diff options
Diffstat (limited to 'skole/guldalder_skole.mdwn')
-rw-r--r-- | skole/guldalder_skole.mdwn | 37 |
1 files changed, 0 insertions, 37 deletions
diff --git a/skole/guldalder_skole.mdwn b/skole/guldalder_skole.mdwn deleted file mode 100644 index d1258a13..00000000 --- a/skole/guldalder_skole.mdwn +++ /dev/null @@ -1,37 +0,0 @@ -[[!img skole/vaskesnor.jpg class=deco]] -[[!img guldalder/thorvaldsenfrise.jpg class=deco]] -[[!img guldalder/fradomhus.jpg class=deco]] -[[!img oersted_exp2.jpg class=deco]] -[[!img guldalder/kierkegaard.jpg class=deco]] - -# Geniernes Guldalder -## Kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start. - -Vandring i det indre København. - -*Fag:* Historie, Dansk, Fysik, Religion, Billedkunst - -I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag -grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og -Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning. - -Turen følger den unge H.C. Andersen ind i Kongens By i 1819, fattig og til -fods. Han fik hjælp af videnskabsmanden H.C. Ørsted, kom på tværs af -tænkeren Søren Kierkegaard og hyldede kunstneren Thorvaldsen. Tekster -fra tiden fortæller om de store personligheders indbyrdes relationer. - -Begreber som romantik, genialitet, nationalisme og demokrati kan bringes -frem. Ekstra vægt på Grundtvig og Kierkegaard bringer religion og -filosofi i spil. En kunsthistorisk vinkel kan styrkes gennem besøg på -Thorvaldsens Museum, Hirschsprungs Samling eller Statens Museum for Kunst. - -Elektromagnetismen blev strømpil for en videnskabelig og teknisk udvikling, -der satte sit præg på resten af 1800-tallet. Ørsteds opdagelse af -fænomenet kan afprøves med simple midler. - -Naturfagene kan underbygges yderligere med besøg i Geologisk Museum og -Botanisk Have. En tur til Diesel House i H.C. Ørstedsværket kan skabe -spænding i videre arbejde med elektriciteten. - -*Museumsbesøg:* Geologisk Museum, Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Københavns Bymuseum. -*Uden for København:* Teknisk Museum, Helsingør |