diff options
-rw-r--r-- | vejviseren/turisme2022.mdwn | 18 |
1 files changed, 12 insertions, 6 deletions
diff --git a/vejviseren/turisme2022.mdwn b/vejviseren/turisme2022.mdwn index 51c9df8f..1a067664 100644 --- a/vejviseren/turisme2022.mdwn +++ b/vejviseren/turisme2022.mdwn @@ -7,6 +7,10 @@ Efter to års fravær vender den store turisme tilbage i maj 2022. Byvandring.nu kaster et kærligt og kritisk blik på krydstogtsturismen i Wonderful Copenhagen på de to travle søndage 8.5. og 22.5. +[Første udflugt: Søndag 8.5. kl. 9.00. Køb billet på Billetto](https://billetto.dk/e/se-pa-krydstogtsturisme-i-2022-med-paul-hartvigson-billetter-634763) +[Anden udflugt: Søndag 22.5. kl. 10.00. Køb billet på Billetto](https://billetto.dk/e/se-pa-krydstogtsturisme-i-2022-med-paul-hartvigson-billetter-634832) + + [[!img cykelamalienborg.jpg class=blog size=500x link=turisme2022]] [[Læs mere...|turisme2022]] @@ -93,13 +97,15 @@ Og det er ikke mennesker med tid til at nyde og vente. De er i byen 6 timer i gennemsnit og skal nå at have den rigtige oplevelse i det tidsrum. ### Krydstogtskajerne -Den oprindelige kaj for krydstogtsskibene er Langelinje kaj, -i kort afstand fra den Lille Havfrue, Amalienborg og Nyhavn. -Fra omkring år 2000 blev Orientkaj brugt til anløb. -Dette område er i dag udbygget til Århusgadekvarteret. +Den oprindelige kaj for krydstogtsskibene er Langeliniekaj, der er bygget som afgangskaj for fortidens passagerliners. Den er den ældste krydstogtskaj, i kort afstand fra den Lille Havfrue, Amalienborg og Nyhavn. Der kan også ligge skibe ved Nordre Toldbod, der er et gammel færgeleje. Skibene tæt på byen er næsten altid *Port of Call*, det vil sige dagsbesøg, hvor der ikke er passagerer der stiger af og på. + +[[!img copenhagen-cruise-port-map-large.jpg class=solo size=500x]] + +[Kortet er fra Københavnssiden **whatsinport.com**, som er et af flere sites med information til krydstogtspassagerer](https://www.whatsinport.com/Copenhagen.htm) -I 2014 åbnede tre af fire nye terminaler på Ocean Kaj yderst i Nordhavn. -Her er der kapacitet til de største skibe på op til 4000 passagerer. +Fra omkring år 2000 blev området med ubrugte fagtbygninger ved Orientkaj (Freeport på kortet) brugt til anløb for større skibe, og skibe der havde *turnover*. Det vil sige hvor passagerer starter og slutter deres krydstogt, hviket indebærer meget mere transport med busser og lastbiler, som det er svært at presse ind omkring Langelinje. Dette område er i dag udbygget til Århusgadekvarteret, med Orientkaj som endestation for metroen. +I 2014 åbnede tre af fire nye terminaler på Ocean Kaj yderst i Nordhavn. Her er der kapacitet til de største skibe på op til 4000 passagerer, og andre skibe *turnover*. Oceankaj har meget dårlig forbindelse for turister. Metrostationen Orient Kaj er flere kilometer væk, og busdriften er ikke nem at gennemskue. Derfor er turisterne ofte henvist til at tage de arrangerede sightseeingture fra skibet. På den måde er de også sikre på at komme tilbage til ordentlig tid. +Hele Nordhavnsområdet er påvirket af at der kun er én vej ud og ind i det store areal. Hvis der kommer kø, så kan det tage lang tid for turistbusserne at komme ud i området omkring Nordhavn Station. Da der pågår byggeri og byudvikling inderst i Nordhavn kan er godt være dage, hvor der er arbejdskørsel samtidig med der er mange busser og lastbiler til og fra skibene. Alt i alt kan København have anløb af op til 9 krydstogtsskibe på én gang, men en samlet kapacitet på ca. 25.000 personer. |