summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-04-13 10:20:33 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-04-13 10:20:33 +0200
commit9f193d86fbaa43aab99117c39febd2df5727eef7 (patch)
treef990e6a7318fe89850fe5f9fc0741ee8759b539b /vejviseren
parentef0748d38e721e255d222eb850a4f601f482023c (diff)
text corrections. images solo, not high. tag nordhavn
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn93
1 files changed, 59 insertions, 34 deletions
diff --git a/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn b/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
index 1ef9735f..28a8c4d4 100644
--- a/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
+++ b/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
@@ -10,18 +10,21 @@ Du kan også udforske videre på cykel til krydstogtskaj og skudehavn.
"""
else="""
-#Gå selv guide til Nordhavnen
+# Gå selv guide til Nordhavnen
>af Morten Lander Andersen
>Fotos og efterskrift af Paul Hartvigson
-De nye metrostationer åbner uden officiel fejring, og uden den planlagte tur med byvandring.nu. Vi vil dog invitere jeg ud på en tur gennem Nordhavnens historie og nutid. Og tager du cykel med, kan du nå helt ud til, krydstogtskaj, skudehavn og og alt det hvor fremtiden er planlagt til at vokse frem.
+De nye metrostationer åbner uden officiel fejring
+og uden den planlagte tur med byvandring.nu.
+Vi vil dog invitere jer ud på en tur gennem Nordhavnens historie og nutid.
+Og tager du cykel med, kan du nå helt ud til krydstogtskaj, skudehavn
+og og der hvor fremtiden er planlagt til at vokse frem.
+[[!img konferencekran.jpg class=solo]]
-
-[[!img konferencekran.jpg class=high class=solo]]
-
-Når du stiger op til den nye metroplads på Nordhavn, lander du i et stykke spændende københavnerhistorie – ja, faktisk danmarkshistorie.
+Når du stiger op til den nye metroplads på Nordhavn,
+lander du i et stykke spændende københavnerhistorie – ja, faktisk danmarkshistorie.
I 1800-tallet, da kendte skikkelser som H. C. Andersen gik tur ved stranden
og nød udsigten over Øresund,
@@ -31,14 +34,20 @@ Hvor Nordhavn Station ligger i dag,
lå dengang et lille kalkbrænderi – anlagt i 1731 – på en lille naturlig pynt,
der stak ud i Øresund. Kystlinjen lå, hvor Strandboulevarden løber i dag.
-[[!img classenshave_kalkbrand.jpg class=high caption="Tegningen er fra strandpromenaden ved Classen Have i 1805. Det er ganske udramatisk røg fra Kalkbrænderiet på den lille pynt. Blot to år efter foregik Slaget på Rheden, og nogle af de danske fartøjer lå netop i det farvand hvor dele af Nordhavn ligger i dag."]]
+[[!img classenshave_kalkbrand.jpg class=solo caption="Tegningen er fra strandpromenaden ved Classen Have i 1805.
+Der er ganske udramatisk røg fra Kalkbrænderiet på den lille pynt.
+Blot to år efter foregik Slaget på Rheden,
+og nogle af de danske fartøjer lå netop i det farvand hvor dele af Nordhavn ligger i dag."]]
Med tiden var der behov for en større havn,
og i 1885 blev Nordhavnen til,
med Redhavnen som en særlig havn, der forsynede skibe, som lå for anker ude i Øresund.
-Den blev i 1970’erne opfyldt, og Portland Towers troner i dag der hvor indsejlingen var. På billedet kan man se den lille havn med adgang fra Nordhavnsbassinnet, og også de to tårne - tidligere siloer der er ombygget til kontorer. Her ligger blandet andet Tysklands ambassade i dag.
+Den blev i 1970’erne opfyldt, og Portland Towers troner i dag der hvor indsejlingen var.
+På billedet kan man se den lille havn med adgang fra Nordhavnsbassinnet,
+og også de to tårne - tidligere siloer, der er ombygget til kontorer.
+Her ligger blandet andet Tysklands ambassade i dag.
-[[!img redhavn_portland.png class=high class=solo]]
+[[!img redhavn_portland.png class=solo]]
I 1891 begyndte Nordhavnen at blive udbygget i den store stil
med anlægget af en Frihavn efter fransk forbillede.
@@ -53,10 +62,14 @@ I juni 1894 indviede man Københavns Frihavn – nøjagtig et år før Kielerkan
Frihavnen blev med tiden en stor succes,
og Nordhavnen blev indlemmet i området.
-Så du kan både kalde stedet for Nordhavn og Frihavn, det går ud på ét. Området omkring Nordhavn Metro hedder også Århusgadekvarteret,
-fordi den lange Århusgade går fra Østerbrogade og fortsætter ud i Nordhavnen. Som toldfrit område var Nordhavnen spærret af med et højt jerngitter ligesom Frihavnen. Der var kun adgang for folk med gyldigt ærinde, for man ville undgå smugleri.
