summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/faa_eleverne_med
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'faa_eleverne_med')
-rw-r--r--faa_eleverne_med/index.md319
1 files changed, 319 insertions, 0 deletions
diff --git a/faa_eleverne_med/index.md b/faa_eleverne_med/index.md
new file mode 100644
index 00000000..d90e46ba
--- /dev/null
+++ b/faa_eleverne_med/index.md
@@ -0,0 +1,319 @@
+# Få Eleverne med
+
+## Planlæg gode udflugter med opmærksomhed i fokus
+
+*Af Paul Hartvigson, historiker geograf, guide, meritlærer, underviser på Turistføreruddannelsen og Primus Motor i firmaet Byvandring.nu.*
+
+Undervisning i det fri kan styrke elevernes opmærksomhed og deltagelse.
+Man skal planlægge så rammerne egner sig,
+og der er resurser til at indfri potentialet.
+Samtidig skal hele udflugten ikke bare være en ramme for den faglige del,
+men være en god historie i sig selv.
+
+*”Kan eleverne klare halvanden times byvandring uden at miste koncentrationen?”*
+Jeg får ofte den slags spørgsmål fra lærere der vil aftale en byvandring med fagligt indhold til en skole.
+Og jeg fortæller altid at opmærksomheden har det rigtig godt på byvandringer.
+
+I det følgende vil jeg forklare,
+hvordan jeg arbejder med opmærksomhed, distraktion, læring og tilstedeværelse
+inden for rammen af en udflugt.
+Normalt guider jeg klasser i udskoling og fra gymnasier med deres lærer;
+eller jeg laver ture med velmotiverede voksne kursister.
+
+Byvandringerne der ligger til grund for mine erfaringer,
+er på 1,5 til 2 timers længe, evt. med pause.
+Firmaet Byvandring.nu har ture for en række fag og aldersgrupper,
+fx ”Kristendom i Købenavn”, ”Videnskabernes Havn”,
+”Fra Rosenborg til Blåtårn” (om Christian IV og Leonora Christines Jammersminde),
+”Søren Kierkegaards Konfirmation”, ”Det Moderne Gennembrud”,
+”Tove Ditlevsens Vesterbro”, Besættelsesture, fx ”De Skød en Stikker: Dagligdag og død på Amager 1940-45” og ”Det Elektriske Testamente” om 80’ernes digtere.
+
+[[!img elever.jpg class="solo"]]
+
+### Begreber
+Byvandringen ligger som del af **udflugten (ekskursionen)**,
+der også indeholder klassens transporttid, pauser osv.
+Udflugten er både del af et **fagligt forløb**,
+og det er et **arrangement** i sig selv,
+der kræver praktisk, didaktisk og pædagogisk håndelag at gennemføre.
+Når jeg taler om **opmæksomhed** er det både
+i betydningen at der er en ro, der tillader at undervisningen virker,
+samt at der er en åbenhed for læring hos den enkelte elev og i gruppen.
+
+### En praksis der søger sin underbygning
+Jeg beder om læserens venlige hjælp.
+Det følgende er baseret på erfaringer og formodninger.
+Jeg ønsker at relatere tankerne til pædagogisk teori og praksis,
+og at vide, hvilke traditioner jeg taler ind i
+samt personer jeg burde tale med.
+Jeg vil særligt gerne kunne formulere,
+hvordan det faglige indhold og det praktiske arrangement kan perspektivere og styrke hinanden.
+
+[[!img hjerteskrift.jpg class="solo"]]
+
+## Kendetegn ved den vellykkede udflugt
+
+### Oplevelse
+Udflugten skal tænkes som en helhed,
+og ikke udelukkende ud fra et fagligt udbytte.
+Som helhed skal dagen være en god oplevelse
+både fagligt set og som arrangement i sig selv.
+Den fungerer, hvis den er hyggelig og behagelig,
+uden stress, og i balance med de omgivelser den foregår i.
+Når udflugten som helhed opleves positivt, vil det faglige udbytte blive styrket.
+
+### Deltagelse
+Det karakteristiske ved en udflugt som undervisning,
+er at eleverne er medproducerende.
+Undervisningen er kun muligt i kraft af,
+at de bevæger sig undervejs og ikke bare kan sidde ned, som de gør i en klasse.
