summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviser-1930.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-01-20 20:11:19 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-01-20 20:11:19 +0100
commit8d7afa143ba5bd1f43680ac272f595f760187168 (patch)
tree94bc178814e0d725bf629190365fbf0c54e4305d /vejviser-1930.mdwn
parentf81d652129c48f7f3f76fa949c1b1f0351f4787d (diff)
Diffstat (limited to 'vejviser-1930.mdwn')
-rw-r--r--vejviser-1930.mdwn6
1 files changed, 3 insertions, 3 deletions
diff --git a/vejviser-1930.mdwn b/vejviser-1930.mdwn
index 2904a05d..8b5d1e32 100644
--- a/vejviser-1930.mdwn
+++ b/vejviser-1930.mdwn
@@ -21,7 +21,7 @@ Inde ved Vesterbros Passage blev Jastrau og Steffensen stående på et hjørne a
Tom Kristensen, Hærværk, 1930
[[!img passagenu.jpg align="right" size="" alt=""]]
-**Udsigt over Vesterbro Passage en tåget dag i Januar 2014. Det er Vesterport først, Axelborg med tårnkuplen, og Royal (SAS) hotellet fortaber sig i disen.**
+**Udsigt over Vesterbro Passage en tåget dag i Januar 2014. Det er Vesterportbygningen først, Axelborg med tårnkuplen, og Royal (SAS) hotellet fortaber sig i disen.**
Navnet findes ikke på gadeskilte, men Vesterbros Passage er det sted flest danskere har været. Det er den sidste brede, strækning af Vesterbrogade, fra Hovedbanegården til Rådhuspladsen. Det er en bred vejstrækning med travlhed, trafik, forlystelser, forretninger og en international stemning. Betegnelsen gled ud af brug i takt med at fodgængerne blev presset til side af bilbaner ind på smalle fortove. I 2013-14 bliver der åbnet nye brede fortove, så måske kan man tale om Vesterbros Passage igen.
@@ -99,7 +99,7 @@ Tom Kristensens København er kontrasternes by.
[[!img vesterport-stillads.jpg align="right" size="" alt=""]]
-Netop i 1930 blev den topmoderne Vesterport-bygning blev bygget. En kolos, som Københavnerne karakteristisk døbte Femøren, på grund af kobberbeklædningen. Det var en konstruktion med stålskelet på den facon man byggede skyskrabere i USA. Havde kranerne og kapitalen været til rådighed, kunne der være bygget 30 etager mere på det fundament.
+Netop i 1930 blev den topmoderne Vesterport-bygning blev bygget. Navnet er futuristisk - det er nu en moderne kontorbygning, og ikke navnet på en snæver byport. Københavnerne kaldte karakteristisk kolossen for Femøren, på grund af kobberbeklædningen. Det var en konstruktion med stålskelet på den facon man byggede skyskrabere i USA. Havde kranerne og kapitalen været til rådighed, kunne der være bygget 30 etager mere på det fundament.
I digtet Studie i Blåt fra 1954, erindrer Tom sceneriet fra bygningen top. Man kan mærke at det er skrevet af en mand, der efterhånden havde boet på landet i nogle år.
@@ -122,7 +122,7 @@ I en mekaniske rotation og ro,
Og vi sad fromme under lysreklamen
På en altan og var alene to.
-Ole Falkentorp og Poul Baumann var arkitekter på Vesterbro-bygningen, og Falkentorp lavede også tegningerne til Astoria Hotel i dristig 30’er-stil på den kun 6 meter brede grund mellem Reventlowsgade og Banegårdspladsen.
+Ole Falkentorp og Poul Baumann var arkitekter på Vesterport-bygningen, og Falkentorp lavede også tegningerne til Astoria Hotel i dristig 30’er-stil på den kun 6 meter brede grund mellem Reventlowsgade og Banegårdspladsen.
Helt moderne og international blev Passagen først med opførelsen af Arne Jacobsens SAS-hotel i 1959-60. Så var der et stykke af København i en up-to-date standard som set på dette farvemættede motiv fra 1960.