summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/nordhavn2020marts
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/nordhavn2020marts')
-rw-r--r--vejviseren/nordhavn2020marts/index.md36
1 files changed, 18 insertions, 18 deletions
diff --git a/vejviseren/nordhavn2020marts/index.md b/vejviseren/nordhavn2020marts/index.md
index df878f3b..a457f2a0 100644
--- a/vejviseren/nordhavn2020marts/index.md
+++ b/vejviseren/nordhavn2020marts/index.md
@@ -1,7 +1,7 @@
[[!meta title="Gå selv guide til Nordhavnen"]]
[[!if test="included()" then="""
-[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class="blog" link="vejviseren/nordhavn2020marts"]]
+{{ img(path="nordhavn_metrotrappe.jpg" class="blog" link="vejviseren/nordhavn2020marts") }}
Læs om Nordhavnens historie
og brug de to ny metrostationer som afsæt for en solotur.
Du kan også udforske videre på cykel til krydstogtskaj og skudehavn.
@@ -21,7 +21,7 @@ Vi vil dog invitere jer ud på en tur gennem Nordhavnens historie og nutid.
Og tager du cykel med, kan du nå helt ud til krydstogtskaj, skudehavn
og og der hvor fremtiden er planlagt til at vokse frem.
-[[!img konferencekran.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="konferencekran.jpg" class="solo") }}
Når du stiger op til den nye metroplads på Nordhavn,
lander du i et stykke spændende københavnerhistorie – ja, faktisk danmarkshistorie.
@@ -34,10 +34,10 @@ Hvor Nordhavn Station ligger i dag,
lå dengang et lille kalkbrænderi – anlagt i 1731 – på en lille naturlig pynt,
der stak ud i Øresund. Kystlinjen lå, hvor Strandboulevarden løber i dag.
-[[!img classenshave_kalkbrand.jpg class="solo" caption="Tegningen er fra strandpromenaden ved Classen Have i 1805.
+{{ img(path="classenshave_kalkbrand.jpg" class="solo" caption="Tegningen er fra strandpromenaden ved Classen Have i 1805.
Der er ganske udramatisk røg fra Kalkbrænderiet på den lille pynt.
Blot to år efter foregik Slaget på Rheden,
-og nogle af de danske fartøjer lå netop i det farvand hvor dele af Nordhavn ligger i dag."]]
+og nogle af de danske fartøjer lå netop i det farvand hvor dele af Nordhavn ligger i dag.") }}
Med tiden var der behov for en større havn,
og i 1885 blev Nordhavnen til,
@@ -47,7 +47,7 @@ På billedet kan man se den lille havn med adgang fra Nordhavnsbassinnet,
og også de to tårne - tidligere siloer, der er ombygget til kontorer.
Her ligger blandet andet Tysklands ambassade i dag.
-[[!img redhavn_portland.png class="solo"]]
+{{ img(path="redhavn_portland.png" class="solo") }}
I 1891 begyndte Nordhavnen at blive udbygget i den store stil
med anlægget af en Frihavn efter fransk forbillede.
@@ -68,8 +68,8 @@ fordi den lange Århusgade går fra Østerbrogade og fortsætter ud i Nordhavnen
Som toldfrit område var Nordhavnen spærret af med et højt jerngitter ligesom Frihavnen.
Der var kun adgang for folk med gyldigt ærinde, for man ville undgå smugleri.
-[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class="solo" caption="Udsigt fra metropladsen over mod de bygninger,
-hvor Riffelsyndikatet førhen lå. Billede er fra dagen før stationen åbner 28.3. 2020."]]
+{{ img(path="nordhavn_metrotrappe.jpg" class="solo" caption="Udsigt fra metropladsen over mod de bygninger,
+hvor Riffelsyndikatet førhen lå. Billede er fra dagen før stationen åbner 28.3. 2020.") }}
## Den store aktion i 1944
@@ -94,11 +94,11 @@ Man anede nemlig ikke hvad der ville ske, når 400 kg trotyl blev futtet af.
Det meste af sprængstoffet blev placeret i den store røde bygning,
hvor der i dag ligger en Meny-filial.
-[[!img riffelsyndikat_dagenderpaa.png class="high" caption="Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher.
+{{ img(path="riffelsyndikat_dagenderpaa.png" class="high" caption="Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher.
Plancherne er forfattet af artiklens forfatter, Morten Lander Andersen,
og han fortæller og guider gerne i detaljer om aktionen.
Her er en af de illustrationer forfatteren har fundet af aktionen,
-hvor man ser skaderne efter 400 tons sprængstof."]]
+hvor man ser skaderne efter 400 tons sprængstof.") }}
En af Nordhavnens store succéser er Lüders konditag,
hvor et parkeringshus har fået legeplads for alle aldre på taget.
