diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2020-03-16 19:15:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-06 10:36:37 +0200 |
commit | e30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch) | |
tree | d81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md | |
parent | c0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff) |
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command:
```
perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})'
```
Diffstat (limited to 'vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md | 255 |
1 files changed, 255 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md b/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md new file mode 100644 index 00000000..88d4ec6d --- /dev/null +++ b/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md @@ -0,0 +1,255 @@ +[[!meta title="Tom Kristensens Københavnerår 1896 - 1946"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img tom-kristensen.jpg class="tall" link="tom-kristensen-i-kbh"]] + +Tom Kristensen levede vidt og bredt i København gennem et +halvt århundrede. Hans odyssé begyndte ved Nyhavn, og nåede +til afgrundens rand. Han opsamlede byens rytme og rastløshed, +og gav den udtryk i rappe fejlfri vers og bidsk prosa. + +[[Læs mere...|tom-kristensen-i-kbh]] + +""" +else=""" + +# Tom Kristensens 50 københavnerår 1896 – 1946 + +Han boede i København fra han var tre år og på kanten af +sproget – og halvtreds år frem. Han opsamlede byens rytme og +rastløshed, og gav den udtryk i rappe fejlfri vers og bidsk +prosa. + +Her følger vi cykelbuddets hastige ridt gennem gadens +skilteskov i digtet Middag (1922): + +> Skyggen var hastig og flimred på Baggrund +> Af spraglede skilte i gult og i blåt, +> Skilte så røde som Dannebrogs Flagbund +> Skilte så røde som Kød, der er råt, +> Skilte i gult som en mat Citron +> Skilte i bladgrønt og skilte i okker, +> Skilte som ferskner og skilte som Lax +> Og skilte som bare pokker. + +[[!img Tomk1921.jpg class="tall" alt="Tom Kristensen 1021"]] + +Byen har en hektisk rytme, farlige farver og momenter af +usikkerhed og angst. Helt håndgribeligt er hans frygt, efter +en hest havde væltet ham af cyklen i diget Vestergade 1924. + +> Ud fra gadens mange porte +> rager lange hestemuler, +> gule brune, hvide sorte, +> som fra mørke dyrehuler +> Her er alle hestes gade +> Her er alles hestes stald +> Her er luften gennemknitret +> Af et evigt piskeknald. + +Stemningen i de tidlige digte er anderledes end hos den +fordrukne journalist Jastrau i Hærværk fra 1930. Han er +lusket ind på arbejdspladsen efter fyraften. Dagbladet i +romanen er modelleret over Politiken, hvor Tom Kristensen +selv arbejdede. + +> Men gennem ruderne som aftenregnen havde skraveret med +> lange, punkterede linjer, flimrede lysene fra det våde torv. +> De kastede et skær op under loftet, uroligt og bevægeligt +> som et nordlys blandet af sporvognenes farvede lygter og +> bilernes skarpe projektører. + +Den sidste sporvogn er kørt i remise, og der er ikke bilers +trafik over Rådhuspladsen. København er blevet mere tam siden +Tom Kristensen skrev ”Skøn som en sønderskudt Banegård” i +Landet Atlantis. + +I 1930 kunne Jastrau i romanen gå Bar des Artistes. + +> Øjeblikkelig døvedes de af en stærk summen af stemmer og en +> fjern klynken fra en grammofon, en hawaiiansk guitar. Et +> rødgult skær af tapeter og en blålig tobakståge drog dem +> straks ind i en uvirkelig verden. + +Det bygger på baren i Hotel Kong Frederik i 1930’erne, men i +dag er der en ædruelig lounge med en kaffeautomat for gæster i +hjørnet. Og den mørke baggård med udsigt til nattehimlen – +hvor stordrankeren den Evige Kjær flår en betændt kindtand ud +med en knivtang? Det er et åbent område med væg-til-væg tæppe +og stuepalmer der småfryser under ovenlysvinduerne. + +Stjernehvælvet og afgrunden