diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2020-03-16 19:15:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-06 10:36:37 +0200 |
commit | e30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch) | |
tree | d81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/hca_og_byen/index.md | |
parent | c0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff) |
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command:
```
perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})'
```
Diffstat (limited to 'vejviseren/hca_og_byen/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/hca_og_byen/index.md | 266 |
1 files changed, 266 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/hca_og_byen/index.md b/vejviseren/hca_og_byen/index.md new file mode 100644 index 00000000..a07e811b --- /dev/null +++ b/vejviseren/hca_og_byen/index.md @@ -0,0 +1,266 @@ +[[!meta title="Der var så gyseligt inde i byen - H.C. Andersen og den store stad"]] + +[[!if test="included()" then=""" +[[!img hcarosenborgsvinedreng.png class="blog" link="/vejviseren/hca_og_byen"]] + +København ligger mellem linierne i H.C. Andersens forfatterskab. +Kongens by - og bylivet i det hele taget - er beskrevet eventyrlig, idyllisk og gyselig i hans forfatterskab. + + +[[Læs mere...|vejviseren/hca_og_byen]] + +""" +else=""" + +# Der var så gyseligt inde i Byen - H.C. Andersen og den store Stad +af Paul Hartvigson, 31.3. 2019 + +*”Der er så dejligt ude på landet”* i H C. Andersens Eventyr, +med andedam, skræppeblade, herregårde og det lille hus der ligger ”hist hvor vejen slår en bugt”. + +H.C. Andersen var alligevel bybo. Hjembyen Odense var Kongerigets andenstørste by dengang, +selv om den fynske natur rakte ind over alt, i købstaden som åen bugter sig igennem. +I over 50 år var København base og omdrejningspunkt for digterens liv. +Hans mange rejser bragte ham til store stæder som Paris, Rom, London og Konstantinopel. + +H.C. Andersen er bybo, men ikke rigtig bymenneske, +og en vis uro ved byens uforudsigelige verden skinner igennem i hans værk. + +## Andersen ankommer + +> Mandagmorgen den sjette September 1819 saae jeg fra Frederiksberg Banke første Gang Kjøbenhavn; +> derude steg jeg af med min lille Bylt og gik igjennem Haven, den lange Allee og Forstaden ind i Byen. + +[[!img frederiksbergudsigt1820.png class="high" caption="Udsigten fra Frederiksberg Slot ind mod København er fra 1820, året efter Andersens ankomst."]] + +Det er nemt at forestille sig turen gennem den kongelige have og alleen, +og det anderledes travle stykke forstad, hvor Vesterbrogade løber i dag. +Man kan godt forestille sig bondemanden fra *Hvad Fatter Gør er Altid det Rigtige* foretage sine uheldige byttehandler her, +i det leben der var med uofficielle prangeri uden for byens porte. +Jo nærmere byen kommer, des større er bondemandens ydmygelse. +Og man kan forestille sig den kro, hvor han sætter sig ind med sin sæk med rådne æbler til sidst. + +> ”Mange fremmede var her i stuen, hestehandlere, studehandlere og to englændere, +> og de er så rige, at deres lommer revner af guldpenge; væddemål gør de, nu skal du høre!” + +Et eventyrligt held vender bondemandens skæbne, uden han når helt til markeds. + +Den første dag i København gik Andersen urørt gennem mylderet, som han ikke forstår, og som ikke gælder ham. + +> Aftenen før jeg kom var just udbrudt den saakaldte »Jødefeide«, +> der da strakte sig gjennem flere af Europas Lande; +> hele Byen var i Bevægelse, stor Menneskestimmel paa Gaderne; +> dog al den Larm og Tummel overraskede mig ikke, den svarede just til det Røre, +> jeg havde tænkt mig, der altid maatte være i Kjøbenhavn, min Verdens Stad. + +”Jødefeiden” var et angreb fra nogle københavnere på byens jøder, +med afsæt i den økonomiske krise, som jøderne ingen indflydelse havde haft på. +Det kom fem år efter de danske jøder havde fået nærmest lige rettigheder, +så den integration gik frem og tilbage. +Historien om Jødefejden vender vi tilbage til i Efteråret 2019. +Også om H.C. Andersen