diff options
Diffstat (limited to 'skole/chr4.mdwn')
-rw-r--r-- | skole/chr4.mdwn | 77 |
1 files changed, 47 insertions, 30 deletions
diff --git a/skole/chr4.mdwn b/skole/chr4.mdwn index 6a9a3a1a..26b604ce 100644 --- a/skole/chr4.mdwn +++ b/skole/chr4.mdwn @@ -1,64 +1,81 @@ [[!meta stylesheet=edu rel=stylesheet]] -[[!meta title="Christian IV's København for skoler. Oplev Renæssancen i byen. "]] +[[!meta title="Christian IV's København - byvandring om Renæssancen for klasser"]] [[!if test="included()" then=""" -[[!img billednavn.jpg]] +[[!img rundetaarnhimmel.jpg class=overview link=/skole/chr4]] -Turen går til et København og en verden i forandring i 1600-tallets start. Christian IV fylder i historien, med sine drømme, sit dramatiske liv. Han er til stede i bybilledet med spændende bygninger, og via øvelser bruger vi flere fagligheder til at aflæse deres hemmeligheder. +Turen går til et København og en verden i forandring ved 1600-tallets start. +Christian IV fylder i historien, med sine drømme, det dramatiske liv. +Han er til stede i bybilledet med spændende bygninger, og via øvelser bruger +vi flere fagligheder til at aflæse deres hemmeligheder. -En variant af turen handler om den bitre feje mellem kongens børn i en ramme af svenskekrige, enevælde, med vidnesbyrd fra kongedatteren Leonora Christines og andre. +En variant af turen handler om den bitre feje mellem kongens børn i en ramme +af svenskekrige, enevælde, med vidnesbyrd fra kongedatteren Leonora Christine og andre. - -[[Læs mere...|chrIV_skole]] +[[Læs mere...|chr4]] """ else=""" - +[[!template id="deco" text=" [[!img rundetaarnhimmel.jpg class=deco]] [[!img ChristianIV__40__KingDenmark__41__.JPG class=deco]] [[!img rosenborgifog.jpg class=deco]] [[!img rosenborglovehoj.jpg class=deco]] [[!img boersneptun.jpg class=deco]] [[!img arvehyldning1660.jpg class=deco]] +"]] -#Christian IVs København. +# Christian IV's København +### Byvandring om Renæssancen i for klasser -København voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IVs tid. På turen tager vi bestik af Rundetårn. Børsen, Nyboder mm. og lurer deres hemmeligheder af. Vi kommer omkring kongen, og møder andre en række andre mennesker. Perioden omkring år 1600 er en tid med store forandringer. +Turen går til et København i rivende udvikling - i 1600-tallets begyndelse. +Byen voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IV's tid. +Vi tager bestik af Rundetårn, Børsen, Nyboder m.fl. og lurer deres hemmeligheder af. +Vi sørger også for at den dominerende konge ikke spærrer for historien om undersåtterne. [[!template id=note text="""Byvandring 1,5 – 2 timer Historie, Dansk, Håndværk og Design, Natur & Teknik, Kristendom Niveauer: Mellemniveau, udskoling, gymnasial. -Startsted fx.: Rosenborg, Rundetårn (Nærmeste station Nørreport), Christianshavns Torv. +Startsted fx.: Rosenborg, Rundetårn (Nærmeste station Nørreport), Christianshavns Torv. Turen kan laves i forbindelse med besøg på Rosenborg eller Rundetårn. Turen kan omfatte ENTEN Nyboder ELLER Christianshavn"""]] +København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handlet, sendt ekspeditioner +til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England. -Omkring år 1600 var København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handler og lavet ekspeditioner til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England. - -Renæssances tankeverden møder os i konst, symboler og videnskab – på tværs af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have. omkring Rundetårn og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler, der kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem. - -KONGEN OG FOLKET -Vi går kritisk til Christian IV og alle hans drømme og begrænsninger. Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse, håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der blev bygget opstod – Christianshavn og Nyboder. - -Spørgsmålet er klassisk: bliver historien skabt af enkeltpersoner, af folket, eller om udviklingen er styret af andre kræfter? - -AKTIVITETER: Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik af bygningerne igennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design. - - -JAMMERSMINDE -Kongens datter Leonora Christine deltog i magtkampen om Christians 4’s arv - i de skæbnesvangre år mellem kongens død og frem til krig mod Sverige og stormen på København. Hun endte i fængslet Blåtårn i 22 år på befaling af sin halvbror Frederik III, den hemmelighedsfulde grubler, som fik indført Enevælden. - -Vi bruger Leonora Christines ord til at fortælle om tiden og tanker – krydret med lidt mere af tidens digterkunst og lovtekster. +Overalt møder vi Renæssancens tankeverden i kunst, symboler, arkitektur og videnskab +– på tværs af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have, omkring +Rundetårn og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler, +som kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem. +## Kongen og Folket +Vi går kritisk til Christian IV og alle hans drømme og begrænsninger. +Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse, +håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der opstod +– Christianshavn og Nyboder? -Startsteder: Rosenborg/Kongens Have, Christianshavn eller Gammel Torv. +Spørgsmålet er klassisk: Bliver historien skabt af enkeltpersoner, +af folket, eller er udviklingen styret af andre kræfter? -Turen kan laves i forbindelse med besøg på Rosenborg eller Rundetårn. +**Aktiviteter:** Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik +af bygningerne gennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design. -Niveau: 4-6, 7-10 klasse, Gymnasium. +## Variant: Jammersminde +Kongens datter Leonora Christine deltog i magtkampen om Christians IV's arv +i de skæbnesvangre år der gik fra kongens død og frem til krig mod Sverige +og stormen på København. Hun endte i fængslet Blåtårn i 22 år på befaling +af sin halvbror Frederik III, den hemmelighedsfulde grubler, som fik indført +Enevælden i Danmark +Vi bruger Leonora Christines ord til at fortælle om tid og tanker, krydret med lidt mere af tidens digterkunst og lovtekster. +[[Ture designet til undervisning, alle fag|/skole/ture]] +[[Historie|/skole/historie]] +[[Design og billedkunst|design]] +[[Dansk og litteratur|dansk]] +[[Geografi og naturvidenskab|naturfag]] +[[Kristendomskundskab|kristendom]] """]] -[[!tag skole historiefag kristendomsfag designfag naturfag danskfag edu tours]] +[[!tag skole historiefag kristendomsfag designfag naturfag danskfag edu ture]] |