summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/jernbanetur.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-11-23 13:13:33 +0100
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2020-11-23 13:13:33 +0100
commit8f69bcb58170f785f7b3a2263c45c5cab337a462 (patch)
tree4fedf15c1aab515af8d53faa1eda1dac7d91f77c /jernbanetur.mdwn
parentc2a1efa849fc815222b22ba0423fb0df2e4b3dee (diff)
text and markup corrections
Diffstat (limited to 'jernbanetur.mdwn')
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn65
1 files changed, 47 insertions, 18 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
index febc86e9..d8976ae9 100644
--- a/jernbanetur.mdwn
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -4,9 +4,12 @@
[[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]]
Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
-Det er et par timer i transportens tegn – særligt i området ved Otto Busses Vej. Vi kommer til centrale steder i København,
-som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært
-tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
+Det er et par timer i transportens tegn
+– særligt i området ved Otto Busses Vej.
+Vi kommer til centrale steder i København,
+som banen har formet,
+og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder,
+der hører til toghistorien.
[[Læs mere...|/jernbanetur]]
@@ -21,36 +24,62 @@ else="""
#Byvandring på Banen
-To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+To timer i jernbanens tegn.
+En byvandring med tog og til fods gennem fortidens,
+nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station.
-
"""]]
-Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej overfor at blive en del af det nye Vesterbro og København.
-
-###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg.
-Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har
-formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
-
-Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
+Jernbanen kom til København i 1847,
+og byens og banens historier er blandet sammen.
+Nu står det gamle rangerterræn
+og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej
+over for at blive en del af det nye Vesterbro og København.
+
+##Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg
+
+Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder.
+Vi tager jernbanehistorien fra start,
+og ser på hvordan banen har formet byen deromkring.
+Dernæst tager vi toget et par stationer
+og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang.
+Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
+
+Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn
+med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Der foregår stadig vedligeholdelse af tog,
+men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret.
+Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900
+med meget flotte eksempler på murstensarkitektur.
+Der er nok at se på i det ret store område:
+gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer.
+Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden
+i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
-Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
-og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
-Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes.
+Guiden fortæller undervejs om den logik,
+der ligger bag de store anlæg,
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier,
+bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+
+Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området,
+hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring
+og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes.
**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**
---
-## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
+## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro
-Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af
-linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro.
+Nørrebro er formet af linier og stationer,
+der i stort omfang er forsvundet igen.
+I dag arbejdes der på flere metrostationer.
Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,