summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/jernbanetur.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'jernbanetur.mdwn')
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn81
1 files changed, 54 insertions, 27 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
index 482ec9b7..5717476a 100644
--- a/jernbanetur.mdwn
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -1,56 +1,83 @@
[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
[[!if test="included()" then="""
-[[!img gulepalae.jpg size=200x link=/jernbanetur]]
+[[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]]
Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
-Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget,
-på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København,
-som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært
-tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
+Det er et par timer i området ved Otto Busses Vej.
+Vi tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, og hører hvordan området vil blive udviklet som ny bydel.
[[Læs mere...|/jernbanetur]]
"""
else="""
-[[!img gulepalae.jpg class=deco]]
-[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
-[[!img perronfolk.jpg class=deco]]
-[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
+[[!template id="deco" text="
[[!img kineserby.jpg class=deco]]
+[[!img spendebro.jpg class=deco]]
+[[!img BaneGaarden7_S.jpg class=deco]]
+[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
[[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]
+[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
+"]]
-#Byvandring på Banen
+# Byvandring på Banen
-To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods
-gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+To timer i jernbanens tegn.
+En byvandring med tog og til fods gennem fortidens,
+nutidens og fremtidens infrastruktur.
-[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
-Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
+[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station.
"""]]
-Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
-Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
-formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager
-gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Jernbanen kom til København i 1847,
+og byens og banens historier er blandet sammen.
+Nu står det gamle rangerterræn
+og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej
+over for at blive en del af det nye Vesterbro og København.
+
+## Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg
+
+
+Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn
+med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Der foregår stadig vedligeholdelse af tog,
+men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret.
+Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900
+med meget flotte eksempler på murstensarkitektur.
+Der er nok at se på i det ret store område:
+gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer.
+Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden
+i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
-bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
+bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
-Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
-og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier.
-Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer
-og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+Guiden fortæller undervejs om den logik,
+der ligger bag de store anlæg,
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier,
+bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+
+Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området,
+hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring
+og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes.
**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**
+**Alternativ start** Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start,
+og ser på hvordan banen har formet byen deromkring.
+Dernæst tager vi toget et par stationer
+og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang.
+Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
+
---
-## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
+## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro
-Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af
-linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro.
+Nørrebro er formet af linier og stationer,
+der i stort omfang er forsvundet igen.
+I dag arbejdes der på flere metrostationer.
Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
@@ -61,4 +88,4 @@ spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]
"""]]
-[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling]]
+[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling ture]]