summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--vejviseren/havfruedigt.mdwn10
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
index b9c3ebec..7b8841e5 100644
--- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn
+++ b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
@@ -46,7 +46,7 @@ Litteraten Frederiks Stjernefelt øver ”Kritik af den Negative Opbyggelighed
Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det var ikke let at være kunstnerisk oprørere dengang. De færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere.
[[!img havfruepling.jpg size=600x class=solo]]
-Havfruedigt eller Hærværk - bidrag på de Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker.
+**Havfruedigt eller Hærværk - bidrag på de Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker.**
##En forbrydelse kræver et offer.
@@ -58,7 +58,7 @@ Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister i sin ungdom
Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart usynligt for offentligheden.
-[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard__44___Noerrebro_1964_medium.jpg size=450x class=solo]]
+[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard__44___Noerrebro_1964_medium.jpg size=400x class=solo]]
Nu bliver Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spiller en hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv. Selvfølgelig voksede interessen ved ideen om at hovedet var derude.
Og det bliver en del af komedien, at politiets mordafdeling bliver sat på sagen. For hvem er offeret så? En statue? Et eventyr af HC Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed?
@@ -68,7 +68,7 @@ Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i Horsens Fjord
Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart.
[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x class=solo]]
-Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)
+**Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)**
@@ -85,7 +85,7 @@ Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte kalder sig selv.
Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen, den berygtede sortbørskonge.
[[!img edderkoppen.jpg size=500x class=solo]]
-Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?
+**Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?**
Vi starter vandringen den 24.4i Nyhavn, og besøger kvarterets kroge i et senere nummer af Vejviseren.
@@ -97,7 +97,7 @@ Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne dag, som i s
Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle modsætninger, forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar ”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er anerkendt som kunst.
[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG size=500x class=solo]]
-Asger Jorn - "Den Foruroligende Ælling". Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden).
+**Asger Jorn - "Den Foruroligende Ælling". Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden).**
På Statens Museum for Kunsts udstilling Rastløs Rebel kan man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og oprørsånd – mere end for det kaliber hans værk havde. Er det den Negative Opbyggelighed der er på spil her?