+Så du kan både kalde stedet for Nordhavn og Frihavn, det går ud på ét.
+Området omkring Nordhavn Metro hedder også Århusgadekvarteret,
+fordi den lange Århusgade går fra Østerbrogade og fortsætter ud i Nordhavnen.
+Som toldfrit område var Nordhavnen spærret af med et højt jerngitter ligesom Frihavnen.
+Der var kun adgang for folk med gyldigt ærinde, for man ville undgå smugleri.
-[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class=high caption="Udsigt fra metropladsen over mod de bygninger, hvor Riffelsyndikatet førhen lå. Billede er fra dagen før stationen åbner 28.3 2020."]]
+[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class=solo caption="Udsigt fra metropladsen over mod de bygninger,
+hvor Riffelsyndikatet førhen lå. Billede er fra dagen før stationen åbner 28.3. 2020."]]
##Den store aktion i 1944
@@ -81,25 +94,31 @@ Man anede nemlig ikke hvad der ville ske, når 400 kg trotyl blev futtet af.
Det meste af sprængstoffet blev placeret i den store røde bygning,
hvor der i dag ligger en Meny-filial.
+[[!img riffelsyndikat_dagenderpaa.png class=high caption="Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher.
+Plancherne er forfattet af artiklens forfatter, Morten Lander Andersen,
+og han fortæller og guider gerne i detaljer om aktionen.
+Her er en af de illustrationer forfatteren har fundet af aktionen,
+hvor man ser skaderne efter 400 tons sprængstof."]]
-[[!img riffelsyndikat_dagenderpaa.png class=high caption="Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher. Plancherne er forfattet af artiklens forfatter, Morten Lander Andersen, og han fortæller og guider gerne i detaljer om aktionen. Her er en af de illustrationer forfatteren har fundet af aktionen, hvor man ser skaderne efter 400 tons sprængstof."]]
-
-En af Nordhavnens store succeer er Lüders konditag,
+En af Nordhavnens store succéser er Lüders konditag,
hvor et parkeringshus har fået legeplads for alle aldre på taget.
Det er præmieret arkitektur, og udsigten er skøn.
Hop en tur i trampolinen og se direkte ned – alle otte etager.
Der er to trapper derop, men også en elevator, hvis din kondi ikke er så god.
-NB Forår 2020 er taget lukket for besøg som andre steder med idrætsredskaber. Men Lüders er også interessant for de motiver der er standset ud i de rustrøde plader, som huset er beklædt med. Her er gengivet billeder, steder og personer fra Nordhavnens over 100 år lange historie.
+**NB** Forår 2020 er taget lukket for besøg som andre steder med idrætsredskaber.
+Men Lüders er også interessant for de motiver,
+der er stanset ud i de rustrøde plader, som huset er beklædt med.
+Her er gengivet billeder, steder og personer fra Nordhavnens over 100 år lange historie.
-[[!img luederfrise.jpg class=high caption="Havnens historie udtrykt gennem huller i metal på trappen op til konditaget."]]
+[[!img luederfrise.jpg class=solo caption="Havnens historie udtrykt gennem huller i metal på trappen op til konditaget."]]
Hvis du fra Metrostationen går ud til Kalkbrænderivej,
ser du på hjørnet fire skulpturer af Bjørn Nørgaard – de fire tumlinger foran PFA’s hovedsæte.
-Tumlingerne repræsenterer menneskets fire aldre - barndom, ungdom, voksenliv og alderdom. "Barndommen" er så skinnende at man kan spejle sig i den, hvor alderdommen er rusten og reflekterende.
-
-[[!img tumlinger.jpg class=high]]
+Tumlingerne repræsenterer menneskets fire aldre - barndom, ungdom, voksenliv og alderdom.
+"Barndommen" er så skinnende at man kan spejle sig i den, hvor alderdommen er rusten og reflekterende.
+[[!img tumlinger.jpg class=solo]]
Længere fremme ligger Kalkbrænderihavnen.
Kalkbrænderierne havde gode tider engang,
@@ -119,43 +138,50 @@ De er tegnet af hans søn – Kim Utzon.
Det er disse bygninger, der har inspireret til den hvide farve på den anden Metrostation, Orientkaj Station,
der er den eneste på de nye metrolinjer, der ligger over jorden, og indtil videre er endestation.
-[[!img paustiankran.jpg class=high caption="Jørn Utzons Paustiantempel, og et par gamle kraner ud mod Kalkbrænderihavnen. Den længst væk er indrettet med mødelokale i syv meters højde."]]
-
+[[!img paustiankran.jpg class=solo caption="Jørn Utzons Paustiantempel og et par gamle kraner ud mod Kalkbrænderihavnen.
+Den som står længst væk er indrettet med mødelokale i syv meters højde."]]
Navnet Orientkaj antyder områdets historie med handel fra hele verden.