@@ -111,14 +111,14 @@ Men Lüders er også interessant for de motiver,
der er stanset ud i de rustrøde plader, som huset er beklædt med.
Her er gengivet billeder, steder og personer fra Nordhavnens over 100 år lange historie.
-[[!img luederfrise.jpg class="solo" caption="Havnens historie udtrykt gennem huller i metal på trappen op til konditaget."]]
+{{ img(path="luederfrise.jpg" class="solo" caption="Havnens historie udtrykt gennem huller i metal på trappen op til konditaget.") }}
Hvis du fra Metrostationen går ud til Kalkbrænderivej,
ser du på hjørnet fire skulpturer af Bjørn Nørgaard – de fire tumlinger foran PFA’s hovedsæte.
Tumlingerne repræsenterer menneskets fire aldre - barndom, ungdom, voksenliv og alderdom.
"Barndommen" er så skinnende at man kan spejle sig i den, hvor alderdommen er rusten og reflekterende.
-[[!img tumlinger.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="tumlinger.jpg" class="solo") }}
Længere fremme ligger Kalkbrænderihavnen.
Kalkbrænderierne havde gode tider engang,
@@ -138,8 +138,8 @@ De er tegnet af hans søn – Kim Utzon.
Det er disse bygninger, der har inspireret til den hvide farve på den anden Metrostation, Orientkaj Station,
der er den eneste på de nye metrolinjer, der ligger over jorden, og indtil videre er endestation.
-[[!img paustiankran.jpg class="solo" caption="Jørn Utzons Paustiantempel og et par gamle kraner ud mod Kalkbrænderihavnen.
-Den som står længst væk er indrettet med mødelokale i syv meters højde."]]
+{{ img(path="paustiankran.jpg" class="solo" caption="Jørn Utzons Paustiantempel og et par gamle kraner ud mod Kalkbrænderihavnen.
+Den som står længst væk er indrettet med mødelokale i syv meters højde.") }}
Navnet Orientkaj antyder områdets historie med handel fra hele verden.
Der er nogle gamle pakhuse i området, og Københavns Containerhavn bag et hegn.
@@ -153,8 +153,8 @@ hvor man følger de samme læseplaner globalt.
Det skal være muligt at flytte sin familie med jobbet og have sine børn til at gå
i en tilsvarende skole i Los Angeles, Singapore eller Nairobi.
-[[!img internationalschool.jpg class="solo" caption="Skolen er bygget til at matche de nuværende naboer og hvad der måtte komme af huse i fremtiden,
-for der er planlagt et boligkvarter, hvor containerhavnen ligger nu."]]
+{{ img(path="internationalschool.jpg" class="solo" caption="Skolen er bygget til at matche de nuværende naboer og hvad der måtte komme af huse i fremtiden,
+for der er planlagt et boligkvarter, hvor containerhavnen ligger nu.") }}
## Efterskrift: Til kanten af Nordhavn på cykel
@@ -166,7 +166,7 @@ med vendepunkt måske fra Cruise Terminalens udsigtstårn, sydligst på Ocean Ka
Det vil tage et par timer at opleve hele området på to hjul
mellem containere, gamle pakhuse og grønne arealer.
-[[!img cruiseudsigtstaarn.jpg class="solo" caption="Udsigtstårnet på Ocean Kaj, med Refshaleøen og Amager Bakke i baggrunden."]]
+{{ img(path="cruiseudsigtstaarn.jpg" class="solo" caption="Udsigtstårnet på Ocean Kaj, med Refshaleøen og Amager Bakke i baggrunden.") }}
Fortsæt langs metrolinien ad Sundkrogsgade fra Orientkaj Metro.
Det er en kantet tur hvor man skal dreje højre-venstre-højre nogle gange.
@@ -181,7 +181,7 @@ med udsigtspunkt over mod Hellerup.
Nordhavnstippen er et afspærret område mellem de to.
Her bliver fyldt op med jord fra metroarbejde, og nyt land bliver skabt.
-[[!img skudehavnsidyl.jpg class="solo" caption="I udkanten af Skudehavnen."]]
+{{ img(path="skudehavnsidyl.jpg" class="solo" caption="I udkanten af Skudehavnen.") }}
Der er planer for bebyggelse i hele området over de næste fyrre år.
Med tiden finder vi ud af, hvor metrolinjen faktisk vil fortsætte.
@@ -189,7 +189,7 @@ Men indtil videre hedder endestationen Orientkaj.
Byvandring.nu holder øje med udviklingen og arrangerer både vandreture og cykelture i området.
-[[!img colorcontainer.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="colorcontainer.jpg" class="solo") }}
"""]]