+Denne aktivering af eleverne er en udfordring,
+men den udgør et kæmpe potentiale.
+Elevernes deltagelse skal behandles med respekt,
+og de skal være informerede om de praktiske aspekter af turen,
+fx den overordnede tidsplan.
+Jo mere de føler sig ”med”, des mere åbne er de for fagligt og andet udbytte.
+
+### Bevægelse
+Udflugten er bygget op over undervisning og aktivitet med bevægelse imellem.
+Bevægelsen opdeler det faglige, så delene står klarere,
+og eleverne kan genopbygge deres opmærksomhed ved at gå og at skifte perspektiv.
+Læreren eller rundviseren skal udfolde det faglige indhold så at sige trinvis.
+Det er bedre end stationære foredrag.
+
+### Sanser og distraktioner
+Under en udflugt vil eleverne bliver påvirket på deres sanser,
+hvilket er stimulerende, men potentielt også distraherende.
+I et udendørs rum vil der være forstyrrelser i form af andre mennesker, lyde, osv.
+Det skal man italesætte i stedet for at ignorere det.
+På den måde anerkender man elevernes tilstedeværelse og deltagelse,
+og gør forstyrrelsen til noget fælles oplevet, og til en del af det rum man befinder sig i.
+
+### Tilrettelæggelse og variation i turen
+Man kan imødegå for meget forstyrrelse ved at vælge de rigtige steder at stå,
+ruter at bevæge sig af, ved at overveje hvad der er elevernes synsvinkel, og hvad der kan distrahere.
+Det kan i stor grad tænkes ind i en planlægning af udflugten.
+Fx kan et emne udfoldes intenst gennem et par stop i stille gader og pladser.
+Det kan efterfølges af en vandring på 10 minutter på en gågade,
+hvor eleverne kan slappe af, snakke og se,
+før man samler dem igen og genopbygger koncentrationen.
+
+### Forstå forstyrrelsen
+Bemærk vel at forstyrrelserne i den udendørs sammenhæng har rod i verden,
+og ikke er den art forstyrrelse eller distraktion
+der opstår ubemærket i enkelte elever i en klasse,
+og kan manifestere sig som almen uro.
+Derfor er de også nemmere at forholde sig til.
+Og selv når ”indefra kommende forstyrrelse” opstår
+kan den også godt forløses i verden med dens stimuli.
+
+### At rumme og møde uopmærksomhed
+Uopmærksomhed vil opstå, og skal håndteres relevant og rummeligt.
+De unge kan ikke altid gøre for at de taber tråden,
+og de skal ikke opleve at blive irettesat og disciplineret overdrevent
+for at være hvem de er.
+Man skal også tage rimeligt hensyn til modvind og ømme fødder.
+
+[[!img torvehaller2021.jpg class="solo"]]
+
+## Planlægning af den gode udflugt
+Udflugten gennemtænkes
+
+ 1) som praktisk arrangement,
+ 2) som fagligt indhold,
+ 3) som alment dannende begivenhed og
+ 4) i forhold til det almene pædagogiske og sociale arbejde med klassen.
+
+For at gentage, så er det væsentlige for udbyttet at eleverne er med og deltagende.
+
+## 1) Praktiske forhold
+
+Praktiske forhold er alt det der skal til
+for at få udflugten til at ske,
+ud over det faglige og pædagogiske.
+Det kan forekomme at være besværet eller hindringerne
+for at komme af sted, men det skal kunne overskues i planen,
+netop for at hindre at udflugten kører skævt.
+
+ * Transporttid
+ * Toiletmuligheder
+ * Pauser
+
+Det praktiske i arrangementet er fx at overskue hvor lang tid transporten tager,
+hvor omfattende indholdet skal være,
+og hvad der er af mulighed for pauser, toiletbesøg osv.
+Vær velforberedt med rejseplan,
+og hav tolerance for at det kan tage 10 minutter at skifte mellem tog og bus,
+og at en pause med mulighed for toiletbesøg kan tage 20 minutter.
+Pauser skal have en realistisk længde.
+Hvis de er planlagt for korte, tager de alligevel længere tid.
+
+Læreren er den voksne og ansvarlige, og det skal kunne mærkes undervejs.
