diff options
Diffstat (limited to 'skole/guldalder')
-rw-r--r-- | skole/guldalder/index.md | 69 |
1 files changed, 69 insertions, 0 deletions
diff --git a/skole/guldalder/index.md b/skole/guldalder/index.md new file mode 100644 index 00000000..64640558 --- /dev/null +++ b/skole/guldalder/index.md @@ -0,0 +1,69 @@ +[[!meta stylesheet=edu rel=stylesheet]] +[[!meta title="Geniernes Guldalder - kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img thorvaldsensonne.jpg class="overview" link="/skole/guldalder"]] + +Vi går en tur i København i starten af 1800-tallet, mens byens volde er +ved at sprænges af befolkningspresset. Endnu er Danmark enevældigt, +og tidens store tænkere sætter tvivler ikke på Kongens magt. +Men tidens store tanker kommer også til at sprænge rammerne, og præge den verden vi lever i idag. + +[[Læs mere...|/skole/guldalder]] + +""" +else=""" +[[!template id="deco" text=" +[[!img /skole/vaskesnor.jpg class="deco"]] +[[!img /guldalder/thorvaldsenfrise.jpg class="deco"]] +[[!img /guldalder/fradomhus.jpg class="deco"]] +[[!img /guldalder/oersted_exp2.jpg class="deco"]] +[[!img /guldalder/kierkegaard.jpg class="deco"]] +"]] + +# Geniernes Guldalder +## Kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start + +Vandring i det indre København. + +I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag +grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og +Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning. + +[[!template id=note text="""Byvandring, 1,5 - 2 timer. +**Fag:** Kristendomskundskab, Historie, Naturfag, Håndværk og Design +**Startsted:** Nørreport st., Rådhuspladsen, Vor Frue Plads, Kongens Nytorv. +**Evt. besøg i:** Thorvaldsens Museum, Statens Museum for Kunst. +"""]] + +Turen følger den unge H.C. Andersen ind i Kongens By i 1819, fattig og til +fods. Han fik hjælp af videnskabsmanden H.C. Ørsted, kom på tværs af +tænkeren Søren Kierkegaard og hyldede kunstneren Thorvaldsen. Tekster +fra tiden fortæller om de store personligheders indbyrdes relationer. + +Begreber som romantik, genialitet, nationalisme og demokrati kan bringes +frem. Ekstra vægt på Grundtvig og Kierkegaard bringer religion og +filosofi i spil. En kunsthistorisk vinkel kan styrkes gennem besøg på +Thorvaldsens Museum, Hirschsprungs Samling eller Statens Museum for Kunst. + +Elektromagnetismen blev strømpil for en videnskabelig og teknisk udvikling, +der satte sit præg på resten af 1800-tallet. Ørsteds opdagelse af +fænomenet kan afprøves med simple midler. + +Naturfagene kan underbygges yderligere med besøg i Geologisk Museum og +Botanisk Have. + +*Museumsbesøg:* Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Geologisk Museum. + +## Ture med særligt fagligt fokus + +[[Ture designet til undervisning, alle fag|/skole/ture]] +[[Design og billedkunst|design]] +[[Dansk og litteratur|dansk]] +[[Kristendomskundskab|kristendom]] +[[Naturfag]] + +"""]] + +[[!tag skole ture danskfag billedkunst naturfag historiefag designfag kristendomsfag edu]] |