summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/udfordringen.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-03-19 15:07:16 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-03-19 15:07:16 +0100
commit22e495f03b14348c1eb1b2316fcf5ff8b8b41674 (patch)
treeb14eeb9a479044ff548853707b24cce76ffc79a3 /vejviseren/udfordringen.mdwn
parent6bdab564df545d3efb43456972341c143d045175 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/udfordringen.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/udfordringen.mdwn8
1 files changed, 4 insertions, 4 deletions
diff --git a/vejviseren/udfordringen.mdwn b/vejviseren/udfordringen.mdwn
index ca687b64..13128f27 100644
--- a/vejviseren/udfordringen.mdwn
+++ b/vejviseren/udfordringen.mdwn
@@ -21,13 +21,13 @@ Byvandring med larm, trafik og bygninger af spredt alder, der ikke udstråler ha
[[!img Nbro-station-s.jpg align="right" size="" alt=""]]
-Biler og busser trænger gennem viadukten. Stopper for rødt foran et rum af rivende færdsel og umage bygninger. Nørreport Station, der krummer sig i grafittimalet funkis. Trafiklysene på Navnløse Plads sætter klumper af fodgængere i bevægelse – motorer starter, og cykler drejer lovpligtigt eller skærer sig hasarderet gennem mængden. Det er København, hvor byen er stresset og allermest sig selv.
+Biler og busser trænger gennem viadukten. Stopper for rødt foran et rum af rivende færdsel og umage bygninger. Nørrebro Station, der krummer sig i grafittimalet funkis. Trafiklysene på Navnløse Plads sætter klumper af fodgængere i bevægelse – motorer starter, og cykler drejer lovpligtigt eller skærer sig hasarderet gennem mængden. Det er København, hvor byen er stresset og allermest sig selv.
Navnløse Plads ligger hvor Nørrebrogade ender ved viadukten– og fortsætter i Frederikssundsvej. Fra Frederiksberg kommer Nordre Fasanvej – og det er Lygten der fører nordpå mod Bispebjerg. Et stort trafikkryds midt i København
-Navnløse Plads. Det er en tilsnigelse, for hjørnet af pladsen hedder Lyngsies Plads, med blostensbelægning, skulptur og en buste af Lyngsie, der ledte Arbejdsmændenes forbund. Den Der lille stationsbygning hørte til Slangerupbanen. Med den i ryggen kan vi tage bestik af krydset.
+Navnløse Plads. Det er en tilsnigelse, for hjørnet af pladsen hedder Lyngsies Plads, med brostensbelægning, skulptur og en buste af Lyngsie, der ledte Arbejdsmændenes forbund. Den Der lille stationsbygning hørte til Slangerupbanen. Med den i ryggen kan vi tage bestik af krydset.
-På den anden side af Lygten ulmer en blok af en transformatorbyging i røde mursten. Ved siden af Nørreport station et forsiret lejlighedshus fra 1904, og nede ad Nordre Fasanvej ligger andre og umage gamle huse fra den tid. Skrås over Lyngsies Plads ligger en moderne nyere bygning i brutalistisk svulmende beton, med skilte der skriger på opmærksomhed for supermarked og sengetøjslager. Frederikssundsvej har lave skure og en tom plads, før solide 30’er-ejendomme rejser sig betryggende.
+På den anden side af Lygten ulmer en blok af en transformatorbyging i røde mursten. Ved siden af Nørrebro station et forsiret lejlighedshus fra 1904, og nede ad Nordre Fasanvej ligger andre og umage gamle huse fra den tid. Skrås over Lyngsies Plads ligger en moderne nyere bygning i brutalistisk svulmende beton, med skilte der skriger på opmærksomhed for supermarked og sengetøjslager. Frederikssundsvej har lave skure og en tom plads, før solide 30’er-ejendomme rejser sig betryggende.
Mikset fortsætter i menneskebilledet. Det er en kæmpe korsvej mellem to etnisk blandede bydele. Mellemblond, arabisk, somali, engelsk, inuit, og ukendt. Hvad der nok skal afskrække nogen. Men det er fremtidens København i et kaotisk clash.
@@ -62,7 +62,7 @@ På Superkilen er selv kloakdækslerne fra hele verden. [[Læs om dem her.|/vejv
##Op og ned på Nørrebro
Nørrebroparken og Superkilen ligger på det gamle jernbaneterræn. Førhen vendte boligerne ryggen til stedet, og fabrikkerne lå op ad banen. Nogle af industriens tunge virksomheder lå på Nørrebro; Atlas, Titan, General Motors. Da arbejdspladserne rykkede også væk i 1960’erne og 70’erne. Nogle fabrikker blev revet ned væk og gav plads til bebyggelse, såsom Papirfabrikkerne, hvor Mjølnerparken er i dag. – og Glud og Marstrand, der nu er Emaljehaven. Det er med til at give kvarteret sin egen stil.
-Nørrebrogade har haft sine op og nedture. Det blev en aktiv gade med flotte forretninger, selvom det ikke var et velstående kvarter. Der var handskemager og danseskole i samme bygning som den store Nora Bio – og talrige specialforretninger som naboer. Men fra 60’erne flyttede mange til forstæderne, og de nye indkøbscentre trak kunder fra vidt og bredt. I dag er der Elgiganten i det gamle Nora Bio, og stort set kun Jupiter Cykler stammer tilbage fra 60’erne (men bygningen er nu). Der er både guldsmede og bagere med dansk-arabisk klientel og temmelig mange shawarmabarer, når man går fra den gamle remise og op mod Nørreport Station igen.
+Nørrebrogade har haft sine op og nedture. Det blev en aktiv gade med flotte forretninger, selvom det ikke var et velstående kvarter. Der var handskemager og danseskole i samme bygning som den store Nora Bio – og talrige specialforretninger som naboer. Men fra 60’erne flyttede mange til forstæderne, og de nye indkøbscentre trak kunder fra vidt og bredt. I dag er der Elgiganten i det gamle Nora Bio, og stort set kun Jupiter Cykler stammer tilbage fra 60’erne (men bygningen er nu). Der er både guldsmede og bagere med dansk-arabisk klientel og temmelig mange shawarmabarer, når man går fra den gamle remise og op mod Nørrebro Station igen.
[[!img Norrebro_01592.jpg align="right" size="" alt=""]]
*Blik på Remisen som den tog sig ud ca. 1970*