summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md67
1 files changed, 67 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md b/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md
new file mode 100644
index 00000000..ac60fe48
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/jernbanenyt_gul/index.md
@@ -0,0 +1,67 @@
+[[!meta title="Det Gule Palæ flytter"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg class="blog" link="/vejviseren/jernbanenyt_gul"]]
+
+En af Københavns meget karakteristiske bygninger har svævet i fare for nedrivning.
+Nu skulle det Gule Palæ på godsbaneterrænnet være sikret. Det kræver blot,
+at Olsen-bandens fanklubber kan få deres plan til at holde.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/jernbanenyt_gul]]
+
+"""
+else="""
+# Det Gule Palæ flytter
+## Et kort kig ind på baneterænnet
+*af Erik Willumsgaard*
+
+Olsen Banden-fans kan ånde lettet op. „Det gule palæ” bliver ikke
+destrueret i første omgang; men flyttes til Gedser, hvis ellers
+man kan skaffe penge nok til at gennemføre planen.
+Olsen Bandens største fans har en plan, der må få gamle Egon Olsen til at smile i sin himmel.
+
+[[Læs om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]]
+
+[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg class="solo" caption="Det Gule Palæ - berømt blandt kendere af jernbaneforhold."]]
+
+Det legendariske kommandoposttårn på Københavns godsbanegård – det,
+der indgik i handlingen i „Olsen Banden på sporet”, seriens syvende film
+fra 1975 – bliver ikke revet ned, men flyttet til Gedser remise.
+Det er konklusionen på den plan, som den danske og den tyske
+Olsen Banden Fanklub har lagt, og som de nu samler penge ind til at realisere.
+
+[[!img /jernbanetur/olsenbandenmodel.jpg class="solo" caption="*Egon har en plan.* Detalje fra modeljernbanen på Hovedbanegården."]]
+
+I „Olsen Banden på sporet” er det Paul Hagen og Helge Kjærulff Schmidt,
+der som trafikassistent Godtfredsen og trafikinspektør Brodersen
+går og hygger med kaffe og ostemadder, mens de sirligt holder styr på
+godstrafikken mellem København og det sydlige udland.
+
+I virkelighedens verden var tårnet den første hovedkommandopost
+på Godsbanegården, og fungerede som sådan frem til den nye og større
+blev indviet. Herefter blev den reduceret til kommandpost Tårnet (kT),
+hvor der blev registrereret ind- og udgående godsvogne, ind til
+Godsbanegården blev nedlagt og i realiteten flyttet til Ringsted
+for ti år siden. Men det var dog stadig en såkaldt togfølgestation.
+Det havde imidlertid også sin ende i august 2010. Og siden da har
+Det Gule Palæ fristet en usikker skæbne. Indtil det altså blev
+besluttet at flytte det til Gedser.
+Men det vil dog blive stående på sin gamle plads en rum tid endnu
+– og blive et af målene for de jernbaneture, som byvandring.nu lancerer
+i løbet af foråret, første gang den 7. - 8. marts.
+
+[[Læs mere om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]]
+
+[[!img /jernbanetur/kontroltaarn.jpg class="solo" caption="Det Runde Tårn ved Dybbølsbro skal være kontrolcentral for hele Danmark."]]
+
+På turen vil man blandt andet – i kontrast til hyggen i Det Gule Palæ –
+se det hyper moderne hi-tech kontrolcenter, „Det Runde Tårn”,
+som BaneDanmark er ved at bygge til at holde styr på togtrafikken,
+herunder også personale og materiel, i hele landet.
+
+"""]]
+
+[[!tag vejviseren blog]]
+[[!tag artikel emne trafik sted det_gule_palae]]
+[[!meta date="2015-02-11"]]