summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-05-27 08:46:37 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-05-27 08:46:37 +0200
commite024044e118f828a8ce38674fd9203a0503ff656 (patch)
treefb07495e38a66e971be4cd7adfd569c510f60249 /skole
parent17ac9945cd545e22e03af18eb0f6539ff6afaa8b (diff)
text and markup correct, fix lists
Diffstat (limited to 'skole')
-rw-r--r--skole/videnskabshavn.mdwn34
1 files changed, 20 insertions, 14 deletions
diff --git a/skole/videnskabshavn.mdwn b/skole/videnskabshavn.mdwn
index 3b365fb9..1901a509 100644
--- a/skole/videnskabshavn.mdwn
+++ b/skole/videnskabshavn.mdwn
@@ -8,7 +8,8 @@
Gå på videnskabelig opdagelse i det gamle København og ud i universet.
De krogede gader i Kongens By og laboratorium for store opdagelser;
lysets tøven, elektromagnetisme, atomteori, medicin, og den rette gæring af øl.
-Vi starter 1573, hvor Tycho Brahe dokumenterede Stella Nova, og introducerer Niels Steensen, Ole Rømer, HC Ørsted og Niels Bohr, Inge Lehmann og andre mindre stjerner.
+Vi starter 1573, hvor Tycho Brahe dokumenterede Stella Nova
+og introducerer Niels Steensen, Ole Rømer, HC Ørsted og Niels Bohr, Inge Lehmann og andre mindre stjerner.
[[Læs mere...|/skole/videnskabshavn]]
@@ -24,7 +25,7 @@ else="""
# Videnskabens Havn
-###En videnskabshistorisk tur om store opdagelser i det Gamle København.
+**En videnskabshistorisk tur om store opdagelser i det Gamle København.**
Stella Nova, elektromagnetismen, atomets opbygning og Jordens kerne.
Lysets tøven og dets helende kraft. Jernalderen og opskriften på øl.
@@ -34,21 +35,26 @@ Disse videnskabelige opdagelser knytter sig til København.
på Vor Frue Plads, Universitetets fortrappe. Turen kan også begynde
andre steder efter behov, fx. ved Nørreport, Kongens Nytorv eller Rådhuspladsen."""]]
-Gennem turen ser vi på videnskaben gennem mere end 400 år, og hører om det miljø, hvor forskningen foregik. De historiske detaljer om livet i fortiden er med til at sætte opdagelserne i perspektiv, så eleverne ser en sammenhæng mellem samfund og videnskabelig udvikling.
+Gennem turen ser vi på videnskaben gennem mere end 400 år,
+og hører om det miljø, hvor forskningen foregik.
+De historiske detaljer om livet i fortiden er med til at sætte opdagelserne i perspektiv,
+så eleverne ser en sammenhæng mellem samfund og videnskabelig udvikling.
-Tidsmæssigt gennemgår vi følgende opdagelser:
- * Tycho Brahe og Stella Nova
- * Ole Rømer og Lysets Hastighed
- * Niels Steensen, geologi og fysiologi
- * HC Ørsted og elektromagnetismen
- * Niels Bohr. Elektronet og teoretisk fysik
- * Inge Lehmann og jordens kerne
+Tidsmæssigt gennemgår vi følgende opdagelser:
+
+ * Tycho Brahe og Stella Nova
+ * Ole Rømer og Lysets Hastighed
+ * Niels Steensen, geologi og fysiologi
+ * HC Ørsted og elektromagnetismen
+ * Niels Bohr. Elektronet og teoretisk fysik
+ * Inge Lehmann og jordens kerne
Temaer
-* Videnskaben og troen: universitetet og kirken som naboer.
-* Videnskaben og magten: den frie forsker og statens behov.
-* Videnskab og erhvervsliv: firmaer der producerer viden.
-* Medicinsk historie: fra mystik og over koleraepidemi, lysterapi, insulin, celleforskning.
+
+ * Videnskaben og troen: Universitetet og kirken som naboer.
+ * Videnskaben og magten: Den frie forsker og statens behov.
+ * Videnskab og erhvervsliv: Firmaer der producerer viden.
+ * Medicinsk historie: Fra mystik og over koleraepidemi, lysterapi, insulin og celleforskning.
Det er ikke bar og blot bogeri vi byder på, men også historier om
universitetets barbariske optagelsesritualer til Universitetets Lærde