summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/turisme2022.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2022-05-01 12:10:48 +0200
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2022-05-01 12:10:48 +0200
commitb66b720a1243fa5f776ebb6b65a1ac494d0db702 (patch)
tree07776e3bcc4621428d33d62c11eb0a52b502148c /turisme2022.mdwn
parent8b97cd4bad3eaaf09574f9770211218bdb441418 (diff)
Diffstat (limited to 'turisme2022.mdwn')
-rw-r--r--turisme2022.mdwn83
1 files changed, 83 insertions, 0 deletions
diff --git a/turisme2022.mdwn b/turisme2022.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..88b42f31
--- /dev/null
+++ b/turisme2022.mdwn
@@ -0,0 +1,83 @@
+[[!meta title="Artikelskabelon"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+Manchetten, vises
+
+[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=blog link=til-sig-selv]]
+
+[[Læs mere...|link-til-sig-selv]]
+
+"""
+else="""
+
+#Overskrift
+
+Den store turisme vender tilbage.
+
+Gå med og se de første store bølger af turister rammer Københavns Kajer i år. Efter to års fravær vender den store turisme tilbage i maj 2022. Byvandring.nu kaster et kærligt og kritisk blik på krydstogtsturismen i Wonderful Copenhagen, på de to travle søndage 8.5. og 22.5.
+
+TURISMEN VENDER TILBAGE
+
+Corona-epidemien satte meget af verden på pause. I to år har københavnerne stort set haft byen for sig selv. Men nu rammer bølgen igen. Gennem 2010’erne steg og steg turismen, og i 2019 var nåede vi næsten bristepunktet. København var på vej til at blive træls for de lokale, som i Barcelona og Amsterdam, hvor det lokale liv blev druknet i masseturismens strømme.
+
+Byvandring.nu vil bidrage til debatten om nutidens og fremtidens turisme gennem sæsonen i 2022. Vi gøre det i samarbejde med Turistføreruddannelsen på RUC, hvor turleder Paul Hartvigson også er tilknyttet
+
+Og selvom det er svært at huske tilbage til 2019, så kommer turismen tilbage. Mere trængsel i Nyhavn, klaprende rullekufferter og Air BnB udlejninger, flere hoteller under opbygning og flere krydstogstskibe med dagsgæster der skal opleve det ægte København på 6 timer. Det fortæller statistikken.
+
+Hvad gør turisterne ved byen? Hvad betyder de for byens liv og erhverv? Hvilket billede får de af København? Er der bedre måder at håndtere turismen end den måde, vi allerede gør?
+
+[[!img /img/hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]]
+
+https://www.visitdenmark.com/sites/visitdenmark.com/files/2021-06/Turismen%20i%20Danmark%202021.pdf
+
+
+De første store skvulp.
+
+8. og 22. maj er de første datoer, hvor hele tre store skibe lægger til ved Langelinie og Ocean Kaj. Turbusser og vandregrupper vil sætte præg påcentrale dele af byen. Vi starter begge ture med at runde Langelinie kaj, og følger turisterne på den traditionelle rute: Langelinie, Den lille Havfrue, Gefionspringvandet, Amalienborg og Nyhavn. Både vi og turisterne får serveret et smukt stykke af havnen med dens historier, eventyr og minder om handel, militær og marine.
+
+Vi følger strømmen, og kommer ind i postkortsfortællingen om Wonderful Copenhagen. Hvordan viser byen sig frem, og hvilke historier byder sig til? På byvandringen vil vi både følge og betragte strømmen af turister fra krydstogtskibene, og se på logistik og souvenirs undervejs.
+
+Turen og fortæller også om et smukt stykke af havnen med dens historier, eventyr og minder om militær og marine, der bliver et postkort af Danmark for gæsterne. Hvis man selv har prøvet at være turist i det fremmede, kan man her blive klogere på det element man bevæger sig i, hvad der bliver fortalt og hvad man selv skal regne ud.
+
+
+##Krydstogt i perspektiv
+
+De store udsving i antallet af turister i København skyldes især krydstogtsskibene. Byen er en største anløbshavne i Østersøen, for disse sejlende mastodonter der ofte har 2000 – 3500 passagerer, og mange af dem færdes i byen, især på guidede ture med bus, og det kan give potentielt over 10.000. ekstra turister i byen på de dage. Og det er ikke mennesker med tid til at nyde og vente. De er i byen 6 timer i gennemsnit, og skal nå at have den rigtige oplevelse i det tidsrum.
+
+
+###Krydstogtskajerne
+Den oprindelige kaj for krydstogtsskibene er Langelinjekaj, i kort afstand fra den Lille Havfrue, Amalienborg og Nyhavn. Fra omkring år 2000 blev der brugt improviserede i Nordhavn som Orientkaj brugt til anløb. Dette område er i dag udbygget til Århusgadekvarteret. . I 2014 åbnede tre af fire nye terminaler på Ocean Kaj, yderst i Nordhavn. Her er der kapacitet til de største skibe, på op til 4000 passagerer.
+
+Alt i alt kan København have anløb af op til 9 krydstogtsskibe på én gang, men det samlet kapacitet på ca. 25.000. personer. Mange af gæsterne deltager i ekskursioner eller går i byen på egen hånd. Andre skal transporteres til og fra lufthavn og hoteller. Gæsterne bor på skibene, men de færdes i gaderne, ofte på organiserede ture,
+
+Det er en række miljøproblemer på skibene, fra alt det der dumpes i søen, at de ældre skibe genererer elektricitet med at brænde diesel, og ikke modtage strøm fra land. Det bliver kørt forsyninger op til skibene langvejs fra. Det berører vi kun lidt på turen. Hovedsagen er at se hvordan turismen virker, og den indflydelse den har på livet i byen.
+
+Hvordan kan byens infrastruktur tage turismen. Metroringen blev åbnet i oktober 2019. På grund af nedlukning i 2020-21 så vi ikke om den var i stand til at lette presset på byen i den travle sommer. Det finder vi ud af i år.
+
+###Krigens dønninger.
+Kronjuvelen for krydstogter i Østersøen har været Skt. Petersborg med storslået by med kanaler, slotte, palæer og gribende historier om Zaren hof, rigdomme, revolution og krig. Man kunne tro at krigen Rusland-Ukraine ville holde turisterne væk fra Østersøen og dermed København. Rederierne ændrer i stedet ruterne, så de to tre dage i Skt. Petersborg bliver fordelt på Stockholm, København, Tallinn og andre havne. Så derfor får København anløb af flere skibe i 2022 og ikke færre.
+
+Danske havne som Rønne, Kalundborg, Aarhus og Skagen har også anløbsdage, hvor dagliglivet vil bliver stærkt påvirket.
+
+Måske bliver det ikke i 2022 at bristepunktet bliver nået, men det er rettidig omhu at så på turisme og diskutere den.
+
+
+
+
+[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=solo]]
+
+[[!img /img/hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]]
+
+[[Læs mere |/vejviseren/artikellink]]
+
+##Kilder
+Schifters Bådlaug på Holmen har afsnit om områdets historie på sin hjemmeside <http://www.baadlaug.dk>
+København Før nu og Aldrig, 2. udgave 1998 bind 12-13
+Københavns Stadsarkiv
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel]]
+[[!meta date="2015-01-21"]]