diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2020-03-16 19:15:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-06 10:36:37 +0200 |
commit | e30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch) | |
tree | d81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/havfruedigt/index.md | |
parent | c0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff) |
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command:
```
perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})'
```
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfruedigt/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/havfruedigt/index.md | 274 |
1 files changed, 274 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt/index.md b/vejviseren/havfruedigt/index.md new file mode 100644 index 00000000..d0ec8f43 --- /dev/null +++ b/vejviseren/havfruedigt/index.md @@ -0,0 +1,274 @@ +[[!meta title="Havfruens stumme skrig"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img havfruepling.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfruedigt"]] + +For 50 år mistede Den Lille Havfrue hovedet, og siden har +verden været af lave. Byvandringen markerer jubilæet for +provokationens gennembrud og idyllens død i Danmark. Artiklen +gransker motiverne for Jørgen Sørøver, der har tilstået +forbrydelsen, og ser på de mysterier der gemmer sig i +kølvandet af en kunstforbrydelse. + +[[Læs mere...|/vejviseren/havfruedigt]] + +""" +else=""" + +# Havfruens stumme skrig + +Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964. +Københavns berømte Lille Havfrue berøvet sit hoved. Et åbent +ar til det hule indre af Evald Eriksens bronzestatue fra 1913. +Det var som et råb om tiders undergang. Provokationens +gennembrud og et dødsmærke på den danske idyl. Et varsel om +sære tiders komme? + +Eller bare et stykke åndsforladt hærværk? + +[[!img sepiamermaiddecap.jpg class="solo"]] + +## Voldsomheder i Vandkanten + +[[!template id=note text="""Solen var endnu ikke kommet frem, +da hun saae Prindsens Slot og besteg den prægtige Marmortrappe. +Maanen skinnede deiligt klart. Den lille Havfrue drak den +brændende skarpe Drik, og det var, som gik et tveægget Sværd +igjennem hendes fine Legeme, hun besvimede derved og laae, som +død. +*(HC Andersen: Den Lille Havfrue, 1835)* + +Jeg købte seks nye klinger af hærdet stål til min nedstryger, +lejede en lille båd af typen: jolle med påhængsmotor og et +godt anker. Iført lange lystfiskerstøvler hægtet til livremmen +sejlede jeg fra Burmeister og Wain-siden af havneudløbet og +satte kursen mod Langelinie, hvor Den Lille Havfrue sad og +tronede på sin Stenalderdysse. +*(Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sine spor, 1997)*"""]] + +[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]] + +## Historiens savtakker + +1964 bliver skæringspunkt mellem Efterkrigstid og Oprørstid. +Havfruedrabet er prolog til et halvt århundredes kunstneriske +kampe og storm mod ikoner og autoriteter. + +På havfruens halshugningsdag var jeg personligt halvandet år +gammel, og jeg er ikke bevidst om en tid UDEN oprør og slag i +borgerdejen. Intet år uden protester, indskrifter på vægge, +slagord, og tvivl kastet tilbage på alle autoriteter. + +Litteraten Frederik Stjernfelt øver ”Kritik af den Negative +Opbyggelighed” (2005, i samarbejde med digteren Søren Ulrik +Thomsen). Han går i rette med et kunstsyn, hvor kunstneren +retfærdiggøres ved primært at være oprører. Vendinger som at +”overskride normer”, ”chokere publikum”, ”nødvendige +provokationer”, ”tale Roma midt imod” og så videre er blevet +til dagligdags reklameslogans for de mest bovlamme præstationer. + +Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at +have lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder +sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det +var ikke let at være kunstnerisk oprørerer dengang. Det var de +færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere. + +[[!img CO-Ritus1962.gif class="solo" caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]] + +## En forbrydelse kræver et offer + +Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget modsat så mange +andre provokationsforsøg. Når attentatet vakte opsigt, var det +fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke til +daglig gik og overvejede kunstens væsen. + +Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister +i sin ungdom - var ude med en en Royal Tour den dag: + +> Jeg husker stadig, hvilken stilhed der faldt over bussen, da +> jeg på en forårstur havde fortalt havfruens historie og slog +> ud med arme og ben og så omsider fik kigget på hende. Der sad +> hun på stenen i sin bekendte stilling, men aldeles uden sit +> hoved den 25. april 1964. Det var mildt sagt en ganske uventet +> overraskelse. Havfruens centrale placering i turistens +> oplevelse af København betød, at jeg var ret forarget over +> udåden, og dagen efter var jeg ude for at se den lemlæstede +> statue sammen med flere tusind andre mennesker. Der var en +> tyst begravelsesstemning over det hele. Det blev politiets +> mordafdeling, der kom på sagen. + +Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens +Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle +modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart +usynligt for offentligheden. + +[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard_Noerrebro_1964_medium.jpg class="solo"]] + +Nu blev Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spillede en +hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv. +Selvfølgelig voksede interessen ved idéen om at hovedet var +derude. + +Og det blev en del af komedien, at politiets mordafdeling blev +sat på sagen. For hvem var offeret så? En statue? Et eventyr +af H.C. Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed? + +Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i +Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og +inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte +sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han kom i +politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen +igen blussede op i 1966. + +Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart. + +[[!img havfruepling.jpg class="solo" caption="Havfruedigt eller Hærværk - giv dit bidrag på den Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker."]] + +## En tilståelsessag? + +> Efter af have savet to tommer ind i halsen på vores +> verdensberømte bronzepige med fiskehale og spidse bryster +> knækkede klingen, som sikkert var overophedet og slet ikke +> kunne klare mit hidsige tempo og kriminelle mål: Hovedjæger +> i nattens mulm og mørke. + +Sådan skriver Jørgen Nash om den første nats forsøg på at +aflokke Havfruen sit hoved ”en veritabel fiasko fuld af mange +smerteminutter og forsmåede aggressioner”. Det er i +selvbiografien fra 1997 **Havfruemorderen krydser sit spor**, +der beskriver kunstnerens vej på tværs af det 20. århundrede. + +Det er et blandet dokument, der kommer omkring skabelse, sex, +kunstværker, venskaber, fjendskaber, galskaber. Sporskifter og +manifester der afløser hinanden. Uh, hvor kan han lange ud +efter etablissementet, kunstneriske fjender, pompøse +professorer og en enkelt ekskone. Men havfruen - hvis hoved han +tilstår at have savet af - omtales altid med en stor respekt. + +Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte +kalder sig selv. Til tider anstrengende selskab. Men man får +serveret meget mere end fortællingen om et overlagt mord +begået med nedstryger. + +Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb +og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i +modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen, +den berygtede sortbørskonge. + +[[!img edderkoppen.jpg class="solo" caption="Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?"]] + +Vi starter vandringen den 24.4. i Nyhavn, og besøger kvarterets +kroge i et senere nummer af Vejviseren. + +Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne sag, +som i så mange andre. + +## Sammenlignende Vandalisme + +Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle +modsætninger forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar +”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer +på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er +anerkendt som kunst. + +[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG class="solo" caption="Asger Jorn - 'Den Foruroligende Ælling'. Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden)."]] + +På Statens Museum for Kunsts udstilling "Rastløs Rebel" kan +man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at +udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og +oprørsånd – mere end for den kaliber hans værk havde. Er det +Den Negative Opbyggelighed der er på spil her? + +Kan man sammenligne ”Havfruedigtet” af Jørgen Sørøver med +storebror Asgers overmaling af et gammelt skilderi, der ellers +nok bare havde stået og samlet støv i et hjørne? Den Lille +Havfrue er og var et kendt og elsket værk, som mange har følt +en art ejerskab af. + +Begge er lavet med en hilsen til H.C. Andersen. Formatet er +ganske forskelligt. Er frækheden det også? + +Men spørgsmålet er det samme. Kan der opstå kunst ved +destruktion af kunst? Enten siger man nej: Det er blot og bart +hærværk. Eller også siger man ja, og så åbner man op for en +afgrund af spørgsmål og tvivl. + +Er det budskabet, der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse +havfrue den 25.-4. 1964? + +## Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst +**(Storm P.)** + +Havfruedigtet taler stadigvæk på tværs af 50 år, der +hovedsagelig er i provokationens tegn. Den blotte idé er så +barok, at kunstværket opstår i hovedet på den der hører om det. + +Det har endda inspireret til en gentagelse i år 1998, som var +virkelig uoriginal. + +Havfruen i eventyret bliver stum som prisen for at stræbe +efter kærligheden. Selve statuen ser sky og sorgmodig til +siden. Men historien talte ud af det hul, hvor det oprindelige +hoved sad. Nu sidder hovedet på igen, og Havfruen er fyldt med +cement, så der ikke er flere der finder på at gentage +Havfruedigtet.. + +Det skal ikke holde byvandring.nu fra at diskutere aktionen i +al sin rædsel – og hvad den betyder. Og tage bestik af, hvor +meget verden har ændret sig fra 1964 til i dag. + +Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.-4. kl. 19.00. På +vandringen dertil passeres Amalienborg, og der kastes et blik +på Operaen og andre seværdigheder. + +### Henvisninger + +**Hvordan kom havfruerne til København?** +[[Se den tidligere artikel om havfruer i Vejviseren, skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]] +H.C. Andersen: Samlede eventyr (Den Lille Havfrue udgivet i 1835). +Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997) +Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005) +Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001) +Linda Petersen: Expect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](https://modkraft.dk/node/15184) +Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](https://museumjorn.dk/exhibit/hvad-skovsoeen-gemte/) + +Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014. + +[[!img photoopportunity.jpg class="solo"]] + +[[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys** +Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen +skulle repræsentere København, som deres by. Kunstelskere +kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og +Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at +brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må +gang på gang falde tilbage på H.C. Andersen og hans værk. + +Pablo Henrik Llambias skriver om turistorganisationens +halvhjertede accept af at Den Lille Havfrue, som ”til nød kan +repræsentere alt det, som man gerne vil bryste sig af: +velfærdssamfundet, retssikkerheden, hyggen, gæstfriheden, +kulturen, naturen, men som mest af alt blot repræsenterer sig +selv og derved føjer sig ind i den række af etisk værdiløse +photo opportunities, som den bevidstløse masseturist læsses af +til over hele verden, og som knap får dem til at ænse, hvor de +befinder sig.” + +Som turistfører kan jeg tilføje at denne photo opportunity +ikke bare eventuelt er ”etisk værdiløs”. Den er også +enestående ringe. Stort set alle turister ankommer om +formiddagen, idet krydstogtsskibene lander om morgenen, og +Langelinie er det første og obligatoriske stop. Ud over at +der er menneskemængder om formiddagen er der også modlys – +og Havfruen befinder sig neden under beskueren – og det er +nærmest umuligt at få et ordentligt billede, uden at opholde +de andre elementer i horden af turister. Som ikke har meget +andet at gøre her, end lige at fotografere."""]] + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren]] +[[!tag artikel emne statuer havfruer event skandale kunst]] +[[!meta date="2014-04-20"]] +
\ No newline at end of file |