summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/jernbanetur.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2015-02-09 21:49:17 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2015-02-09 21:49:17 +0100
commitc9375e94ed4c80683d52e279cfd0dbb2b3421a24 (patch)
tree5f6863b40cf9265af5c76ed68b383daea10d8dae /jernbanetur.mdwn
parentf1b4b40620c44e9918ba250fc5454bdd92b50b97 (diff)
Diffstat (limited to 'jernbanetur.mdwn')
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn35
1 files changed, 35 insertions, 0 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..8902afbf
--- /dev/null
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -0,0 +1,35 @@
+[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien.
+
+[[Læs mere...|/jernbanetur/]]
+
+"""
+else="""
+
+[[!img billednavn.jpg]]
+
+#Byvandring på Banen
+
+To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+
+[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
+Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
+"""]]
+
+Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+
+Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+
+##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
+
+Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+
+Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
+
+Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo.
+
+
+"""]]