er på større afstand i dag, end på +Tom Kristensens tid. + +## Omflakkende opvækst + +Tom Kristensen var født i London, på Regent Park Road, hvor +vejen skifter fra at være en pæn gade til en proletargade. +Faderen drømte om Amerika, men søgte tilbage til København, +da det store gennembrud udeblev. + +Første bopæl i København var Store Strandstræde ved Nyhavn. Et +fattigt kvarter, hvor Tom lærte sproget og rytmen, og fik øre +for den store verdens navne: + +> Hotellet Dagmar Hansen og Caféen Mozambique +> Stod fjernt i Horizonten om min Barndoms Odyssé +> Og funklede med skiltene og dunkende musik +> Og skreg i Sømandsdille til om Natten Klokken tre. +*(Fra "Nyhavns-Odyssé", 1922)* + +[[!img nyhavn_600.jpg class="solo" alt="Nyhavn"]] + +Gennem Toms barndom flyttede familien hele ti gange. Det gav +ham både en social orienteringssans, men bidrog også til hans +rastløshed – før rejsen endte i en funktionærbolig i +Cikoriefabrikken i Valby. I ungdomsårene frekventerede han +*Valbyparnasset*, der normalt holdt til hos kunstmaleren +Jørgen Christian Jørgensen, som især levede af at male +mellemtekster til stumfilm hos Nordisk Film. + +> ... når de politiske debatter larmede, for der kom folk, der +> skulle blive nazister, og folk der skulle blive kommunister, +> havde J. Chr. Jørgensen den vane, at han sad på en stol +> noget afsides, som den ideelle vært bør være det. Han sad +> foroverbøjet som en spinkel bonde, med den ene hånd over +> shagpibens hovede og læberne stramt samlet om pibespidsen og +> stirrede mod gulvet, mens han lyttede. Kun når der faldt en +> bemærkning, der var alt for urimelig, fjernede han piben for +> at få plads til at le. + +[[!img valbyparnas.png class="solo" alt="Valbyparnasset" caption="Beskedne rammer for store tanker: Valbyparnasset i 1923. Jørgen Chr. Jørgensen er nr. 3 fra højre, Emil Bønnelycke sidder lige under lampen i midten, og Tom Kristensen læner sig tilbage i højre side."]] + +Tom Kristensen var vokset op som digterspire med intellektuel +appetit. Han havde også været en begavet dreng, der fik en +langt bedre uddannelse end sine forældre. Han fik offentlig +støtte til at gå på præmieskolen på Vesterbro, hvor han gik +sammen med digterkammeraten Emil Bønnelycke - og senere på +Henrik Madsens gymnasium på Vodroffsvej, hvor han måtte finde +sig i drilleri for sin jævne baggrund. Det var dog en skole +han var glad for: + +> Ude i byen sagde man at Henrik Madsens Skole var en +> antiklerikal jødeskole. At den var antiklerikal, vil jeg nu +> sætte et spørgsmålstegn ved. Der blev undervist efter +> Frederik den Stores princip, at her på hjørnet af +> Vodroffsvej og Phillipavej med et spiritisttempel som nabo, +> fik enhver lov til at blive salig i sin tro. Hver uge havde +> vi en time i religion; men den arme frimenighedspræst, der +> havde påtaget sig hvervet, må have følt sig hensat i helvede, +> for vi drenge var næsten alle antiklerikale. Og i den retning +> gjorde jeg hurtige fremskridt. Jeg egnede mig ypperligt til +> ugudelighed, da jeg var den af os, der kendte Bibelen bedst. +*(Fra erindringerne ”Aabenhjertige Fortielser”.)* + +Det var en selvstændigt tænkende ung mand, der som 21-årig kunne udsende et [[manifest om, hvordan byen skulle ses og beskrives.|/manifest-1914]] + +[[!img madsensskole.jpg class="solo" alt="Henrik Madsens Skole"]] + +Vodroffsvej er også med i Hærværk, hvor hovedpersonen Ole +Jastrau søger et opgør med kommunisten Sanders, der i sin +nævenyttige idealisme har givet Jastraus ægteskab et sidste +hjælpende skub mod opløsning: + +*På hjørnet af Vodroffsvej lå en forvirring af lave huse, et +frønnet lysthus, der lignede en forfalden musiktribune, nogle +plankeværker og et stykke ujævn brolægning, der førte ind til +en fireetagers bygning, der var uden mening eller sammenhæng +med omgivelserne, blot rejst på højkant i en dunkel forudanelse, +om at der engang måtte blive høj bebyggelse her. Bag huset lå +en have på størrelse med en grøft, klemt nede mellem bygningen +og Svineryggens skråning.