diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md | 67 |
1 files changed, 67 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md b/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md new file mode 100644 index 00000000..ac60fe48 --- /dev/null +++ b/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md @@ -0,0 +1,67 @@ +[[!meta title="Det Gule Palæ flytter"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg class="blog" link="/vejviseren/jernbanenyt_gul"]] + +En af Københavns meget karakteristiske bygninger har svævet i fare for nedrivning. +Nu skulle det Gule Palæ på godsbaneterrænnet være sikret. Det kræver blot, +at Olsen-bandens fanklubber kan få deres plan til at holde. + +[[Læs mere...|/vejviseren/jernbanenyt_gul]] + +""" +else=""" +# Det Gule Palæ flytter +## Et kort kig ind på baneterænnet +*af Erik Willumsgaard* + +Olsen Banden-fans kan ånde lettet op. „Det gule palæ” bliver ikke +destrueret i første omgang; men flyttes til Gedser, hvis ellers +man kan skaffe penge nok til at gennemføre planen. +Olsen Bandens største fans har en plan, der må få gamle Egon Olsen til at smile i sin himmel. + +[[Læs om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]] + +[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg class="solo" caption="Det Gule Palæ - berømt blandt kendere af jernbaneforhold."]] + +Det legendariske kommandoposttårn på Københavns godsbanegård – det, +der indgik i handlingen i „Olsen Banden på sporet”, seriens syvende film +fra 1975 – bliver ikke revet ned, men flyttet til Gedser remise. +Det er konklusionen på den plan, som den danske og den tyske +Olsen Banden Fanklub har lagt, og som de nu samler penge ind til at realisere. + +[[!img /jernbanetur/olsenbandenmodel.jpg class="solo" caption="*Egon har en plan.* Detalje fra modeljernbanen på Hovedbanegården."]] + +I „Olsen Banden på sporet” er det Paul Hagen og Helge Kjærulff Schmidt, +der som trafikassistent Godtfredsen og trafikinspektør Brodersen +går og hygger med kaffe og ostemadder, mens de sirligt holder styr på +godstrafikken mellem København og det sydlige udland. + +I virkelighedens verden var tårnet den første hovedkommandopost +på Godsbanegården, og fungerede som sådan frem til den nye og større +blev indviet. Herefter blev den reduceret til kommandpost Tårnet (kT), +hvor der blev registrereret ind- og udgående godsvogne, ind til +Godsbanegården blev nedlagt og i realiteten flyttet til Ringsted +for ti år siden. Men det var dog stadig en såkaldt togfølgestation. +Det havde imidlertid også sin ende i august 2010. Og siden da har +Det Gule Palæ fristet en usikker skæbne. Indtil det altså blev +besluttet at flytte det til Gedser. +Men det vil dog blive stående på sin gamle plads en rum tid endnu +– og blive et af målene for de jernbaneture, som byvandring.nu lancerer +i løbet af foråret, første gang den 7. - 8. marts. + +[[Læs mere om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]] + +[[!img /jernbanetur/kontroltaarn.jpg class="solo" caption="Det Runde Tårn ved Dybbølsbro skal være kontrolcentral for hele Danmark."]] + +På turen vil man blandt andet – i kontrast til hyggen i Det Gule Palæ – +se det hyper moderne hi-tech kontrolcenter, „Det Runde Tårn”, +som BaneDanmark er ved at bygge til at holde styr på togtrafikken, +herunder også personale og materiel, i hele landet. + +"""]] + +[[!tag vejviseren blog]] +[[!tag artikel emne trafik sted det_gule_palae]] +[[!meta date="2015-02-11"]] |