diff options
author | Siri Reiter <siri@jones.dk> | 2016-03-28 10:22:26 +0200 |
---|---|---|
committer | Siri Reiter <siri@jones.dk> | 2016-03-28 10:22:26 +0200 |
commit | 73587a908ab603b5cfbbca9e13ba8b8dcb139fc6 (patch) | |
tree | bc5b045b7bde1854c1c12f2879a116f12cb6256b | |
parent | 3c7ed32e44cb1282049df1f9cccc8aee866ce85f (diff) |
Tags and text corrections. Inline image.
-rw-r--r-- | jernbanetur.mdwn | 47 |
1 files changed, 31 insertions, 16 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn index 1effa6ee..c1714e5a 100644 --- a/jernbanetur.mdwn +++ b/jernbanetur.mdwn @@ -1,14 +1,18 @@ [[!meta title="Byvandring på Banen"]] [[!if test="included()" then=""" +[[!img gulepalae.jpg]] -Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien. +Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. +Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, +på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, +som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært +tilgængelige områder, der hører til toghistorien. -[[Læs mere...|/jernbanetur/]] +[[Læs mere...|/jernbanetur]] """ else=""" - [[!img gulepalae.jpg class=deco]] [[!img banespejlinger.jpg class=deco]] [[!img perronfolk.jpg class=deco]] @@ -18,32 +22,43 @@ else=""" #Byvandring på Banen -To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. +To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods +gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. [[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet. Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort. """]] -[[Turen er åben tur d. 25.-5. 2015. Læs mere her.|aabneture/#index12h2]] - -Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. +Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har +formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager +gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. -[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] +[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske +bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] -Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem. +Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, +og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier. +Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer +og kontroltårnet til det nationale signalsystem. -**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** +**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. +Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** --- -##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro +## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro -Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. +Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af +linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. -Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier. +Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, +som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, +der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier. -Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]] -"""]] +Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens +spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]] -[[!tag vesterbro]] +"""]] +[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling]] |