summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2015-08-11 11:14:45 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2015-08-11 11:14:45 +0200
commitda5789d246017efddcccfb9638fdacdea958e2b7 (patch)
tree956aa2f336557e12b399cada91d553f5d58cb577 /vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
parent24d6d1e565b23305ec74741a541f57cd0691e5db (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/frihavnstunnel.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/frihavnstunnel.mdwn55
1 files changed, 55 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn b/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..a64d4112
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
@@ -0,0 +1,55 @@
+
+[[!meta title="Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+En ny tunnel for cyklister og fodgængere genåbner passagen mellem Nordre Frihavnsgade og den gamle Frihavn, og bringer FN, Amerika Plads og Norgesbåden tættere på Trianglen.
+
+[[!img nordhavntunnel.jpg]]
+
+[[Læs mere...|/]]
+
+"""
+else="""
+
+
+
+#Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo
+
+
+[[!template id=note text="""tekst"""]]
+
+"""]]
+
+[[!tag blog]]
+
+
+Oslo rykker tættere på Østerbro
+
+Ny tunnel til Frihavnsområdet åbner fra Østerbro til den store verden,
+
+[[!img tunnelkaffe.jpg]]
+
+Med åbningen af en ny cykel- og forgænger tunnel fra enden af Nordre Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det skete officielt 31.7 med kaffe og croissanter til dem som mødte op til den officielle åbning.
+
+Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på Østerbro, men også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads.
+
+[[!img un_city.jpg]]
+
+Det vil forhåbentlig hjælpe til at binde de nye bydele sammen med de gamle. For der er en klar forskel på Østerbro og havnen, hvor jernbanen ligger som en barriere med meget få gennemgange – og hidtil ikke videre indbydende for bløde trafikanter.
+
+Her kommer der mening til navnet Nordre Frihavnsgade, for nu fører den faktisk til Frihavnen istedet for at ende i et T-kryds ved Nordhavn Station.
+
+[[!img spanolsenmaleri.jpg]]
+
+Det er et ganske stateligt område i den gamle Frihavn, men ikke et ret livligt ét. Der er store arbejdspladser og lejligheder med udsigt over basinnerne. men ud over en Netto er der ikke noget forretningsliv, selvom området har 15 år på bagen som bolig- og kontorområde. Rigtig meget er ændret siden den tid som Ib Spang Olsen erindrer i sine tegninger, der ses som vægmalerier ved tunellen. En af de få gamle bygninger er den smukke Frihavn Station, der står som et levn mellem al det nye. Det er en bagelbutik, og en af de få muligheder for noget nem mad i området.
+
+[[!img frihavnstation.jpg]]
+
+Nordmænd på miniferie der skal hellere søge gennem tunnelen og ind på Østerbro. Man skal lige ned til Strandboulevarden og hundrede meter videre af Nordre Frihavnsgade. Så er man i bylivet på Østerbro, der både er livligt og laid back.
+
+[[Læs om byvandringer og cykelture på Østerbro.|osterbro]]
+
+Her kan man også se vores cykeltur i Frihavns- og Nordhavnsområdet.
+
+[[!img norgesterminal.jpg]]