og hans mange jødiske venner. + +[[!img joedefejde.jpg class="high" caption="Soldater beskytter en gammel jøde ved Nikolaj Kirke. +Frederik VI endte med at slå hårdt ned på jødeforfølgelserne i København, da de havde stået på i næsten et halvt år. +(... gyseligt at see hvor den Ene puffede og stødte den Anden, hvor de nippedes og nappedes... fra Vanddråben, se længere nede.)"]] + +Det var mødet med en uforskammet billethøker ved det Kongelig Teater, +der fik den håbefulde unge Hans Christian til at flygte i panik. +Her ved porten til hans længsler blev bylivet for påtrængende for den unge nytilkommer. + +## Øjne så store som Rundetårn + +> ”Der kom en soldat marcherende hen ad landevejen: én, to! Én, to!” + +Fyrtøjet var det første eventyr i den første samling af H.C. Andersens eventyr fra 1835. +Soldaten kommer til den store by. +Han har fået guldet af hundene, hvor den største har øjne så store som Rundetårn, +og der er andre referencer, der smager af København. +Soldaten forlyster sig og ”går på Komedie og i Kongens Have”. +Han formøbler sine penge, og opdager fyrtøjets sande magt, får kysset prinsessen. +Og da han bliver fanget, bliver han sat i kachotten. +Og det er her han råber ud og får en forbipasserende skomagerdreng. + +[[!img domhus_arrestvindu.jpg class="high" class="solo"]] + +Her er et vindue til C.F. Hansens Arresthus i Slutterigade. +På mine byvandringer påstår jeg rask væk, at det var lige dét sted, som inspirerede H.C. Andersen. +Og når han er passeret gennem Slutterigade har fanger kigget ud på ham gennem underetagens tremmer. +Men det kunne lige så godt være arresten i Fåborg, +Varde eller Ebeltoft, som læserne tænkte på, når de sad med historien. + +Og selvfølgelig kan H.C. Andersen ikke kalde det København, +når soldaten foranstalter en politisk omvæltning, +og får ikke bare prinsessen og det halve kongerige, +for H.C. Andersen så på den egenrådige landsfader Frederik VI med ærefrygt, +og kom tæt på de senere konger, Christian VIII og Frederik VII. + +[[!template id=note text="""En politisk ukorrekt og sexistisk soldat. +Han halshugger heksen (sin kvindelige arbejdsgiver), bare fordi hun er en heks. + +Han bortfører prinsessen og kysser hende mens hun sover. +> ”Soldaten måtte kysse hende, han kunne ikke lade være, for det var en rigtig soldat”. +Det er jo et #metoo moment lige dér. + +Og hvad der kunne være hans sidste ønske før han skal henrettes: +Han beder om at ryge! Det er jo ikke et godt eksempel i dag!"""]] + +## Idyl i byen + +H.C. Andersens eventyr kan udspille sig i hvilken som helst by. +Den standhaftige tinsoldat kommer fra haven og i rendestenen, +snemanden lever sit korte liv i en gård i en by, +og Kay og Gerda fra Snedronningen lever lige over for hinanden i et par huse i en smal gyde. +Og læserne kunne forestille sig optoget i Kejserens Nye Klæder og Klods Hans på deres hjemmebane. + +[[!img hcaskorstenskyline.png class="high" caption="Det er alt for meget - siger Hyrdinden i eventyret - Det kan jeg ikke holde ud. Verden er alt for stor!"]] + +Dette er H.C. Andersen underspillet. +Han ser detaljen, det genkendelige, og skal ikke have placeret Christiansborg +eller Sankt Petri spir i billedet, når han skriver. +Det er netop ikke stilen i hans eventyr. + +H.C. Andersens selvbiografi *Mit Livs Eventyr* byder ikke på mange tidsbilleder af København. +Han når at oprulle et omfattende galleri af kendte kunstnere i København, +og som sådan er bogen en fantastisk nøgle til hovedstaden i den periode vi kalder Guldalderen. + +Et sted er der dog et rørende billede af familiens Collins bolig, +der blev et andet hjem for digteren, en gammel gård ved den fornemme Bredgade, med palæer som naboer. + +> Da Kjøbenhavns Østerport stod for Enden af Østergade, +> og det nuværende Kongens Nytorv var aaben Mark, +> laae der henimod St. Anna Kapel, et Landsted, hvor den spanske Minister boede om Sommeren; +> det var dette Huus, der siden længe, til for faa Aar siden, laae skjævt og kantet, +> en Bindingsværks Bygning i den