+Det betyder også at man skal være kritisk over for sine ambitioner for
+hvad man kan nå på en udflugt, og hvor hurtigt man kan gå.
+Man kan godt skynde på elever på en udvalgt strækning i byen,
+men under ingen omstændigheder under hele udflugten.
+
+### Få eleverne med i et praktiske
+Det er vigtigt at eleverne er forberedte og har nogle konkrete forventninger.
+Krav til overtøj og fodtøj,
+og hvorvidt der skal madpakker og snacks med.
+Der skal være klarhed omkring eventuelle pauser.
+De skal være på sikker grund omkring tider og pauser,
+så daler koncentrationen ikke på grund af usikkerhed om det praktiske.
+At give dem viden og dermed ansvar styrker deres deltagelse.
+
+[[!img rettighedsrute.jpg class="solo"]]
+
+## 2) Fagligt indhold
+Det faglige er det oplagte fokus for udflugten,
+og det læreren måske bedst kan overskue i forvejen.
+I min egen funktion leverer jeg det faglige indhold i form af en byvandring,
+i konsultation med læreren.
+
+Overvej på den ene side hvilket fagligt input eleverne skal have før udflugten,
+ og på den anden side, hvordan udbyttet af ekskursionen kan ”pakkes ud” i det senere faglige arbejde.
+Det spiller en rolle hvor klassen er i det faglige forløb, som udflugten relaterer til.
+Om udflugten er en introduktion til et forløb,
+en perspektivering midt i,
+eller en afrunding eller repetition i slutningen,
+spiller en rolle for indholdet.
+
+### Didaktik
+Det faglige indhold består af en række formidlinger eller anden aktivitet undervejs,
+afbrudt af bevægelse.
+Det giver tilsammen et overblik over det faglige indhold.
+Det kan tænkes at formidlingen af noget af det indhold især hviler på en ekstern person,
+fx en guide, en rundviser på et museum eller anden vært.
+Så skal det aftale hvordan lærerens formiling spiller sammen med den eksterne person.
+
+Man kan strukturere den faglige formidling som en række fortællepunkter,
+med vandring imellem.
+Det er nærmere beskrevet i min artikel På Udebane (Geografisk Orientering 2011)
+
+ * Ankomst til fortællested
+ * Ro og opmærksomhed
+ * Fortælling i rimeligt omfang
+ * Afrunding og spørgsmål
+ * Evt. forklaring af hvor gruppen fortsætter, og hvad man skal være opmærksom på undervejs. Det vil sige indhold relevant for senere stop.
+
+Turen kan have opgaver og aktiviteter indbygget
+i stedet for at lærer eller rundviser formidler viden.
+Fx at finde inskriptioner, dekorative dyrefigurer eller foretage målinger og observationer.
+Opgaverne skal være klart beskrevet og entydige.
+De skaber variation og hjælper med at gøre eleverne til deltagere,
+og med at genopbygge deres opmærksomhed.
+
+### Dialog
+Hold eleverne i dialog om det faglige indhold,
+men husk at have plads til hvad turen ellers indeholder, fx det almene.
+
+### Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold
+Eleverne skal vide hvad det faglige formål er med udflugten.
+Man behøver ikke overforklare det i forvejen,
+men det er nyttigt at pege på nogle konkrete emner,
+tekster osv. de kan være forberedt på,
+og give nogle clues, der støtter det faglige.
+Det er dog vigtigere at de er med på den praktiske plan for udflugten.
+Det giver som tidligere beskrevet ro,
+og hjælper dem til at være til stede på udflugten for det faglige indhold.
+
+[[!img elisabeth_skole.jpg class="solo"]]
+
+## 3) Hvad verden ellers åbner for
+Verden er tværfaglig,
+og en udflugt har også en alment dannende funktion
+og formidler anden viden end hvad der relaterer til de konkrete fag.
+Og verden uden for det rent faglige skal tænkes ind i udflugten,
+både det der kan planlægges og forudses,
+og det der opstår når man er til stede på dagen.
+
+### Det faglige og det almene i samspil
+Selv om udflugten omhandler fx historie,
+kan man vælge at sige noget om kunst i det offentlige rum,
+bygninger, eller om trafikken som eleverne selv er del af.
+Der kan opstå muligheder.