* + +På denne grund ligger i dag en flot bygning i 1930’ernes funkisstil. + +[[!img vodroffsvigarkassehus.jpg class="solo" alt="Funkishus"]] + +## Åbenbaringer på Vesterbro + +Tæt derved er Stenosgade med den katolske kirke, som Jastrau i +Hærværk også får et mellemværende med. + +> Indtrykket af den korte Stenosgade var forvirrende, indtil de +> stod ud for Jesu Hjertes Kirke med tårnet og de spidsbuede porte. +> Så var gaden let fattelig, den røde kirke, der lå skubbet ind i +> række med beboelseshusene, de røde, klosteragtige mure, +> præsteboligen og skolen til venstre, og den private ejendom til +> højre, som åbenbart var blevet smittet af katolicisme og havde +> skudt et umotiveret spir. Det spidsbuede udtryk lurede på at +> kunne brede sig som en from mine over hele den side af gaden. +> De protestantiske privatejendomme på den anden side var som +> skumring. + +Nu er vi på Vesterbro, et af byens mest travle kvarterer. +Travlheden er begejstret beskrevet af Toms barndoms- og ungdomsven +Emil Bønnelycke, her i et uddrag i digtet Vesterbrogade fra 1918: + +> En virak af biler, blå røg og benzin, +> og cykler der kimer i bar symphonier. +> En dønning, en malmstrøm, åh dagen er min. +> Er dens frejdige elsker og frier. +> I dag synes alle bekymringer fjerne. +> I dag er der vokset et træ i min hjerne… +> Men manna og løv og mærkværdige farver +> Og sommerinsekter og majmyg og larver. + +”Bønne” havde let til begejstring og idealisme, havde tidlig +succes og hjalp den mere komplekse Tom til anerkendelse som +digter. Men Tom havde det ikke let med frelsen – og heller +ikke i længden med sin gamle ven. + +Hr. Kistensens åbenbaringer kommer ikke nemt, men er så meget +desto mere nådegaver. Hør nu fra Hærværk. + +> "Du," brummede [Steffensen], da Jastrau kom ud fra butikken +> igen. "Istedgade er nu en dejlig gade." +> "Hvorfor det?” +> "Fordi den er lang." +> Jastrau skulle lige til at le. Men så opdagede han Steffensens +> fjerne, skinnende blik. Og han måtte selv stirre ned ad den +> lange gade. Uendelig var den. Formiddagssolen lynede i et +> mylder af åbentstående vinduesruder som i vanddråber, og +> langt ude ved Enghave Plads blev de grå og gule facader +> luftige som fjerne bjerge, indtil de opløstes i en flimrende +> tåge. + +## [[Byvandringer på Vesterbro|vesterbro]] + +Fra Vesterbro kan man vandre med Tom Kristensen ad +[Vesterbros Passage – der var byens moderne hovedstrøg i 1930|/vejviseren/vejviser-1930/] +– og se om man når helskindet frem til Rådhuspladsen. + +Jeg vil dog slutte turen med et par strofer fra indgangen af +”Drømmen om Frederiksberg Have” fra 1936, hvor Tom Kristensen +trods al uro kan forsone sig med den danske idyl: + +> Hør, hvor det regner i Drømmenes Have! +> Hør, hvor det mildner med monotoni! +> Støtten af Enevoldskongen går roligt, +> Lavet på sin Sokkel hen ad en Sti. +> Borgerligt stille og kongeligt ene, +> Blottet for alle monarkiske Tegn +> Klædt som det bør sig i Efterårsvælden +> Skrider han mod mig i Træernes Regn. + +> Dæmpet af Mødet med Regnen og Roen +> Og hans fortrolige, grå majestæt +> Sagtner jeg ’Gangen, forsones med Regnen, +> Føler jeg mig som en Konge forklædt. +> Hen ad en Gangsti som lavet på en Sokkel +> Vandrer jeg fyldt af hans Tavshed og Ånd, +> Tavs på hans Bud ind i Drømmenes Have +> Uden han truende løfted sin Hånd.* + +[[!img havenetre.jpg class="solo" alt="Statue"]] + +[[Ture i Frederiksberg og Frederiksberg Have|frederiksberg]] + +[[Til overblik over Tom Kristensen og 1930-temaet|/vejviseren/1930-overblik/]] + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren]] +[[!tag artikel personer tom_kristensen tid 1930-erne]] +[[!meta date="2014-01-20"]] |