anseelige Gade; +> en gammeldags Træ-Altan førte op til Indgangen i første Stokværk; +> det indre, snevre Gaardsrum havde sit kluntede Trægalleri under det fremspringende Tag, +> men ud til Gaden selv bredte et gammelt Lindetræ sine Grene hen over Gaarden mod den spidse Gavl. +> Dette Huus skulde blive mig et forældreligt Hjem, +> og hvo dvæler ikke gjerne ved at skildre Hjemmet? +> Nu pranger her en ny, pyntelig Gaard. + +Han udbreder temaet i fortællingen ”Det Gamle Hus”. + +[[!img collinskegaard.jpg class="high" caption="Den Collinske gård ca. 1850, dog uden grønne træer, som H.C. Andersen har med i beskrivelsen."]] + +Man kan også kigge i Vejviseren, hvis man skal have styr på København i 1800-tallet. +Her kan man se hvem som er hvem, hvor de bor (blandt andet H.C. Andersen), +og ikke mindst hvor fornemme de er, i vores artikel om [[Vejviseren fra 1845|/vejviseren/vejviser_1845/]] + +## København genkendt og gyselig + +H.C. Andersens første roman har en meget københavnsk titel *Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i Aarene 1828 og 29*. +Fodreise er skrevet i en fabulerende og kunstfærdig stil. +Den foregår på det bestemteste i København, hvor Børsen, Druknehuset, +Langebro, Vor Frelser Kirke og Amagerport optræder. +Alligevel er stederne udstyr i en tankeleg, som byggeklodser hos et barn +eller kulisser i tankernes teater. + +En sjældent eventyr, der foregår i København er Lykkens Galoscher. +Fortællingen er nærmest en fantastisk og filosofisk novelle. +Etatsråd Pram søger forgæves at komme fra Østergade hjem til Christianshavn, +men er endt i Kong Hans' tid på grund af det magiske fodtøj. +Og når fortællingen skal rejse i tid, er det mest overbevisende at det foregår fra et konkret sted. +Senere episoder i fortællingen udspiller sig på Frederiks Hospital +og det landlige Frederiksberg, men byen beskrives ikke så nøje. +Det er en rodet, fortumlet og traumatiserende oplevelse, +der venter dem der trækker i Lykkens Galocher. +De ryger i pløret, farer til månen, kommer til at sidde fast i et gitter +eller når til dødens rand. Det er en byhistorie med farlige forbyttelser. + +Byens mylder og kaos er også til stede i den korte historie Vanddråben (1848), +hvor to trolde kigger ind i en dråbe mosevand gennem et forstørrelsesglas, +og mikroberne kommer til at ligne beboerne i en stor by. + +> ”Og Trolden, som intet Navn havde, saae igjennem Forstørrelsesglasset. +> Det saae virkeligt ud, som en heel By, hvor alle Mennesker løbe om uden Klæder! +> Det var gyseligt, men endnu mere gyseligt at see hvor den Ene puffede og stødte den Anden, +> hvor de nippedes og nappedes, bed hinanden og trak hinanden frem. +> Hvad der var nederst skulde øverst og hvad der var øverst skulde nederst!” + +Det er det skræmmende, skubbende byliv med den indbyggede grusomhed, som han beskriver. +Og måske også hans egen frygt for hånlige ord og kritikere, som han afslører. + +[[!img frueplads1860.png class="high" caption="H.C. Andersens lærer udi naturvidenskaben var H.C. Ørsted. +Billedet fra Frue Plads 1860 ånder ophøjet fred, og ikke det kriblende kaos af alle mod alle, som kan aflæses i eventyret Vanddråben."]] + +## Hovedpersoner kommer til en hovedstad + +H.C. Andersen var stolt af sine romaner, som han regnede for mere end sine eventyr. +De er skrevet for voksne, og det er del af tiden, at de klart skal beskrive verden. +Romanernes hovedpersoner er fattige unge mennesker, der søger en vej i livet. +Og her er byen et drømmenes mål, der kan udfordre helten. +Således gør den unge Christian i at sejle som skibsdreng ind i København i *Kun en Spillemand* fra 1837. + +> Nu beskinnede Solen de mange halvfærdige Skibe paa Værfterne, +> Arbeidsfolkene bleve synlige, og Skibet gled ind i den brede Strøm mellem Holmen og Kjøbenhavn; +> da dykkede Bygninger, Taarne og Broer frem, man seilede lige op af en Gade det var Nyhavn. +> Høie Huse hævede sig paa begge Sider, saa mange Etager havde intet Huus i Svendborg. +> Store og smaa Skibe laae ved Siden af hinanden i