diff options
Diffstat (limited to 'skole/videnskabshavn.mdwn')
-rw-r--r-- | skole/videnskabshavn.mdwn | 36 |
1 files changed, 22 insertions, 14 deletions
diff --git a/skole/videnskabshavn.mdwn b/skole/videnskabshavn.mdwn index aeff8ee2..9ac9492b 100644 --- a/skole/videnskabshavn.mdwn +++ b/skole/videnskabshavn.mdwn @@ -8,23 +8,26 @@ Gå på videnskabelig opdagelse i det gamle København og ud i universet. De krogede gader i Kongens By og laboratorium for store opdagelser; lysets tøven, elektromagnetisme, atomteori, medicin, og den rette gæring af øl. -Vi starter 1573, hvor Tycho Brahe dokumenterede Stella Nova, og introducerer Niels Steensen, Ole Rømer, HC Ørsted og Niels Bohr, Inge Lehmann og andre mindre stjerner. +Vi starter 1573, hvor Tycho Brahe dokumenterede Stella Nova +og introducerer Niels Steensen, Ole Rømer, HC Ørsted og Niels Bohr, Inge Lehmann og andre mindre stjerner. [[Læs mere...|/skole/videnskabshavn]] """ else=""" +[[!template id="deco" text=" [[!img /videnskabshavn/bohrstamp.jpg class=deco]] [[!img /videnskabshavn/Tycho_Brahe__39__s_Stjerneborg.jpg class=deco]] [[!img /videnskabshavn/kannikkestr_fruetaarn.jpg class=deco]] [[!img /videnskabshavn/Musei_Wormiani.jpg class=deco]] [[!img /videnskabshavn/oersted.jpg class=deco]] [[!img /videnskabshavn/frueplads.jpg class=deco]] +"]] # Videnskabens Havn -###En videnskabshistorisk tur om store opdagelser i det Gamle København. +**En videnskabshistorisk tur om store opdagelser i det Gamle København.** Stella Nova, elektromagnetismen, atomets opbygning og Jordens kerne. Lysets tøven og dets helende kraft. Jernalderen og opskriften på øl. @@ -34,21 +37,26 @@ Disse videnskabelige opdagelser knytter sig til København. på Vor Frue Plads, Universitetets fortrappe. Turen kan også begynde andre steder efter behov, fx. ved Nørreport, Kongens Nytorv eller Rådhuspladsen."""]] -Gennem turen ser vi på videnskaben gennem mere end 400 år, og hører om det miljø, hvor forskningen foregik. De historiske detaljer om livet i fortiden er med til at sætte opdagelserne i perspektiv, så eleverne ser en sammenhæng mellem samfund og videnskabelig udvikling. +Gennem turen ser vi på videnskaben gennem mere end 400 år, +og hører om det miljø, hvor forskningen foregik. +De historiske detaljer om livet i fortiden er med til at sætte opdagelserne i perspektiv, +så eleverne ser en sammenhæng mellem samfund og videnskabelig udvikling. -Tidsmæssigt gennemgår vi følgende opsagelser: -* Tycho Brahe og Stella Nova -* Ole Rømer og Lysets Hastighed -* Niels Steensen, geologi og fysiologi -* HC Ørsted og elektromagnetismen -* Niels Bohr. Elektronet og teoretisk fysik -* Inge Lehmann og jordens kerne +Tidsmæssigt gennemgår vi følgende opdagelser: + + * Tycho Brahe og Stella Nova + * Ole Rømer og Lysets Hastighed + * Niels Steensen, geologi og fysiologi + * HC Ørsted og elektromagnetismen + * Niels Bohr. Elektronet og teoretisk fysik + * Inge Lehmann og jordens kerne Temaer -* Videnskaben og troen: universitetet og kirken som naboer. -* Videnskaben og magten: den frie forsker og statens behov. -* Videnskab og erhvervsliv: firmaer der producerer viden. -* Medicinsk historie: fra mystik og over koleraepidemi, lysterapi, insulin, celleforskning. + + * Videnskaben og troen: Universitetet og kirken som naboer. + * Videnskaben og magten: Den frie forsker og statens behov. + * Videnskab og erhvervsliv: Firmaer der producerer viden. + * Medicinsk historie: Fra mystik og over koleraepidemi, lysterapi, insulin og celleforskning. Det er ikke bar og blot bogeri vi byder på, men også historier om universitetets barbariske optagelsesritualer til Universitetets Lærde |