summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2021-06-15 21:41:07 +0200
committerSiri Reiter <siri@pjones.dk>2021-06-21 20:29:23 +0200
commitb4fe533929c7fd0375db473f013af35e45f7e564 (patch)
treedbb406dbe0cf8c1938d53a0298d9eb101206926b /vejviseren
parent05f78378d3536ad04c03ebcfc1fa5992b7900d57 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn27
1 files changed, 15 insertions, 12 deletions
diff --git a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
index 81729404..ca470465 100644
--- a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
+++ b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
@@ -15,7 +15,7 @@ else="""
##Stedsbåren undervisning for udeskolen, der styrker faglighed og dannelse.
**Jeg gav dig de vagtsomme øjne**
-**På dem skal du kendes igen**
+**På dem skal du kendes igen**
*Barndommens Gade (digt)*
@@ -74,12 +74,14 @@ Vandringen går fra Enghave Metro – med et blik på Enghaveparken – og op ti
Den går bag om bygningen gennem et tidligere industriområde (hvor der nu er børnehave og supermarked) og ud ad en passage til Hedebygade. Dette bygger op til det tætte møde med Tove Ditlevsen og hendes liv og fiktion.
+[[!img hedebygde_still.jpg class=solo caption="Hedebygade fra filmen Barndommens Gade, med fortiden genskabt i 1987."]]
###Ind i kroppen, ud på gaden. Hedebygade som Barndommens Gade.
-Turen går nu til de to andre udtryk i Barndommens Gade. Den oplagte er Hedebygade, hvor Tove selv voksede op i baggården 30 A, hvor baghuset er bevaret. Hedebygade er også den aktuelle location for filmen fra 1986, hvilket bidrager til at liv og værk filtres sammen. (ligesom filmens historie også trækker på Tove Ditlevsens erindringer og ikke kun romanen).
+Turen går nu til de to andre udtryk i Barndommens Gade. Den oplagte er Hedebygade, hvor Tove selv voksede op i baggården 30 A, hvor baghuset er bevaret. Hedebygade er også den aktuelle location for filmen fra 1987, hvilket bidrager til at liv og værk filtres sammen. (ligesom filmens historie også trækker på Tove Ditlevsens erindringer og ikke kun romanen).
-Den gang skulle der er bares sættet skilte op og hestevogne ind i gaden for at ramme looket fra 35 år før. Hedebygade er en stille gade, i dag primært med andelslejligheder og parkerede biler. Her læser jeg op af Barndommens Gade (roman). Jeg stiller spørgsmålet i forvejen:
+Den gang skulle der bare sættes skilte op og hestevogne ind i gaden for at ramme looket fra 35 år før. Hedebygade er en stille gade, i dag primært med andelslejligheder og parkerede biler.
+Her læser jeg op af Barndommens Gade (roman). Jeg stiller spørgsmålet i forvejen:
**”Hvad kan I sige om familien, og hvordan de bor? Hvad er deres alder, ca.?”**
@@ -120,7 +122,7 @@ Erfaringen fra Vesterbro er kontekst for Toves litterære udtryk og hendes valg
###Tove erindret på Vesterbro
-[[!img tovedigt_bascon.jpg class=solo caption="Design ved Bascom / Katrine Clante, 2015."]]
+[[!img tovedigt_bascom.jpg class=solo caption="Design ved Bascom / Katrine Clante, 2015."]]
Tove Ditlevsens Plads er en lille plads foran Tove Ditlevsens Skole (tidlige Matthæusgades skole). På en lav mur eller stenbænk står hendes kendteste digt prentet ind på grafisk raffineret vis. De evige tre (1943) handler om følelser der er ulige fordelt, skrevet med meget klar metrik, der vil aftvinge respekt for enhver der har prøvet at lave rim, og sikker stilistik. Det er også en opskrift på livslang ulykke.
@@ -168,7 +170,7 @@ Ingen er fuldkommen, men vi kan vise vej så godt vi magter.
Stedet for undervisningen kan bruges bevidst til at åbne det faglige indhold. Det gør man netop ved at respektere elevernes tilstedeværelse, og sørge for at de er indlevende observatører og ikke kun tilskuere. Indlevelse i teksten og medlevelse på stedet, stimulerer sanser og fantasi og hjælper dem til at følge åbent og nysgerrigt med. Det giver dem også en nøgle til stedet for undervisningen, ikke bare som baggrund for noget fagligt, men som et sted i sig selv, som man kan besøge igen. I tanken eller i virkeligheden.
-[[!img toveregn.jpg class=solo"]]
+[[!img toveregn.jpg class=solo]]
---
@@ -191,17 +193,18 @@ Lean Nielsen. Hygge i Hedebygade
-Niels Ejbye-Ernst, Karen Barfod og Peter Bentsen: Udendørs Didaktik for lærere og pædagoger (2017, Reitzel)
-Niels Ejbye-Ernst og Dorthe Vang Eggersen (Red. 2018): E læringskursus om Udeskole (Aarhus, Via University College, 2018)
-Paludan, Kirsten, Videnskaben, Verden og Vi (2010, Aarhus Universitetforlag)
+Ejbye-Ernst, N. Barfod, K. og Bentsen, P,: Udendørs Didaktik for lærere og pædagoger (2017, Reitzel)
+Ejbye-Ernst, N. og Eggersen, D.V. (Red. 2018): E læringskursus om Udeskole (Aarhus, Via University College, 2018)
+Gruenewald, David A.: Foundations of Place: A Multidiciplinary Framework for Place-Conscious Education. (American Educational Research Journal, 2003.)
+Paludan, Kirsten, Videnskaben, Verden og Vi (2010, Aarhus Universitetsforlag)
+
---
NOTER
-Andre steder.
-Det er en diskussion for sig, hvordan formidlingen og udbyttet kunne flyttes til et andet lignende miljø, fx kombineret med lokale tekster og oplysninger. Det er klart at Vesterbro har en kanonisk status, og der er meget medvind i at fortællle historien på det præcise sted. Men det dannelsesmæssige mål er at støtte de unge i at kunne færdes med følsomhed overalt.
-
-En sådan tur med rod i den sociale forhold og litteratur kan laves i passende kvarterer i større byer i Danmark. Sammen med Tove Ditlevsens tekster, kan man inddrage lokale tekster og fx. læsning af lokale erindringer der er samlet i lokalhistoriske foreninger, bymuseer osv.
+###Tov Ditlevsens ervaring, fortalt andre steder.
+Det er en diskussion for sig, hvordan formidlingen og udbyttet kunne flyttes til et andet lignende miljø, fx kombineret med lokale tekster og oplysninger. Det er klart at Vesterbro har en kanonisk status, og der er meget medvind i at fortællle historien på det præcise sted. Men det dannelsesmæssige mål er at støtte de unge i at kunne færdes med følsomhed overalt.
+En sådan tur med rod i den sociale forhold og litteratur kan laves i større byer i Danmark med arbejderkvarterer bygget ca. før år 1900. Sammen med Tove Ditlevsens tekster, kan man inddrage lokale tekster og fx. læsning af lokale erindringer der er samlet i lokalhistoriske foreninger, bymuseer osv.