summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/underground.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawkvAQ2pGG272FFZHZbpuyAFEGhj3ph3p9I <Paul@web>2013-08-19 15:55:41 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2013-08-19 15:55:41 +0200
commit30dcaddc1fbf32bf3033f2943424d59d4b415142 (patch)
tree0ed07cb58637a985897305ae234bd467301a6cb1 /vejviseren/underground.mdwn
parentd8bd1e3c2a98c8ef4b9a06b8bccb48953c9bbea2 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/underground.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/underground.mdwn15
1 files changed, 15 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/underground.mdwn b/vejviseren/underground.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..3a176f57
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/underground.mdwn
@@ -0,0 +1,15 @@
+# Sic Transit Nørreport Underground
+
+I august lukkede Danmarks første undergrundsperron. Den kom i drift i 1919 og var en eftertanke i planlægningen. I 94 år nåede den at være fjerntogsperron på Københavns travleste station.
+
+Peronnen var smal, og togene stopppede med hvinende bremser. Her var damp eller lugten af diesel, mens mennesker stod klumpet sammen. Peronnen var endeløs, oplyst af blegt neonlys. Overhovedet ikke et rart sted - men et knudepunkt i trafikken som vi trolig fandt os i. Om det så var ved at stikke hovedet i en avis, proppe en smøg i kæften eller musik i ørerne.
+
+Nu er den lukket for arbejde, og opstår i ny og mere menneskevenlig form til April 2014. Det er tilladt at tænke tilbage på dette forfærdelige sted med vemod.
+
+**tag på byvandring.nu - i morgen kan det være for sent!**
+
+[[!img rejsekort.jpg class=deco]]
+[[!img norreportforbi.jpg class=deco]]
+[[!img norreportslut.jpg class=deco]]
+
+[[!meta date="2013-08-10"]]