diff options
-rw-r--r-- | faa_eleverne_med.mdwn | 16 |
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/faa_eleverne_med.mdwn b/faa_eleverne_med.mdwn index 024ba179..810ee934 100644 --- a/faa_eleverne_med.mdwn +++ b/faa_eleverne_med.mdwn @@ -10,7 +10,7 @@ Undervisning i et fri kan styrke elevernes opmærksomhed og deltagelse. Man skal Byvandringerne der ligger til grund for min erfaringer, er på 1,5 til 2 timers længe, med evt. pause. Firmaet Byvandring.nu har ture for en række fag og aldersgrupper, fx, ”Kristendom i Købenavn”, ”Videnskabernes Havn”, ”Fra Rosenborg til Blåtårn.” (om Christian IV og Leonora Christines Jammersminde), ”Søren Kierkegaards Konfirmation.”. ”Det Moderne Gennembrud.”, ”Tove Ditlevsens Vesterbro”, Besættelsesture, fx ”De Skød en Stikker: Dagligdag og død på Amager 1940-45”, og ”Det Elektriske Testamente” om 80’erns digtere. -[[!img elever.jpg]] +[[!img elever.jpg class=solo]] ###Begreber Byvandringen ligger om del af **udflugten (ekskursionen)**, der også indeholder klassens transporttid, pauser osv. Udflugten er både del af et **fagligt forløb**, og det er et **arrangement** i sig selv, der kræver praktisk, didaktisk og pædagogisk håndelag at gennemføre. Nå jeg taler om **opmæksomhed** er det både i betydningen at der er en ro, der tillader at undervisningen virker, samt at der er en åbenhed for læring hos den enkelt elev og i gruppen. @@ -18,7 +18,7 @@ Byvandringen ligger om del af **udflugten (ekskursionen)**, der også indeholde ###En praksis der søger sin underbygning. Jeg beder om læserens venlige hjælp. Det følgende er baseret på erfaringer og formodninger. Jeg ønsker at relatere tankerne til pædagogisk teori og praksis, og vide, hvilke traditioner jeg taler ind i, og personer jeg burde tale med. Jeg vil særlig gerne kunne formulere, hvordan det faglige indhold og det praktiske arrangement kan perspektivere og styrke hinanden. -[[!img hjerteskrift.jpg]] +[[!img hjerteskrift.jpg class=solo]] ##Kendetegn ved den vellykkede udflugt. @@ -43,7 +43,7 @@ Bemærk vel at forstyrrelserne i den udendørs sammenhæng har rod i verden, og ###At rumme og møde uopmærksomhed Uopmærksomhed vil opstå, og skal håndteres relevant og rummeligt. De unge kan ikke altid gøre for at de taber tråden, og de skal ikke opleve at bliver irettesat og disciplineret overdrevent for at være hvem de er. Man skal også tager rimeligt hensyn til modvind og ømme fødder. -[[!img torvehaller2021.jpg]] +[[!img torvehaller2021.jpg class=solo]] ##Planlægning af den gode udflugt Udflugten skal tænkes 1) som praktisk arrangement, 2) som fagligt indhold, 3) som alment dannende begivenhed og 4) i forhold til det almene pædagogiske og sociale arbejde med klassen. For at gentage, så er det væsentlige for udbyttet at eleverne er med og deltagende. @@ -63,7 +63,7 @@ Læreren er den voksne og ansvarlige, og det skal kunne mærkes undervejs. Det b ###Få eleverne med i et praktiske Det er vigtigt at eleverne er forberedte og har nogle konkrete forventninger. Krav til overtøj og fodtøj, og hvorvidt der skal madpakker og snacks med. Der skal være klarhed omkring eventuelle pauser. De skal være på sikker grund omkring tider og pauser, så daler koncentrationen ikke på grund af usikkerhed om det praktiske. At give dem viden og dermed ansvar styrker deres deltagelse. -[[!img rettighedsrute.jpg]] +[[!img rettighedsrute.jpg class=solo]] ##2) Fagligt indhold Det faglige er det oplagte fokus for udflugten, og det læreren måske bedst kan overskue i forvejen.I mit egen funktion leverer jeg et faglige indhold i form af en byvandring, i konsultation med læreren. @@ -89,7 +89,7 @@ Hold eleverne i dialog om det faglige indhold, men husk at have plads til hvad t ###Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold. Eleverne skal vide hvad det faglige formål er med udflugten. Man behøver ikke overforklare det i forvejen, men det er nyttigt at pege på nogle konkrete emner, tekster osv. de kan være forberedt på, og give nogle clues, der støtter det faglige. Det er dog vigtigere at de er med på den praktiske plan for udflugten. Det giver som tidligere beskrevet ro, og hjælper dem til at være tilstede på udflugten for det faglige indhold. -[[!img elisabeth_skole.jpg]] +[[!img elisabeth_skole.jpg class=solo]] ##3) Hvad verden ellers åbner for Verden er tværfaglig, og en udflugt har også en alment dannende funktion og formidler anden viden end hvad der relaterer til de konkrete fag. Og verden uden for det rent faglige skal tænkes ind i udflugten, både det der kan planlægges og forudses, og det der opstår når man er til stede på dagen @@ -105,7 +105,7 @@ På den anden side skal man passe på ikke at tabe eleverne. For eksempel kan de ###Tilstedeværelse som kompetence Gennem en vel tilrettelagt udflugt kan eleverne udvikle viden om omverden, om gode måder at færdes på, lære steder at kende osv. Omverdenen kan kræve noget opmærksomhed fra de unge. Men de skal også lære at kunne færdes i verden kompetent og med åbne øjne. De må gerne trænes i at være bevidst tilstede i verden, og at kunne observere den og orientere sig. -[[!img rosenborg_april.jpg]] +[[!img rosenborg_april.jpg class=solo]] ##4) Pædagogiske overvejelser Udflugten er en anderledes slags undervisning end eleverne er vant til. De forskellige rammer virker forskelligt på forskellige elever i klassen. Der vil være nogen der bliver bedre stimulerede og har lettere ved at bidrage, og andre som kan blive usikre og holde sig mere tilbage. Nogle lever kan have svært ved at der bliver krævet skolekompetencer i en ikke-skole kontekst. Det er normalt et gode at kunne ændre på klassens dynamik og at udfordre eleverne, bare det sker i trygge rammer. @@ -114,7 +114,7 @@ Husk at bevare overblikket, og at skabe det trygge rum for dialog og refleksion Man skal også have tolerance for at de unge er unge, og at nogle af dem i 8 klasse gerne vil have noget tid på egen hånd, når de en gang er i byen. Hvis det kan lykkes, så er de elever også mere med under den faglige del af udflugten. -[[!img viralbispegaard.jpg]] +[[!img viralbispegaard.jpg class=solo]] ###Det oplevede og tilegnelsen @@ -124,7 +124,7 @@ Det er min overbevisning, men jeg mangler teori og erfaring til at bakke det op. Jeg søger teori om, hvordan oplevelser og konkret viden bliver knyttet sammen med hinanden. -[[!img adspicit.jpg]] +[[!img adspicit.jpg class=solo]] |