summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2014-09-01 21:32:42 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2014-09-01 21:32:42 +0200
commit85adbfc75e7f12d5513194f9efbdb456b6984c8e (patch)
tree699760e7870d08d6e18e2f4e604a26c8d239cdab /vejviseren
parent42a6c8923ad8f4250f4adb955ab211122e3bae00 (diff)
Image sizes.
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/malmoe-skitse.mdwn20
1 files changed, 10 insertions, 10 deletions
diff --git a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
index f44f5228..76be7f90 100644
--- a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
+++ b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img flensborghus_spejl.jpg]]
+[[!img flensborghus_spejl.jpg class=solo size=400x]]
Det er værd at kigge nærmere på Malmø. Byen har i perioder stået i
stampe og i skyggen af andre. Andre gange har den været i rivende
@@ -24,7 +24,7 @@ og store forskelle, der skiller.
En af forskellene er Malmøs lange kamp for at komme ud af andre byers skygge.
-[[!img jugendgotik.jpg class=solo]]
+[[!img jugendgotik.jpg class=solo size=400x]]
Øresund er årsagen til både København og Malmø. Østersøens brakke vand mødes
og blandes med det tungere saltvand fra Kattegat. I Middelalderen førte
@@ -42,7 +42,7 @@ Byen lå på et nogenlunde tørt område mellem rørsøer ved Øresunds sumpede
Den lå på handelsvejen mellem Sjælland og Skåne, ruten op og ned gennem Øresund.
Byen blev købstad omkring 1250 og blev hurtigt en af Danmarks vigtigste byer.
-[[!img peterkyrka-davidgoliat.jpg class=solo caption="David og Goliat, kalkmalerier Johannes Døberens kapel i Skt Peters Kirke."]]
+[[!img peterkyrka-davidgoliat.jpg class=solo size=400x caption="David og Goliat, kalkmalerier Johannes Døberens kapel i Skt Peters Kirke."]]
I Gamla Stan findes gamle bygninger som den middelalderlige Skt. Peters kirke.
Den er tvillingekirke til Vor Frue i København, som gik til ved brand og
@@ -72,7 +72,7 @@ Gennem held i uheld var han engang kommet i besiddelse af et lille bjerg af toba
og tjente sig en formue på salget. Dermed startede en kæmpe udbygning af
Malmø ud i en lavvandet del af Øresund.
-[[!img IMG_8525.jpg class=solo caption="Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kochs og Frans Suells huse lige ved hinanden. Begge var magtfulde købmænd af tysk oprindelse, men i øvrigt var der næsten 300 år imellem dem."]]
+[[!img IMG_8525.jpg class=solo size=400x caption="Ved den gamle havnefront ligger Jørgen Kochs og Frans Suells huse lige ved hinanden. Begge var magtfulde købmænd af tysk oprindelse, men i øvrigt var der næsten 300 år imellem dem."]]
Byen blomstrede op i slut-1800-tallet med jernbane og industri,
og voksede til mod havnen og i alle andre retninger. Industriens og
@@ -88,7 +88,7 @@ industri, kunst og håndværk. Udstillingen løb over sommeren 1914.
Så i august trak kejserrigerne Tyskland og Rusland sig ud, for de var
kommet i krig med hinanden, og så var kun de mindre kongeriger Sverige og Danmark tilbage.
-[[!img xxbaltiska.jpg class=solo]]
+[[!img xxbaltiska.jpg size=250x]]
### Hjemmet og Kranen, Tårnet og Broen
Malmø fik dynamik igen efter nogle årtier. Fra 1930’erne blev byen i
@@ -97,7 +97,7 @@ byggede murstenshuse og ordentlige lejligheder. Det ligner et udtryk
for ”Folkhemmet”, et begreb, som den socialdemokratiske leder
(og Malmødreng) Per Albin Hansson satte som idealet for Sverige.
-[[!img moriskanrose.jpg class=solo caption="Folkets Park ved Möllevången blev arbejderbevægelsens egen park, og er idag en af byens oaser."]]
+[[!img moriskanrose.jpg class=solo size=400x caption="Folkets Park ved Möllevången blev arbejderbevægelsens egen park, og er idag en af byens oaser."]]
Vigtigst blandt byens industrier var Kockums skibsværft, der havde
15.000 arbejdere, da det var størst. Den kæmpe Kockumskran blev rejst
@@ -109,7 +109,7 @@ I sidste ende gik også Malmøs storværft ned. I 2002 blev kranen skilt ad
og bugseret bort til Sydkorea. Hyundai havde købt den for en enkelt
dollar og løftet om bortskaffelse. Byen havde mistet sit industrielle omdrejningspunkt.
-[[!img kockumskranen_500.jpg class=solo]]
+[[!img kockumskranen_500.jpg class=solo size=400x]]
Som sin opgave havde kranen løftet fundamenter til pylonerne i Øresundsbron,
og på en måde var den med til at åbne den nyeste epoke i Malmøs saga.
@@ -119,7 +119,7 @@ til København, men det fik ikke opbakning. Måske fordi København er
Tårnenes By (i flertal) – og et enkelt meget stort tårn ville kunne
gøre de andre til skamme? I Malmø havde man til gengæld brug for et fyrtårn for fremtiden.
-[[!img torsohundsurf.jpg class=solo]]
+[[!img torsohundsurf.jpg class=solo size=400x]]
Neden for skyskraberen ligger et stort område af tæt og lavt byggeri
med vand og grønt imellem. Det opstod af boligmessen Bo01, en stor
@@ -134,7 +134,7 @@ Fra Västra Hamnens elegante promenade er der en skøn udsigt til Öresundsbron.
Den forbinder de to sider af Øresund der hængte sammen i 500 år, indtil de
blev skilt ad ved krig i 1658. Siden 2002 hænger siderne atter sammen.
-[[!img havnefront.jpg class=solo]]
+[[!img havnefront.jpg class=solo size=400x]]
Der er masser af forskelle på København og Malmø, og på dansk og svensk.
Men oplev forskellen i stedet for at stole på fordommene. For eksempel var
@@ -144,7 +144,7 @@ Københavnerne tager til Malmø igen.
Det vil byvandring.nu gerne hjælpe med.
-[[!img mollevanghandel.jpg class=solo]]
+[[!img mollevanghandel.jpg class=solo size=400x]]
"""]]