diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2020-03-16 19:15:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-06 10:36:37 +0200 |
commit | e30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch) | |
tree | d81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /frihavnen | |
parent | c0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff) |
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command:
```
perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})'
```
Diffstat (limited to 'frihavnen')
-rw-r--r-- | frihavnen/index.md | 70 |
1 files changed, 70 insertions, 0 deletions
diff --git a/frihavnen/index.md b/frihavnen/index.md new file mode 100644 index 00000000..64a723af --- /dev/null +++ b/frihavnen/index.md @@ -0,0 +1,70 @@ +[[!meta title="Københavns Frihavn - Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img frihavn1908.jpg class="overview" link="/frihavnen"]] + +Frihavnen er et kæmpe projekt bygget 1891-94 +for at placere København centralt på de store søhandelsruter. +Hør historier om international kappestrid +og de store firmaer, der prægede området, som ØK og Landmandsbanken. +Siden 1992 har havnen udviklet sig som et boligkvarter +med mange kontorarbejdspladser. + +[[Læs mere...|/frihavnen]] + +""" +else=""" +[[!template id="deco" text=" +[[!img frihavn1908.jpg class="deco"]] +[[!img frihavnskort1899.jpg class="deco"]] +[[!img asiahouseentre.jpg class="deco"]] +[[!img frihavnstation.jpg class="deco"]] +[[!img midtermole.jpg class="deco"]] +"]] + +# Københavns Frihavn +Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen, +som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne. +I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder, +men en gang var det en dynamo i international handel og søfart. + +[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2 +timer. Start ved Nordre Toldbod eller alternativt Østerport Station. +Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid. +Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]] + +Vi hører om hvorfor, der er træer på Langeliniemolen, +og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt. +Noget af indretningen stammer fra tiden, +hvor internationale linere sejlede til og fra Langelinjekaj, +før flyvning blev udbredt. +Vi kommer så ind på Frihavnens område med de mange bygninger, +som vidner om den toldfrie havn, +der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane. + +Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn +i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særligt i konkurrence med Hamburg. +Projektet blev gennemført trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen, +men med ØK som støtte. +Byggeriet blev gennemført med flotte materialer og smukt dekorerede hovedkvarterer. +I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden +og omdrejningspunkt for det blå Danmark. + +Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. +Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. +Det er historien om en kæmpes fald. +Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, +og bassinerne blev ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. +Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs. + +--- + +[[Læs baggrundsartiklen i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]] + +[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn-cykel]] +[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]] + +"""]] + +[[!tag ture historie havnen osterbro 1800-tallet industri]] |