+En reklame i byrummet kan måske gøres til kommentar på et emne,
+som klassen for nylig har arbejdet med.
+Så kan man som lærer gribe fat i det og perspektivere.
+Et andet sted kan det være oplagt at omtale et tema,
+som klassen skal arbejde med senere.
+Fx efter et besøg på Nationalmuseet
+kan læreren bruge Christiansborg som afsæt til
+at introducere et emne om politik.
+Man skal bare være struktureret og huske at lægge det nye emne ned igen,
+og få eleverne tilbage på sporet af dagens tema.
+
+Det er alment dannende at eleverne erfarer,
+hvordan forskellige emnefelter kan interagere.
+Selvfølgelig skal emnerne kunne skilles ad.
+Fx er et emne om Jammersminde og Christian IV adskilt for viden om
+hvordan København fungerer i dag,
+fx hvordan folk bruger Kongens Have rekreativt,
+eller hvilken rolle Rundetårn spiller som element i bybilledet.
+
+### Når verden presser sig på. Kampen om opmærksomheden.
+På den anden side skal man passe på ikke at tabe eleverne.
+For eksempel kan det sætte teenagere i en ganske særlig tilstand,
+når de bevæger sig ned ad en gågade.
+Det er noget de ofte gør i deres fritid,
+og ikke i deres skolegang.
+Man kan som lærer ønske at holde klassen i kort snor
+og undgå de mest tydelige distraktioner
+og ikke tage chancer med pauser der trækker ud.
+Det gælder særligt hvor man er alene ude,
+eller er ude med en klasse man ikke kender godt.
+
+### Tilstedeværelse som kompetence
+Gennem en vel tilrettelagt udflugt kan eleverne udvikle viden om deres omverden,
+om gode måder at færdes på, lære steder at kende osv.
+Omverdenen kan kræve noget opmærksomhed fra de unge.
+Men de skal også lære at kunne færdes i verden kompetent og med åbne øjne.
+De må gerne trænes i at være bevidst tilstede i verden,
+og at kunne observere den og orientere sig.
+
+[[!img rosenborg_april.jpg class="solo"]]
+
+## 4) Pædagogiske overvejelser
+Udflugten er en anderledes slags undervisning end eleverne er vant til.
+De forskellige rammer virker forskelligt på forskellige elever i klassen.
+Der vil være nogen der bliver bedre stimulerede og har lettere ved at bidrage,
+og andre som kan blive usikre og holde sig mere tilbage.
+Nogle lever kan have svært ved at der bliver krævet skolekompetencer i en ikke-skole kontekst.
+Det er normalt et gode at kunne ændre på klassens dynamik
+og at udfordre eleverne, bare det sker i trygge rammer.
+
+Husk at bevare overblikket og at skabe et trygt rum for dialog og refleksion undervejs.
+Det indebærer også planlægning med pauser,
+som er betinget af de praktiske forhold.
+Eleverne skal også kunne tilfredsstille deres personlige forventninger til udflugten.
+
+Man skal også have tolerance for at de unge er unge,
+og at nogle af dem i 8. klasse gerne vil have noget tid på egen hånd,
+når de nu en gang er i byen.
+Hvis det kan lykkes, så er de elever også mere med under den faglige del af udflugten.
+
+[[!img viralbispegaard.jpg class="solo"]]
+
+### Det oplevede og tilegnelsen
+Udflugten skal fungere godt,
+både som fagligt indhold og som begivenhed i sig selv.
+Hvis eleverne har en vel tilrettelagt udflugt med varieret indhold,
+så vil det faglige udbytte stå stærkere i perspektiv med det.
+
+Det er min overbevisning.
+Men jeg mangler teori og erfaring til at bakke det op.
+Jeg har guidet et stort antal klasser på byvandring,
+men har ikke været til stede, når der blev arbejdet videre med stoffet.
+Jeg ved derfor heller ikke, hvordan der er blevet arbejdet med oplevelsen,
+og hvad det betyder.
+
+Jeg søger teori om, hvordan oplevelser og konkret viden bliver knyttet sammen med hinanden.
+
+[[!img adspicit.jpg class="solo"]]
+
+Paul Hartvigson (©2021)
+paul@hartvigson.dk
+tlf 22 44 27 48
+
+----