diff options
Diffstat (limited to 'chrIV_skole.mdwn')
-rw-r--r-- | chrIV_skole.mdwn | 64 |
1 files changed, 64 insertions, 0 deletions
diff --git a/chrIV_skole.mdwn b/chrIV_skole.mdwn new file mode 100644 index 00000000..3c564c45 --- /dev/null +++ b/chrIV_skole.mdwn @@ -0,0 +1,64 @@ + +[[!meta title="Titel"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img billednavn.jpg]] + +Turen går til et København og en verden i forandring i 1600-tallets start. Christian IV fylder i historien, med sine drømme, sit dramatiske liv. Han er til stede i bybilledet med spændende bygninger, og via øvelser bruger vi flere fagligheder til at aflæse deres hemmeligheder. + +En variant af turen handler om den bitre feje mellem kongens børn i en ramme af svenskekrige, enevælde, med vidnesbyrd fra kongedatteren Leonora Christines og andre. + + +[[Læs mere...|chrIV_skole]] + +""" +else=""" + +[[!img rundetaarnhimme.jpg class=deco]] +[[!img ChristianIV__40__KingDenmark__41__.JPG.jpg class=deco]] +[[!img rosenborgloveho.jpg class=deco]] +[[!img boersneptun.jpg.jpg class=deco]] +[[!img rosenborgifog.jpg class=deco]] +[[!img Arvehyldningen_1660._Wolfgang_Heimbach___1666._Rosenborg_Slot..jpg class=deco]] + +#Christian IVs København. + +København voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IVs tid. På turen tager vi bestik af Rundetårn. Børsen, Nyboder mm.. og lurer deres hemmeligheder af. Vi kommer omkring kongen, og møder andre en række andre mennesker fra tid med store forandringer. + +[[!template id=note text="""Byvandring 1,5 – 2 timer +Historie, Dansk, Håndværk og Design, Natur & Teknik, Kristendom +Niveauer: Mellemniveau, udskoling, gymnasial)) +Startsted fx.: Rosenborg, Rundetårn (Nærmeste station Nørreport), Christianshavns Torv. +Turen kan omfatte ENTEN Nyboder ELLER Christianshavn"""]] + + +Omkring år 1600 var København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handler og lavet ekspeditioner til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England. + +Renæssances tankeverden møder os i konst, symboler og videnskab – på tværs af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have. omkring Rundetårn og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler, der kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem. + +KONGEN OG FOLKET +Vi går kritisk til Christian IV og alle hans drømme og begrænsninger. Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse, håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der blev bygget opstod – Christianshavn og Nyboder. + +Spørgsmålet er klassisk: bliver historien skabt af enkeltpersoner, af folket, eller om udviklingen er styret af andre kræfter? + +AKTIVITETER: Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik af bygningerne igennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design. + + +JAMMERSMINDE +Kongens datter Leonora Christine deltog i magtkampen om Christians 4’s arv - i de skæbnesvangre år mellem kongens død og frem til krig mod Sverige og stormen på København. Hun endte i fængslet Blåtårn i 22 år på befaling af sin halvbror Frederik III, den hemmelighedsfulde grubler, som fik indført Enevælden. + +Vi bruger Leonora Christines ord til at fortælle om tiden og tanker – krydret med lidt mere af tidens digterkunst og lovtekster. + + +Startsteder: Rosenborg/Kongens Have, Christianshavn eller Gammel Torv. + +Turen kan laves i forbindelse med besøg på Rosenborg eller Rundetårn. + +Niveau: 4-6, 7-10 klasse, Gymnasium. + + + +"""]] + +[[!tag skole historiefag kristendomsfag designfag naturfag danskfag]] |