Der er nogle gamle pakhuse i området, og Københavns Containerhavn bag et hegn.
Nord for Orientbasinnet ligger Copenhagen International School, som åbnede i 2017.
-Bygningen spiller i grønt og blåt, som en samling firkanter, der spejler både vandet i bassinet og de stablede containere, som er de nærmeste naboer.
+Bygningen spiller i grønt og blåt, som en samling firkanter,
+der spejler både vandet i bassinet og de stablede containere, som er de nærmeste naboer.
Det er Københavns største skolebygning med 25.000 kvadratmeter.
Den er del af et verdensomspændende net af internationale skoler,
hvor man følger de samme læseplaner globalt.
Det skal være muligt at flytte sin familie med jobbet og have sine børn til at gå
i en tilsvarende skole i Los Angeles, Singapore eller Nairobi.
-[[!img internationalschool.jpg class=high caption="Skolen er bygget til at matche de nuværende naboer, og hvad der måtte komme af huse i fremtiden, for der er planlagt et boligkvarter, hvor containerhavnen ligger nu."]]
-
+[[!img internationalschool.jpg class=solo caption="Skolen er bygget til at matche de nuværende naboer og hvad der måtte komme af huse i fremtiden,
+for der er planlagt et boligkvarter, hvor containerhavnen ligger nu."]]
-##Efterskrift: Til kanten af Nordhavn på cykel.
+## Efterskrift: Til kanten af Nordhavn på cykel
Indtil 2014 var området ved Oceankaj anløbssted for de største krydstogtsskibe,
men det år åbnede de store krydsttogtsterminaler på Oceankaj, længst ude i Nordhavnen.
Det er et godt mål for en ambitiøs cykeltur i området,
-med vendepunkt måske fra Cruise Terminalens udsigtstårn, sydligst på Ocean Kaj. Det vil tage et par timer at opleve hele området på to hjul
+med vendepunkt måske fra Cruise Terminalens udsigtstårn, sydligst på Ocean Kaj.
+Det vil tage et par timer at opleve hele området på to hjul
mellem containere, gamle pakhuse og grønne arealer.
-[[!img cruiseudsigtstaarn.jpg class=high caption="Udsigtstårnet på Ocean Kaj, med Refshaleøen og Amager Bakke i baggrunden."]]
+[[!img cruiseudsigtstaarn.jpg class=solo caption="Udsigtstårnet på Ocean Kaj, med Refshaleøen og Amager Bakke i baggrunden."]]
-Når man fortsætter langs metrolinien ad Sundkrogsgade fra Orientkaj Metro. Det er en kantet tur hvor man skal dreje højre-venstre-højre nogle gange. Man passerer et par af auktionshusets Bruun Rasmussens afdelinger, lagerpladser for containere, ubebyggede grunde, fitness, minigolf og UNICEFs verdenslager på vej til Oceankaj med de tre store krydstogtsterminaler. Der er stor aktivitet med busser når der er anløb (i sommerhalvåret), og meget tomt alle andre dage.
+Fortsæt langs metrolinien ad Sundkrogsgade fra Orientkaj Metro.
+Det er en kantet tur hvor man skal dreje højre-venstre-højre nogle gange.
+Man passerer et par af auktionshusets Bruun Rasmussens afdelinger,
+lagerpladser for containere, ubebyggede grunde, fitnesscenter, minigolf
+og UNICEFs verdenslager på vej til Oceankaj med de tre store krydstogtsterminaler.
+Der er stor aktivitet med busser, når der er anløb (i sommerhalvåret), og meget tomt alle andre dage.
Oceankaj er det ene yderpunkt vendt mod øst og syd.
Kattegatvej fører til den nordvestlige kant ved Skudehavnen bag Københavns Fisketorv
med udsigtspunkt over mod Hellerup.
Nordhavnstippen er et afspærret område mellem de to.
-Her bliver der fyldt op med jord fra metroarbejde, og nyt land bliver skabt.
+Her bliver fyldt op med jord fra metroarbejde, og nyt land bliver skabt.
-[[!img skudehavnsidyl.jpg class=high caption="I udkanten af Skudehavnen."]]
+[[!img skudehavnsidyl.jpg class=solo caption="I udkanten af Skudehavnen."]]
Der er planer for bebyggelse i hele området over de næste fyrre år.
Med tiden finder vi ud af, hvor metrolinjen faktisk vil fortsætte.
@@ -163,11 +189,10 @@ Men indtil videre hedder endestationen Orientkaj.
Byvandring.nu holder øje med udviklingen og arrangerer både vandreture og cykelture i området.
-
-[[!img colorcontainer.jpg class=high]]
+[[!img colorcontainer.jpg class=solo]]
"""]]
[[!tag blog vejviseren]]
-[[!tag artikel]]
+[[!tag artikel nordhavn]]
[[!meta date="2020-03-27"]]