865.png class="solo" caption="Frederikshavn står der med store bogstaver, +{{ img(path="refskort1865.png" class="solo" caption="Frederikshavn står der med store bogstaver, men det skal man ikke lade sig forvirre af. Det kaldtes 'Citadellet Frederikshavn'. Betegnelsen gik af brug i løbet af 1900-tallet, hvilket er meget godt, for Fladstrand -i Nordjylland havde fået købstadsrettigheder og det mere klædelige navn Frederikshavn i 1818."]] +i Nordjylland havde fået købstadsrettigheder og det mere klædelige navn Frederikshavn i 1818.") }} På kortet fra 1865 kan man se kanonstillingen, og den stiplede linie viser hvor der kunne fyldes op med brokker, der især blev sejlet til. @@ -82,7 +82,7 @@ B&W var presset for plads på Christianshavn, og opførte sit nye værft på øen fra 1872, hvad der indledte en 118 års historie med næsten 1000 søsætninger af skibe. På kortet fra 1895 ses, at der er bygget fra syd mod nord. -[[!img refskort1895.jpg class="solo"]] +{{ img(path="refskort1895.jpg" class="solo") }} Den østlige del af øen – med de store sektionshaller - blev indvundet og bebygget fra 1950’erne. Med nyeste teknik blev skibene fremstillet i @@ -92,8 +92,8 @@ kraner og samlet i den lange Byggedok, der stod færdig fra 1961. Byggedokken er stadig funktionel som tørdok, og er blevet brugt til at samle fundamenter til havvindmøller. -[[!img refshale_ubaad.jpg class="solo" caption="Danmarks eneste aktive ubåd ved -Raketmadsens Rumværksted med den store Sektionshal i baggrunden."]] +{{ img(path="refshale_ubaad.jpg" class="solo" caption="Danmarks eneste aktive ubåd ved +Raketmadsens Rumværksted med den store Sektionshal i baggrunden.") }} Meget af Københavns havn er formet med opfyld. Se artikel om det. @@ -110,8 +110,8 @@ der rejser sig højt og understreger vores lidenhed. Bortset fra at begge anlæg er til ære for storbymennesket, især den halve million af os der får vores toilet- og opvaskevand renset herude. -[[!img refshale_passage.jpg class="solo" caption="Når man er kommet gennem det -tidligere B&W er der adgange til øens nordvestlige hjørne gennem et par låger i hegnet."]] +{{ img(path="refshale_passage.jpg" class="solo" caption="Når man er kommet gennem det +tidligere B&W er der adgange til øens nordvestlige hjørne gennem et par låger i hegnet.") }} ## Smutveje og spisning @@ -127,8 +127,8 @@ parasoller, minigolf og hele flasker champagne til salg, eller øl og vand til de mindre opstemte. Man skal lægge halvandet hundrede for en burger eller sandwich i god stil. Det er ikke stedet at nyde sin medbragte mad. -[[!img refshale_halvandet.jpg class="solo" caption="Standstemning på Halvandet. -Eventuel badning foregår fra en tømmerflåde."]] +{{ img(path="refshale_halvandet.jpg" class="solo" caption="Standstemning på Halvandet. +Eventuel badning foregår fra en tømmerflåde.") }} Der er begrænsede muligheder for at købe mad på øen. Men Sejlklubben Lynetten er god for traditionel dansk mad. Tæt på Havnebussens anløbsplads @@ -139,9 +139,9 @@ Fremtiden for Refshaleøen er nogle år henne – efter 2021 kan øen blive udviklet. Hvis der kommer en havnetunnel, vil den inddrage Refshaleøen. Men indtil videre er Refshaleøen en kreativ afkrog, i skyggerne af Kæmpens bolig. -[[!img refshale_ilandgang.jpg class="solo" caption="For at undgå de lange tilkørselsveje +{{ img(path="refshale_ilandgang.jpg" class="solo" caption="For at undgå de lange tilkørselsveje til Refshaleøen kan man også lande ved Havnebussens nordligste anløbsplads og -fortsætte ad stien til Restaurant Amass og så videre."]] +fortsætte ad stien til Restaurant Amass og så videre.") }} """]] |