summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawkvAQ2pGG272FFZHZbpuyAFEGhj3ph3p9I <Paul@web>2013-03-03 02:45:04 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2013-03-03 02:45:04 +0100
commitdfc665c487c162c9f085d04879ffa71b0d39353e (patch)
tree13fb0133123e114b5e37afc420688437c17bf6eb /vejviseren
parent182f4e15c7896f492acdfa33675092b8f71c4a8b (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/waagensen.mdwn6
1 files changed, 3 insertions, 3 deletions
diff --git a/vejviseren/waagensen.mdwn b/vejviseren/waagensen.mdwn
index 401f8d5a..8bee9296 100644
--- a/vejviseren/waagensen.mdwn
+++ b/vejviseren/waagensen.mdwn
@@ -31,7 +31,7 @@ Den 24-årige Hother Waagensen så et behov for vise andre på vej. Han samlede
[[!img østerport1886kort.jpg]]
-Den oprindelige vejviser fra 1770 havde oplysninger om Rangforordning og Sørgetider – udover vogntakster og åbningstider og byens porte. [link til tidligere artikel] I det Moderne Gennembruds årtier var der brug for anderledes oplysninger.
+Holcks [[oprindelige vejviser fra 1770|vejviseren_anno_1770]] forklarede Rangforordning og og opgav regler for Sørgetider – udover vogntakster og åbningstider for byens porte. I det Moderne Gennembruds årtier var der brug for anderledes oplysninger.
###Kommunikation
Der var otte telegrafstationer. Den ene lå på Stationen. Der var på Børsen, Sankt Annæ Plads og ved Nordre Toldbod – på Nørre- på Vester- på Østerbro og på Frederiksberg. Der var 14 telefonstationer, for de færreste havde telefon i hjemmet. Man kunne føre en samtale for 25 øre – og *”saafremt de Samtalende ikke forud have aftalt Tid og Sted for Samtalen kan fornødent Arrangement træffes ved særligt Telegram for 10 Øre.”*
@@ -40,12 +40,12 @@ Jernbanestationen lå i årene 1864 – 1911 for enden af Jernbanegade, hvor Pal
[[!img januaraften.jpg]]
-Sådan ser området ud i vore dage. Palads har erstattet Jernbane- stationen, men Cirkus- bygningen står endnu.
+*Sådan ser området ud i vore dage. Palads har erstattet Jernbane- stationen, men Cirkus- bygningen står endnu.*
###En tur i det Grønne.
-Fra stationen var der 20 tog i timen til Frederiksberg rejsetid fra 5 til 7 minutter (1 klasse 40 øre, 2 kl. 30 øre, 3. Kl. 20 øre). Skulle man nyde godt af Frederiksbergs Forlystelser var der andre muligheder for at komme fre,. Der var tre sporvognslinjer til Runddelen, billetpris 10 øre. Byens 6 selskaber opererede 11 forskellige linjer. Havde man råd, kunne man hyre en droske. Men så ville turen fra hvor som helst i Indre By koste 1 krone.
+Fra stationen var der 20 tog i timen til Frederiksberg rejsetid fra 5 til 7 minutter (1 klasse 40 øre, 2 kl. 30 øre, 3. Kl. 20 øre). Skulle man nyde godt af Frederiksbergs Forlystelser var der andre muligheder for at komme frem. Der var tre sporvognslinjer til Runddelen, billetpris 10 øre. Byens 6 selskaber opererede 11 forskellige linjer. Havde man råd, kunne man hyre en droske. Men så ville turen fra hvor som helst i Indre By koste 1 krone.
På en tur i Dyrehaven var der både sporvogn, tog, og om sommeren lagde dampskibet til Skovshoved lagde til ved Bellevue. Strandvejen var for det meste en sandet landevej, som blev brugt af fiskerkoner på vej med deres varer ind til Fisketorvet ved Gammel Strand og der omkring.