summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn30
1 files changed, 22 insertions, 8 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
index f6c5359a..b934fda4 100644
--- a/jernbanetur.mdwn
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -2,7 +2,10 @@
[[!if test="included()" then="""
-Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien.
+Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et
+par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik.
+Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet,
+og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
[[Læs mere...|/jernbanetur/]]
@@ -11,23 +14,34 @@ else="""
[[!img billednavn.jpg]]
-#Byvandring på Banen
+# Byvandring på Banen
-To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem
+fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]
-Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
+Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
+formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det
+gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
-Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører
+også om de nyeste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til
+det nationale signalsystem.
-##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
+## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
-Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er
+formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen,
+men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
-Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
+Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
+som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
+der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo.