summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn47
1 files changed, 31 insertions, 16 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
index 1effa6ee..c1714e5a 100644
--- a/jernbanetur.mdwn
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -1,14 +1,18 @@
[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
[[!if test="included()" then="""
+[[!img gulepalae.jpg]]
-Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien.
+Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
+Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget,
+på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København,
+som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært
+tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
-[[Læs mere...|/jernbanetur/]]
+[[Læs mere...|/jernbanetur]]
"""
else="""
-
[[!img gulepalae.jpg class=deco]]
[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
[[!img perronfolk.jpg class=deco]]
@@ -18,32 +22,43 @@ else="""
#Byvandring på Banen
-To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods
+gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]
-[[Turen er åben tur d. 25.-5. 2015. Læs mere her.|aabneture/#index12h2]]
-
-Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
+Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
+formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager
+gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
-[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
+[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
+bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
-Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier.
+Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer
+og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
-**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**
+**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
+Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**
---
-##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
+## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
-Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af
+linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
-Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
+Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
+som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
+der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier.
-Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]
-"""]]
+Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens
+spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]
-[[!tag vesterbro]]
+"""]]
+[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling]]