den brede Kanal, +> og fra hvert vaiede brogede Flag, thi der var et Bryllup der i Havnen, og saa flages der. +> Det var en Pragt, som om Kongen skulde komme. +> I de smalle Gader, paa hver Side af Kanalen bruste Karreeter og Vogne forbi Folk raabte og skreg. +> Herrer og Damer, pyntede, som Herskaber, gik forbi uden at hilse hinanden. + +[[!img nyhavnstik.png class="high" caption="H.C. Andersen boede selv i Nyhavn 20, da han skrev romanen, +så det var livet, der omgang ham selv, som han beskriver. +Det er som om han kan opleve storbyens liv med sin unge hovedperson som et par briller."]] + +Christian oplever byens kontraster i følgeskab med et par matroser +der slæber den naive dreng på bordellet Steffen-Karreet. +Det kunne være i den skumle Peder Madsens Gang eller en af de usle gader omkring Nikolaj Kirke. + +> De gik over den store Plads. Her sad en Malmkonge til Hest, og uden om fire sorte Kæmpeskikkelser. +> Bygningerne, han saae, syntes Slotte, og i Gaden de betraadte straalede Boutikerne den ene prægtigere end den anden. +> Her var en Trængsel som til et Marked; Vognene foer forbi, langt stærkere end til Raadstueballet i Svendborg. +> Nu kom de ind i smaa Gader, men Husene vare ligesaa høje, og deilige fornemme Damer, +> stadselige som til Bal, sad ved de aabne Vinduer og hilsede saa høfligt og venligt, ligesom om de kjendte Folk. +> Ved Gadehjørnet paa den kolde smudsige Trappesteen sad en ung dødbleg Kone i Pjalter, +> en lille halvnøgen Dreng laae grædende med Hovedet i hendes Skjød, et guult sygt Barn diede det udhungrede Bryst; +> hun lagde Hovedet tilbage og bandede, syntes hverken at have Sands for det større eller mindre Barn.* + +[[!img klaestrup_pmadsensgang.jpg class="high" caption="Den berygtede Peder Madsens Gang åbnede lige op i den fine Østergade, +og var en sted med social nød, druk og prostitution, her i P.C. Klæstrups streg. +Området blev saneret og det fine Ny Østerbade blev opførst i stedet i 1890'erne."]] + +H.C. Andersen skildrer situationen med en uskyld der både er helt gennemsigtig og som man kan tro på. +Byen helt tæt på og i fokus er et farligt og forræderisk sted, +og der foregår mere, end man måske har helt lyst til at forstå. + +Hvad enten man er en tapper soldat med et magisk fyrtøj, +eller en ængsteligt anlagt digter, der har en stor drengs hjerte. + +## En ekstra ankomst + +Fra Romanen "De to Baronesser" 1848. +En anden ung person kommer ind fra landet, og byen viser sig fra sin mørke side. + +> Der er til enhver Aarstid noget Trykkende ved at komme fra Landet ind i en Fæstning, +> som Kjøbenhavn er, at kjøre for første Gang igjennem snevre, mørke Befæstningsværker, +> over smalle Broer ind ad en lang tunnelartet Port under Volden, +> ind i de snevre Gader med høie Huse paa begge Sider; +> og det gjorde Elisabeth nu ved Efteraarstid, i Regn og Rusk, +> paa aaben Vogn, lige i Mørkningen, om Aftenen paa en Flyttedag. + +[[Læs mere af H.C. Andersens beskrivelse af Flyttedag i København, hvor en anden uskyldig hovedperson ankommer til den overvældende og farlige storby.|/vejviseren/flyttedag_hca]] + +## Ture og artikler + +[[Oversigtsside over byvandringer om H.C. Andersen|/hcandersen]] +[[Hvem er hvem i Guldalderen: Vejviseren fra 1845|/vejviseren/vejviser_1845/]] + +[[Andre artikler i Vejviseren om Dansk Guldalder i første del af 1800-tallet|/vejviseren/guldalderoversigt]] + +--- + +## Kilder +H.C. Andersen "Mit Livs Eventyr" og andre værker, blandt andet gengivet på denne hjemmeside: +[HC Andersen information under Visit Odense. Hjemmeside lavet med grundighed og begejstring.](https://www.hcandersen-homepage.dk) +[H.C. Andersencenteret på Syddansk Universitet. Hjemmeside.](http://www.andersen.sdu.dk/rundtom/faq/index.html?emne=boliger) +Flemming Luundgreen-Nielsen "København: dødsfjende-hjertenkær" i antologien "København læst og påskrevet" (1997). +Johan de Mylius: "H.C. Andersen: Mit Danmark" (2001). +"""]] + +[[!tag vejviseren blog]] +[[!tag personer hca guldalder artikel]] +[[!meta date="2019-03-30"]] |