summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2016-02-04 19:01:27 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2016-02-04 19:01:27 +0100
commit54fa5d321a9e2e8ec3d8978a1b9c480e8d0564ef (patch)
treeee410323763ea08afcc6dc5f926a5b68b20f0e43 /vejviseren
parent12483b05a5f29d551313f2690824d9849b952ab9 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/tordenskold.mdwn2
1 files changed, 1 insertions, 1 deletions
diff --git a/vejviseren/tordenskold.mdwn b/vejviseren/tordenskold.mdwn
index 795a5806..74901ed6 100644
--- a/vejviseren/tordenskold.mdwn
+++ b/vejviseren/tordenskold.mdwn
@@ -78,7 +78,7 @@ Unge Lehn var søn af Johan Lehn, Tordenskjolds husvært I Strandgade. Dette giv
###Tordenskjold og Kold.
-Den nye film spinder sin egen ende over Tordenskjolds død, og holder unge Lehn udenfor. Filmen holder fortid og nutid uanstændigt tæt op mod hinanden. Og når instruktøren og manuskriptforfatteren skal psykologisere over Tordenskjold, så introducerer han en 1700-tals psykolog ved navn Doktor Mabuse. Det er i stedet for at vifte en usynlig belærende pegefinger. Jeg accepterer de ærlige anakronismer under vejs, og filmen føles ikke som et kostumedrama. I tidens barokke ånd pirrer den tilskueren med snurrige og svulstige detaljer. Hvis den giver køb på noget, der var vigtigt i tiden, så er det religionen som ledetråd i samfundet, men det lader ikke til at tro eller kirke holdt den historiske Tordenskjold tilbage, før han skulle begraves (og så var det kammertjener Kolds problem). Filmen viser af en søhelt fare vild på fredens forræderiske landeveje, og fremstiller et umage venskab jeg kan tro på. Min største anke er at den tysktalende dialog er ret stiv. *Tordenskjold og Kold* en barok og lystig fortælling om at dø på det helt forkerte tidspunkt.
+Den nye film spinder sin egen ende over Tordenskjolds død, og holder unge Lehn udenfor. Filmen holder fortid og nutid uanstændigt tæt op mod hinanden. Og når instruktøren og manuskriptforfatteren skal psykologisere over Tordenskjold, så introducerer han en 1700-tals psykolog ved navn Doktor Mabuse. Det er i stedet for at vifte en usynlig belærende pegefinger. Jeg accepterer de ærlige anakronismer under vejs, og filmen føles ikke som et kostumedrama. I tidens barokke ånd pirrer den tilskueren med snurrige og svulstige detaljer. Hvis den giver køb på noget, der var vigtigt i tiden, så er det religionen som ledetråd i samfundet, men det lader ikke til at tro eller kirke holdt den historiske Tordenskjold tilbage, før han skulle begraves (og så var det kammertjener Kolds problem). Filmen viser af en søhelt fare vild på fredens forræderiske landeveje, og fremstiller et umage venskab jeg kan tro på. Min største anke er at den tysksprogede dialog er ret stiv. *Tordenskjold og Kold* en barok og lystig fortælling om at dø på det helt forkerte tidspunkt.
"""]]